Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

In English
Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Bidrag
  • Om Akademiliv
Emelie Grönfors och Elin Grey. Foto: privat.

Negativt bemötande i skolan kan ge sämre självkänsla hos barn som stammar

7 oktober, 2016

STUDENT. Ett negativt bemötande i skolan kan bidra till en kritisk självbild hos personer som stammar. Det visar ett examensarbete av två nyexaminerade logopeder vid Sahlgrenska akademin, som också drar slutsatsen att bristande kunskap om stamning i skolan underblåser utvecklingen av bristfälligt bemötande och självkritik.

För sitt examensarbete genomförde logopedstudenterna Elin Grey och Emelie Grönfors längre intervjuer med sex vuxna personer som stammar. Intervjuerna utfördes enskilt och var inriktade på upplevelser från skoltiden.

– Vår analys visade att negativt bemötande bidrog till en kritisk självbild och till att flera av intervjupersonerna hade mått dåligt under skoltiden. Alla som vi intervjuade hade mer eller mindre talrädsla, och deras delaktighet i skolan var begränsad, säger Elin Grey, som nyligen tagit examen från logopedprogrammet vid Sahlgrenska akademin.

Tidigare studier har visat att barn i mellanstadieåldern ofta har en negativ syn på barn som stammar –de kan se dem som mindre utåtriktade, mindre självsäkra och mindre kompetenta än barn som inte stammar. Forskning har också visat att barn som stammar i högre grad utsätts för mobbing och negativa attityder i skolan.

Bild från bildbyrån Mattonstock.
Bild från bildbyrån Mattonstock.

Ingen av de sex intervjupersonerna i studien hade upplevt fysiskt våld på grund av sin stamning, men alla hade upplevt negativt bemötande från sina klasskamrater.
– Öppen retning för stamningen var något de flesta hade upplevt, antingen frekvent eller vid enstaka tillfällen. De deltagare som inte blivit öppet retade hade varit med om negativt bemötande i mindre direkta former, som menande blickar, skratt och viskningar. Det negativa bemötandet kunde få stora konsekvenser för självkänslan och kunde till exempel leda till att man undvek sociala situationer och redovisningar, säger Emelie Grönfors, som skrev examensarbetet tillsammans med Elin.

Examensarbetet visar också att ett positivt bemötande från lärare hade en positiv inverkan på skoltiden och på synen på sig själv. Goda relationer med lärare kunde bidra till ökad trivsel och skollust.
– Stöd från lärare kunde vara en skyddsfaktor mot eskalering av undvikandebeteende och negativt synsätt. Om den tilltro man hade till sig själv som barn var svag, hjälpte det om läraren förmedlade att man var kompetent, säger Elin Grey.
– För en deltagare ledde lärarens agerande till att hen inte behövde tänka på sin stamning upp till femte klass, tack vare att läraren inte lyfte fram stamningen som något avvikande. En annan, som inte gick till skolan under åttan eller nian, blev uppmuntrad av en lärare att plugga hemma och gavs även möjlighet att skriva prov. Tack vare en engagerad lärare fick hen sin gymnasiekompetens, säger Emelie Grönfors.

Tove Lagerberg
Tove Lagerberg. Foto: privat.

– Skolan är en central del av vardagen för barn och ungdomar, och skolan har ett stort inflytande på hur barnen formas och hur de mår psykiskt. En viktig slutsats av Elins och Emelies examensarbete är att det skulle behövas ett närmare samarbete mellan logoped och skola, och att lärare kan behöva mer utbildning om stamning och hur den påverkar barnens psykiska välbefinnande, säger universitetslektor Tove Lagerberg som handlett examensarbetet, tillsammans med sin kollega Katja Laakso

FAKTA
Stamning är en störning i talets flyt som förekommer hos knappt en procent av den vuxna befolkningen och hos cirka fem procent av barnen. Stamning är i det flesta fall ärftligt och anses idag bero på ett samspel mellan flera olika faktorer där en neurologisk instabilitet i styrningen av talprocessen tros vara grundorsaken.

TEXT: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN

Av: Elin Lindström
Taggat med: Enheten för logopedi, examensarbeten, institutionen för neurovetenskap och fysiologi, logopedi, logopedutbildning, stamning, student

GLAD SOMMAR!

Akademilivs nyhetsbrev är tillbaka onsdag 21 augusti.

