Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

In English
Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Bidrag
  • Om Akademiliv
De stolta läkarstudenterna Emelie Efraimsson och Emilia Karlsson, nyss hemkomna från Uganda. De står framför sina postrar som handlar om vad som händer när man lär icke-läskunniga och i stort sett egendomslösa fiskarkvinnor i Uganda att läsa och skriva.

Henrik Sjövall: Vad gör vi med alla våra masteruppsatser?

20 juni, 2023

KRÖNIKA. I sin senaste krönika slår Henrik Sjövall ett slag för att fler masteruppsatser borde publiceras i GUPEA.

Universitet har som bekant tre uppgifter: undervisning, forskning och interaktion med det omgivande samhället, det vi brukar kalla ”tredje uppgiften”. Jag har alltid intresserat mig för det sistnämnda.  Bland annat har jag engagerat mig i ett radioprogram (Alltinget) där vi svarat på lyssnarfrågor. Jag har också ett par gånger per år skrivit krönikor här i Sahlgrenska akademins webbtidning Akademiliv, ett sätt för mig att dela med mig av mitt brokiga liv i de spännande gränslanden mellan sjukvård och universitet.

Jag gillar att handleda uppsatser på masternivå för läkarstudenter, och väljer då gärna ämnen som ligger lite utanför dem som är föremål för de etablerade forskningsgruppernas uppmärksamhet. Läkarstudenterna får idag huvudsak lära sig kvantitativ vetenskaplig metodik, en metodik som bygger på hypotesen att det finns något slags ”typpatient” och där man försöker få bort variationen med hjälp av olika statistiska metoder. Men ett långt lärarliv har lärt mig att många viktiga frågor är betydligt mer komplicerade än så. Det finns ofta ingen ”typpatient” att leta efter, det är just variationen (den man trollar bort med statistik) som är det intressanta! Jag väljer därför numera gärna projekt där man arbetar med kvalitativ metod, med intervjuer med öppna frågor följda av systematisk textkondensering. Man letar efter variation, ístället för att ”trolla bort den”!

Jag gillar att handleda uppsatser på masternivå för läkarstudenter

Nu till saken: vi har tidigare haft som policy att publicera godkända uppsatser i universitetsbibliotekets portal GUPEA, där de blir citerings- och sökbara. Är vi ensamma om detta? Nej, men hur många som publiceras varierar enormt mellan institutioner och fakulteter! Vid sökning nyligen hittade jag 4423 masteruppsatser på GUPEA. 40 procent av dessa kom från Samfak, övriga fakulteter stod för vardera i storleksordningen tio procent av produktionen. Sahlgrenska akademin representerades av 444 masteruppsatser.

Men: nu har kursledningen på examensarbetet, med stöd av ett i stort sett enigt handledarkollegium, beslutat att inte längre använda GUPEA som portal. Hur det ska bli istället är oklart. Eventuellt ska vi bygga upp en egen portal. Jag tycker detta är djupt olyckligt och vill därför med denna lilla krönika slå ett slag för ökad, inte minskad, publicering av masteruppsatser på GUPEA. Jag har varit inne och sökt en del på GUPEA, och anser att UB:s sökfunktion i databasen bör förbättras. Har ibland haft svårigheter till och med att hitta egna uppsatser som jag vet ska ligga där.

Systemet brukar som regel fungera

Hur ser nu dessa litet udda masteruppsatser ut som inte lämpar sig för publikation i referentgranskade vetenskapliga tidskrifter? Jag ska försöka att kort förklara hur systemet för val och examination av masteruppsatser fungerar på läkarprogrammet. Vi kallar det projektarbeten (en termins heltidsstudier på avancerad nivå), för i stort sett ingen student väljer att ta ut någon masterexamen. Valet av ämne sker genom att motiverade handledare lägger ut förslag på lämpliga projekt på en projektportal, och studenterna väljer sedan projekt de är intresserade av genom att ta kontakt med den tilltänkta handledaren. Om kontakten utfaller positivt skriver man ett ”letter of intent” som signeras av student och handledare. Ämnets relevans överprövas i princip aldrig av kursledningen, det man fokuserar på vid granskningen är genomförbarhet.

Systemet brukar som regel fungera. De flesta av studenterna hittar en lämplig handledare antingen genom personkontakt under det rullande kursprogrammet, eller via projektportalen. Enstaka studenter brukar behöva hjälp för att hitta projekt.

Varje termin gör ett par dussin studenter sina projektarbeten utomlands, som regel i låginkomstländer. Här krävs stipendiefinansiering av merkostnader för resa och logi, vilket genererar en del merarbete med ansökningar. Det måste också finnas en trovärdig utländsk handledare på plats som också får ett driftsbidrag till sin enhet för att kunna genomföra handledningsuppdraget.

