KOMMUNIKATION. Nu har universitets nya intranät öppnat! Precis som tidigare kallas intranätet Medarbetarportalen, och du når den med samma länk som tidigare (www.medarbetarportalen.gu.se). Nytt är att innehållet anpassas bättre för just dig, och att det krävs inloggning för att läsa innehållet.
Den nya Medarbetarportalen är byggd i SharePoint. Som medarbetare loggar du in med ditt xkonto, och får då upp en personlig startsida med innehåll som valts ut för att passa just dig. Du väljer själv vilka verktyg du vill ha lättillgängliga på din startsida. Fokus på din startsida läggs på information från din institution, men du får också överblick på nyheter från både fakultets- och universitetsnivå. Under en övergångsperiod är det möjligt att besöka den gamla Medarbetarportalen – adressen till den är www.medarbetarportalen2.gu.se.
Ta för vana att besöka den nya Medarbetarportalen varje dag. Med några enkla handgrepp kan du göra Medarbetarportalen till din startsida i din webbrowser. Utforska megamenyn högst upp, där du hittar mycket av det omfattande innehållet. Övrig information söker du fram – Medarbetarportalen har ett riktigt vasst sökverktyg.
Precisionskommunikation
Introduktionen av nya Medarbetarportalen innebär stora förändringar för Sahlgrenska akademins interna kommunikation. Massmejl kommer minska drastiskt. Information som tidigare mejlades ut läggs in som nyheter eller kalenderhändelser. Informationen adresseras till rätt målgrupp redan från början. Informationsflödet blir mer effektivt, och vi slipper dubbelpublicering av samma information på flera platser.
Allt innehåll i Medarbetarportalen blir nu låst bakom inloggning med xkonto. Detta är en förutsättning för att innehållet ska kunna personanpassas. Om du saknar xkonto ska du kontakta din institution. Observera att inloggningen också kräver att du har en gu-mejl. Om du har ett äldre xkonto utan gu-mejl behöver du korrigera detta.
Arbete pågår för att skapa lösningar så att även externa personer som bidrar i verksamheten på olika sätt ska kunna få tag i den information som de behöver för att kunna genomföra sina uppgifter.
Akademilivs nyhetsbrev fortsätter
För att du ska få koll på vad som händer på andra institutioner inom fakulteten kommer nyhetsbrevet Akademiliv att fortsätta komma till din mejlkorg. Webbplatsen Akademiliv kommer att överges, men inte förrän efter sommaren.
– Vi har drivit webbplatsen Akademiliv i över tio år. Nu är tekniken bakom webbplatsen föråldrad. Den uppfyller exempelvis inte krav på tillgänglighet. Med den nya Medarbetarportalen får vi möjlighet att skapa en mer samlad intern kommunikation för fakulteten, säger Elin Lindström, kommunikatör på Sahlgrenska akademins kansli som har ett övergripande ansvar för internkommunikation på fakulteten.
Webbplatsen Akademiliv stänger
Från och med höstterminen 2024 kommer innehållet på webbplatsen Akademiliv inte längre att uppdateras. Då kommer nyheter att antingen publiceras i bakom lås i Medarbetarportalen, eller öppet på institutionens webbplats, beroende på om nyheten har ett värde för en extern målgrupp. Det innehåll som finns i Akademiliv kommer dock att fortsätta ligga tillgängligt en längre period, som ett informationsarkiv. Så småningom kommer webbplatsen dock att upphöra helt.
Redan nu förs det interna kalendariet in i nya Medarbetarportalen. Därmed har kalendern i Akademiliv upphört. Information om hur du ska göra för att få in dina kalendariska händelser i Medarbetarportalens kalender meddelades i början av mars.
- Här kan du läsa mer om hur nya Medarbetarportalen fungerar.
- Om du har frågor om Medarbetarportalen är du välkommen att höra av dig till dess support: mp@gu.se
- Om du har frågor om Akademiliv får du gärna kontakta dess redaktör Elin Lindström: elin.lindstrom@gu.se
AV: ÅSA EKVALL
Skriv en kommentar