UTBILDNING. Från och med nu i höst har logopedprogrammet ett nytt upplägg och nytt innehåll. Programmets nya utbildningsplan lanserades i veckan med en kick-off, som samlade logopeder från hela regionen på Medicinareberget.
Det är genomgripande förändringar som genomförts för Sahlgrenska akademins logopedutbildning. Programmet är tvärvetenskapligt, och omfattar förutom logopedi även kurser i medicin, lingvistik och psykologi. I den nya utbildningsplanen har huvudämnet logopedi fått mer utrymme, vilket beror på att både forskning och kliniskt arbetsfält utvecklats inom kunskapsområdet.
– Den nya utbildningsplanen innehåller tre nya lokala mål som tar upp personcentrerad vård, fördjupad förmåga till forskningsanknytning av den kliniska verksamheten samt jämlik vård. Programmet innehåller också specifika professionskurser varje termin för att ge ökad möjlighet för de studerande att forma sin yrkesroll och lägga en stabil grund för det kommande arbetslivet, säger Tove Lagerberg, som är programansvarig för Sahlgrenska akademins logopedprogram.
Under dagen presenterade professor Lena Hartelius och ordförande i utbildningskommittén Ingrid Henriksson samhällets behov av logopeder samt hur arbetet med den nya utbildningsplanen växt fram. Docent Charlotta Saldert berättade om personcentrerad vård och kursansvariga för de nya kurserna beskrev lärandemål och lärandeaktiviteter. Programansvarig Tove Lagerberg beskrev pedagogik och innehåll i programmet.
Dagen avslutades med att biträdande sektionschef Christina Persson utbringade en skål och därefter minglade och diskuterade medverkande och deltagare.
Kick-offen ägde rum den 23 augusti i Birgit Thilander. Förutom logopeder från regionen var även kollegor från andra lärosäten där logopeder utbildas inbjudna, liksom kollegor från andra utbildningsprogram vid Sahlgrenska akademin.
TEXT: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN
FOTO: KRISTINA LUNDHOLM FORS