Masteruppsatser ska inte bara betraktas som ”undervisningsmaterial”

Examinationen av projekten innehåller tre komponenter: (1) en muntlig presentation av resultaten med granskning av studentopponent + docentkompetent examinator; (2) framställning och försvar av poster på en gemensam postersession; (3) granskning av själva uppsatsen med hjälp av checklistor där man bedömer frågeställning, metod, resultatredovisning och stringens vad gäller slutsatser. Den sistnämnda processen genererar inte sällan behov av betydande revisioner och slutresultatet brukar som regel väl uppfylla kraven.

Jag ska nu försöka illustrera mitt synsätt att masteruppsatser inte bara ska betraktas som ”undervisningsmaterial” genom att ge exempel på några – måhända något udda – uppsatsämnen jag själv varit eller är huvudhandledare för. Det blir som ni kommer att märka en brokig samling.

Vi börjar här hemma. En student försökte reda ut vilka situationer som genererar etisk stress hos vårdpersonalen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Huvudfynd: icke-genomförda brytpunktssamtal, personalen tvingades fortsätta med vård som upplevdes som meningslös! Läkarna gjorde helt enkelt inte sitt jobb!

Postern för examensarbetet om ’brain drain’.

Sahlgrenska akademin har genom åren haft en hel del kontakter med Nepal och jag har haft en hel del projekt där. En student åkte till Nepal och studerade mekanismerna bakom ”brain drain” i glesbygdssjukvården, det vill säga varför färdigutbildade läkare hela tiden söker sig till storstäder eller väljer att emigrera. Huvudfynd: det handlade inte i första hand om pengar. Problemet var att övriga familjen inklusive barnen inte bedömdes kunna få en meningsfull tillvaro om maken hela tiden jobbade – vilket ju är fallet på små bergssjukhus. Bristande möjligheter till skolgång för barnen oroade mycket.

Vi fortsätter i Nepal: två studenter studerade hur man använder så kallade female community health volunteers (FCHV) ute i byarna i Nepal. FCHVs är sjukvårdens sista utpost, det är i princip bybor som får en – mycket kort – sjukvårdsutbildning och sedan hälper till med allmän hälsorådgivning och då särskilt vad gäller mödravård och näringstillförsel till barnen. Huvudfynd: systemet fungerar bra och är mycket uppskattat.

Mer Nepal: tre studenter kartlade ledningssystem, bemanningsstruktur och medicinska resultat på ett litet bergssjukhus i Gurkha-distriktet i Nepal. Huvudfynd: de gör en massa saker som man i Sverige gör på specialiserade enheter. Kvaliteten är invägt förutsättningarna bra, men det finns ett stort problem. Ständig dygnet runt-tjänstgöring mal ned de ansvariga läkarna, de orkar helt enkelt inte! Ett system som gudskelov är stoppat i Sverige.

Till vänster: Ett exempel på hur utsikten från jourrummet kan se ut på Amppipal, ett litet bergssjukhus där några läkarstudenter tillbringade två månader. Här tillbringar ansvarig läkare en stor del av sitt liv när han/hon inte jobbar.
Till höger: I blå jacka sjukhusdirektören Baburam Giri, till höger om honom i bilden Henrik Sjövalls vän och mentor Arjun Karki. Längst till höger de tre studenterna Pontus Svenning, Oliver Wannehag och Fredrik Svensson som tillsammans försökte förstå hur det lilla sjukhuset ovan molnen fungerar.

 

Nu byter vi land: två studenter åkte till Viktoriasjön i Uganda och undersökte effekterna på hälsa och livskvalitet av att lära icke-läskunniga kvinnor som levde på att samla krill från sjön att läsa och räkna. Huvudfynd: nyttan var mycket stor: ”Before I could read, my children were not allowed to play with the rich children. Now they play happily together!”

Stolt byhövding med hustru i deras lilla hydda (som de byggt själva av lera på ofri mark).

 

Vår fantastiska tolk Radiya Mahamud försöker förklara hur studien är upplagd. Studien handlade om effekterna på hälsa och livskvalitet av att lära illitterata somaliska kvinnor i Sverige att läsa.

