Forskare och lärare har länge hävdat att deras inflytande minskar till förmån för administratörerna. En nyligen publicerad studie hävdar dock att så inte är fallet. Enligt författarna ökar snarare det kollegiala inflytandet, om det finns högt kvalificerade universitetsadministratörer.
Rapporten “How does collegiality survive managerially led universities? Evidence from a European survey”, inkluderar 26 universitet från olika delar av Europa, och är skriven av forskare i Italien.
Studien sticker också hål på myten att en amerikansk administrationsstruktur är på väg att ta över på de europeiska universiteten. Giulio Marini, som är en av författarna, menar att kollegialiteten inte har försvunnit från de europeiska universiteten, och inte heller kommer att försvinna. Samtidigt konstaterar han att det finns en cynisk förklaring till att de båda ledningsstrukturerna fungerar tillsammans: Inget får akademiker att arbeta bättre sinsemellan än en gemensam motvilja mot administrationen!
Det delade ledarskapet mellan akademi och förvaltning behandlas även i en rapport från Leadership Foundation for Higher Education. Här lyfts sex principer för delat ledarskap fram. Principerna behandlar sådant som att skapa en kultur av respekt och tillit genom ökat samarbete mellan olika delar av lärosätet, att ledarskapet utvecklas bäst om det är en kombination av top-down, bottom-up och ”middle-out” samt medvetandegörande om att samverkan mellan individer bidrar till att skapa en helhet. Samtidigt varnar rapportens författare för att tro att delat ledarskap är ett universalmedel för framgång. För att utvecklas måste alla våga ställa de svåra frågorna om makt, syfte och rättigheter.
Mer i Times Higher Education:
- Studien om kollegialt inflytande: https://www.timeshighereducation.co.uk/news/university-managerialism-‘can-boost-academic-freedom’
- Rapporten om delat ledarskap som en nödvändighet för universiteten: https://www.timeshighereducation.co.uk/news/shared-leadership-‘necessity’-universities