Kontakta din institution för att lägga in din händelse i Medarbetarportalens kalendarium

  • Biomedicin: Kristian Kvint: kalender@biomedicine.gu.se
  • Core Facilities: Amelie Karlsson: amelie.karlsson.2@gu.se
  • Kliniska vetenskaper: Katarina Olinder Eriksson: klinvet@gu.se
  • Medicin: Nina Raun; kommunikation@medicine.gu.se
  • Neurovetenskap och fysiologi: Josefin Bergenholtz; kommunikation@neuro.gu.se
  • Odontologi: Johan Thompson; info@odontologi.gu.se
  • Sahlgrenska akademins kansli: och fakultetsgemensamma kalenderhändelser Åsa Ekvall; info@sahlgrenska.gu.se
  • Vårdvetenskap och hälsa: Karin Mossberg; vardvetenskap@fhs.gu.se

Information from Sahlgrenska Academy Research Support Office

[UPDATED JUNE 2024]
The Sahlgrenska Academy Research Support Office provides an overview of upcoming and current calls, nominations and events in an information letter. This letter is updated on a monthly basis.
Current and previous newsletters are also available in the Staff Portal.

’20 minuter för forskare’ är tillbaka – här kan du se hela vårens program

Under 20 minuter över Zoom tipsar Biomedicinska biblioteket om verktyg och tjänster som kan underlätta din forskarvardag.

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Fler nyheter

Nyheter på sajten har inte uppdaterats sedan maj månad – utlysningar fortsätter samlas på akademiliv.se

13 juni, 2024

NYHETER. Efter den omfattande kraschen av Akademilivs sajt i maj månad har sajtens nyhetsdel inte uppdaterats. Sajten är nu uppe igen, och det f … [Read More...]

En personlig död – chans att vinna Björn Fagerbergs nya bok

27 maj, 2024

NY BOK. Under sitt liv som invärtesmedicinare har Björn Fagerberg varit med om många dödsfall som han alltid hanterat professionellt i sin yrk … [Read More...]

Alba Corell ger rapport från ett hjärntumörmöte på hög nivå 

20 maj, 2024

KRÖNIKA. Nyligen avslutades den Skandinaviska Neuro-onkologiska gruppens (SNOG) sammankomst i Göteborg. Professor Asgeir Jakola stod som värd och … [Read More...]

Gudmundur Johannsson prisad med europeisk medalj

20 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Professor Gudmundur Johannsson fick nyligen ta emot 2024 års European Hormone Medal under mötet European Congress of Endocrinolgy i St … [Read More...]

Från Sydafrika till Sverige: forskningssamverkan för att förbättra gravida kvinnors hälsa

17 maj, 2024

GLOBAL HÄLSA. På det dynamiska universitetssjukhuset Tygerberg Hospital i Kapstaden arbetar ett hängivet forskarteam under ledning av Lina Be … [Read More...]

Sara Bjursten och Anna Wenger får Assar Gabrielssons pris 2024

17 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Stiftelsen Assar Gabrielssons Fond har utsett Anna Wenger till pristagare i kategorin basvetenskaplig forskning och Sara Bjursten … [Read More...]

Hon gör residency i USA med läkarexamen från Göteborg

17 maj, 2024

STUDENT. Att få göra sin ”residency” inom ortopedi i USA är en ouppnåelig dröm för många nyutbildade amerikanska läkare. Nu har Janina Kaarre, med … [Read More...]

En heldag för doktorander med fokus på mental hälsa

16 maj, 2024

DOKTORAND. För sjätte gången har Sahlgrenska akademins doktorander bjudits in till PhD Day, organiserad av Doktorandrådet. Dagen gav bland annat k … [Read More...]

Kaj Blennow rankas högst i Sverige  inom neurovetenskap

16 maj, 2024

UTMÄRKELSE. I årets upplaga av forskarrankningen från Research.com inom ämnet neurovetenskap placeras Kaj Blennow på plats 17 på den inter … [Read More...]

Linda Wass gör postdok vid Stanford med ALF-medel

14 maj, 2024

ALF-MEDEL. Den biomedicinska analytikern Linda Wass har just installerat sig i Stanford i Kalifornien där hon ska göra en två år lång period som p … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen

www.watchfreesocceronline.com replik klockor