Vidare med liknande frågeställning, men nu här hemma för gruppen illitterata kvinnor från Afrika finns ju även här! En student gick därför vidare med att reda ut effekterna av att lära illitterata somaliska kvinnor att läsa. Vi frågade fyra olika grupper hur de mådde: kvinnor som påbörjat läskunnighetskursen, kvinnor som lärt sig läsa, kvinnor som knackar på dörren till det svenska utbildningssystemet och (ett fåtal) kvinnor som lyckats få en högskoleutbildning. Huvudfynd:  en märklig berg-och-dalbana mellan hopp och förtvivlan! De som mådde sämst var de som hade lärt sig läsa och räkna men som ändå bara erbjöds städjobb! Och de faktorer vi hittade bland dem som lyckats ta sig igenom hela undervisningssystemet var en drivande pappa (”han var som en igel på dom!”) och engelskkunskaper (”där var jag faktiskt bättre än läraren!”)

Fortsättning här hemma: två studenter som skulle ha åkt till Nepal fick istället undersöka hur patienter med misstänkt postcovid upplevde sina sjukvårdskontakter. Huvudfynd: Resultaten var rätt förfärande, med allvarliga upplevda brister både vad gäller läkarnas attityder och kunskaper. En tredjedel av patienterna upplevde sig närmast fientligt bemötta!

Samma tema, men nu pågående projekt: Patientupplevelse av läkarbesök när man kommer med det vi brukar kalla ”medicinskt oförklarade symtom”. Jag har valt fyra olika stora grupper där vi egentligen inte vet något om orsaken: funktionella magbesvär (IBS), adhd-vuxna, hjärntrötthet och utmattningssyndrom. Huvudfynd: Uppsatserna är inte godkända ännu men preliminärdata visar att missnöjet vad gäller kvaliteten på patientinformationen verkar vara utbrett. Sjukvårdens mjuka kärna är inte alltid så mjuk…

Åter i Nepal: tre studenter har i vår varit på akutintaget på Tribhuvan University Teaching Hospital, det största universitetssjukhuset i Kathmandu (deras ”Sahlgrenska”) och där studerat handläggningen av tre vanliga allvarliga tillstånd: oklar medvetslöshet, misstänkt hjärnhinneinflammation och misstänkt blodförgiftning. Huvudfynd: Uppsatserna är inte godkända ännu men preliminärdata visar att hanteringen präglas av mycket generös antibiotikaförskrivning och trots detta, åtminstone vid blodförgiftning, mycket betydande dödlighet.

Och så till sist ett litet axplock ur höstens meny: tre studenter åker till Tribhuvan för att studera hur de hanterar hjärtinfarkter respektive stroke hos unga kvinnor. Det sistnämnda verkar märkligt nog verkar vara rätt vanligt i Kathmandu. En student ska här hemma kartlägga patientupplevelsen vid konsultation på grund av utmattningssyndrom, och en student ska skriva om hur ADHD-patienter upplever övergången från barn- till vuxensjukvård. Ytterligare en student med en bakgrund inom förskolepedagogiken ska titta på användningen av alternativ pedagogik vid konsultationer inom primärvården.

Den här typen av uppsatser har ett värde utöver ”undervisningsmaterial”

Varför gör jag det här? Inte för att få ytterligare meriter, jag är pensionerad och inte längre forskningsaktiv. Jag gör det helt enkelt för att jag tycker det är roligt att arbeta med duktiga studenter (de kan göra förbluffande mycket på några månader) och så ställer jag frågor där jag helt enkelt är intresserad av svaret! Jag har en relativt bred metodologisk kompetens, från hantering av kontinuerliga variabler med t-test och variansanalys till intervjubaserade studier med systematisk textkondersering och kvalitativ metod. Jag anser att det är viktigt att åtminstone några av läkarstudenterna får en inblick i hantering av kategori- och ordinaldata (”dåligt-okej-bra-bättre-bäst”) och åtminstone någon insikt i kvalitativ metod (den undervisas det väldigt litet om på det ordinarie programmet).

Och jag hoppas förmedla följande läxa: Ju viktigare något är, desto svårare brukar det vara att mäta, det som Jonna Bornemark kallar Det omätbaras renässans!

Det är min bestämda uppfattning att den här typen av uppsatser har ett värde utöver ”undervisningsmaterial” och på något sätt bör göras citerbara och sökbara! Som ni märker från den brokiga listan kan man på masternivå angripa viktiga frågor där det ibland inte finns något entydigt svar och som därför inte alltid kvalar in i den referentgranskade internationella litteraturen. Det blir ju på grund av den korta tid som står till förfogande svårt att veta om svaret verkligen är nej eller om det bara är en för liten studie. Men detta gör absolut inte arbetet värdelöst!

Så snälla, fortsätt publicera era masteruppsatser i GUPEA, om inte annat för att visa studenterna den respekt de så väl förtjänar! För detta är i alla sin bräcklighet små vetenskapliga studier, absolut inte bara ”undervisningsmaterial”!

Krönikör Henrik Sjövall

Av: Elin Lindström
Taggat med: examensarbeten, Gupea, Henrik Sjövall, institutionen för medicin, krönika, läkarprogrammet, masteruppsats, student, utbildning

GLAD SOMMAR!

Akademilivs nyhetsbrev är tillbaka onsdag 21 augusti.

Kontakta din institution för att lägga in din händelse i Medarbetarportalens kalendarium

  • Biomedicin: Kristian Kvint: kalender@biomedicine.gu.se
  • Core Facilities: Amelie Karlsson: amelie.karlsson.2@gu.se
  • Kliniska vetenskaper: Katarina Olinder Eriksson: klinvet@gu.se
  • Medicin: Nina Raun; kommunikation@medicine.gu.se
  • Neurovetenskap och fysiologi: Josefin Bergenholtz; kommunikation@neuro.gu.se
  • Odontologi: Johan Thompson; info@odontologi.gu.se
  • Sahlgrenska akademins kansli: och fakultetsgemensamma kalenderhändelser Åsa Ekvall; info@sahlgrenska.gu.se
  • Vårdvetenskap och hälsa: Karin Mossberg; vardvetenskap@fhs.gu.se

Information from Sahlgrenska Academy Research Support Office

[UPDATED JUNE 2024]
The Sahlgrenska Academy Research Support Office provides an overview of upcoming and current calls, nominations and events in an information letter. This letter is updated on a monthly basis.
Current and previous newsletters are also available in the Staff Portal.

’20 minuter för forskare’ är tillbaka – här kan du se hela vårens program

Under 20 minuter över Zoom tipsar Biomedicinska biblioteket om verktyg och tjänster som kan underlätta din forskarvardag.

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Fler nyheter

Nyheter på sajten har inte uppdaterats sedan maj månad – utlysningar fortsätter samlas på akademiliv.se

13 juni, 2024

NYHETER. Efter den omfattande kraschen av Akademilivs sajt i maj månad har sajtens nyhetsdel inte uppdaterats. Sajten är nu uppe igen, och det f … [Read More...]

En personlig död – chans att vinna Björn Fagerbergs nya bok

27 maj, 2024

NY BOK. Under sitt liv som invärtesmedicinare har Björn Fagerberg varit med om många dödsfall som han alltid hanterat professionellt i sin yrk … [Read More...]

Alba Corell ger rapport från ett hjärntumörmöte på hög nivå 

20 maj, 2024

KRÖNIKA. Nyligen avslutades den Skandinaviska Neuro-onkologiska gruppens (SNOG) sammankomst i Göteborg. Professor Asgeir Jakola stod som värd och … [Read More...]

Gudmundur Johannsson prisad med europeisk medalj

20 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Professor Gudmundur Johannsson fick nyligen ta emot 2024 års European Hormone Medal under mötet European Congress of Endocrinolgy i St … [Read More...]

Från Sydafrika till Sverige: forskningssamverkan för att förbättra gravida kvinnors hälsa

17 maj, 2024

GLOBAL HÄLSA. På det dynamiska universitetssjukhuset Tygerberg Hospital i Kapstaden arbetar ett hängivet forskarteam under ledning av Lina Be … [Read More...]

Sara Bjursten och Anna Wenger får Assar Gabrielssons pris 2024

17 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Stiftelsen Assar Gabrielssons Fond har utsett Anna Wenger till pristagare i kategorin basvetenskaplig forskning och Sara Bjursten … [Read More...]

Hon gör residency i USA med läkarexamen från Göteborg

17 maj, 2024

STUDENT. Att få göra sin ”residency” inom ortopedi i USA är en ouppnåelig dröm för många nyutbildade amerikanska läkare. Nu har Janina Kaarre, med … [Read More...]

En heldag för doktorander med fokus på mental hälsa

16 maj, 2024

DOKTORAND. För sjätte gången har Sahlgrenska akademins doktorander bjudits in till PhD Day, organiserad av Doktorandrådet. Dagen gav bland annat k … [Read More...]

Kaj Blennow rankas högst i Sverige  inom neurovetenskap

16 maj, 2024

UTMÄRKELSE. I årets upplaga av forskarrankningen från Research.com inom ämnet neurovetenskap placeras Kaj Blennow på plats 17 på den inter … [Read More...]

Linda Wass gör postdok vid Stanford med ALF-medel

14 maj, 2024

ALF-MEDEL. Den biomedicinska analytikern Linda Wass har just installerat sig i Stanford i Kalifornien där hon ska göra en två år lång period som p … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen

www.watchfreesocceronline.com replik klockor