Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

In English
Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Kalendarium
  • Bidrag
  • Om Akademiliv
Emelie Grönfors och Elin Grey. Foto: privat.

Negativt bemötande i skolan kan ge sämre självkänsla hos barn som stammar

7 oktober, 2016

STUDENT. Ett negativt bemötande i skolan kan bidra till en kritisk självbild hos personer som stammar. Det visar ett examensarbete av två nyexaminerade logopeder vid Sahlgrenska akademin, som också drar slutsatsen att bristande kunskap om stamning i skolan underblåser utvecklingen av bristfälligt bemötande och självkritik.

För sitt examensarbete genomförde logopedstudenterna Elin Grey och Emelie Grönfors längre intervjuer med sex vuxna personer som stammar. Intervjuerna utfördes enskilt och var inriktade på upplevelser från skoltiden.

– Vår analys visade att negativt bemötande bidrog till en kritisk självbild och till att flera av intervjupersonerna hade mått dåligt under skoltiden. Alla som vi intervjuade hade mer eller mindre talrädsla, och deras delaktighet i skolan var begränsad, säger Elin Grey, som nyligen tagit examen från logopedprogrammet vid Sahlgrenska akademin.

Tidigare studier har visat att barn i mellanstadieåldern ofta har en negativ syn på barn som stammar –de kan se dem som mindre utåtriktade, mindre självsäkra och mindre kompetenta än barn som inte stammar. Forskning har också visat att barn som stammar i högre grad utsätts för mobbing och negativa attityder i skolan.

Bild från bildbyrån Mattonstock.
Bild från bildbyrån Mattonstock.

Ingen av de sex intervjupersonerna i studien hade upplevt fysiskt våld på grund av sin stamning, men alla hade upplevt negativt bemötande från sina klasskamrater.
– Öppen retning för stamningen var något de flesta hade upplevt, antingen frekvent eller vid enstaka tillfällen. De deltagare som inte blivit öppet retade hade varit med om negativt bemötande i mindre direkta former, som menande blickar, skratt och viskningar. Det negativa bemötandet kunde få stora konsekvenser för självkänslan och kunde till exempel leda till att man undvek sociala situationer och redovisningar, säger Emelie Grönfors, som skrev examensarbetet tillsammans med Elin.

Examensarbetet visar också att ett positivt bemötande från lärare hade en positiv inverkan på skoltiden och på synen på sig själv. Goda relationer med lärare kunde bidra till ökad trivsel och skollust.
– Stöd från lärare kunde vara en skyddsfaktor mot eskalering av undvikandebeteende och negativt synsätt. Om den tilltro man hade till sig själv som barn var svag, hjälpte det om läraren förmedlade att man var kompetent, säger Elin Grey.
– För en deltagare ledde lärarens agerande till att hen inte behövde tänka på sin stamning upp till femte klass, tack vare att läraren inte lyfte fram stamningen som något avvikande. En annan, som inte gick till skolan under åttan eller nian, blev uppmuntrad av en lärare att plugga hemma och gavs även möjlighet att skriva prov. Tack vare en engagerad lärare fick hen sin gymnasiekompetens, säger Emelie Grönfors.

Tove Lagerberg
Tove Lagerberg. Foto: privat.

– Skolan är en central del av vardagen för barn och ungdomar, och skolan har ett stort inflytande på hur barnen formas och hur de mår psykiskt. En viktig slutsats av Elins och Emelies examensarbete är att det skulle behövas ett närmare samarbete mellan logoped och skola, och att lärare kan behöva mer utbildning om stamning och hur den påverkar barnens psykiska välbefinnande, säger universitetslektor Tove Lagerberg som handlett examensarbetet, tillsammans med sin kollega Katja Laakso

FAKTA
Stamning är en störning i talets flyt som förekommer hos knappt en procent av den vuxna befolkningen och hos cirka fem procent av barnen. Stamning är i det flesta fall ärftligt och anses idag bero på ett samspel mellan flera olika faktorer där en neurologisk instabilitet i styrningen av talprocessen tros vara grundorsaken.

TEXT: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN

Av: Elin Lindström
Taggat med: Enheten för logopedi, examensarbeten, institutionen för neurovetenskap och fysiologi, logopedi, logopedutbildning, stamning, student

Lägg in dina egna arrangemang i Akademilivs kalendarium

Johan Reutfors: Risk factors and consequences in difficult-to-treat depression – results from Swedish registry studies

Hybrid meeting – in Assembly Room Birgit Thilander (NOTE the venue!) or online via Zoom.

  • Hybrid webinar 15:00-16:00, Thursday June 8th.
  • Link to Zoom webinar.
  • Sahlgrenska Academy Science Seminars – see full program in the Staff Portal.

Information from Sahlgrenska Academy Research Support Office

[UPDATED MAY 23]
The Sahlgrenska Academy Research Support Office provides an overview of upcoming and current calls, nominations and events in an information letter. This letter is updated approximately four times per semester.

’20 minuter för forskare’ är tillbaka – här kan du se hela vårens program

Under 20 minuter över Zoom tipsar Biomedicinska biblioteket om verktyg och tjänster som kan underlätta din forskarvardag.

Akademistatistik hjälper dig med statistiken

Akademistatistik erbjuder statistisk och hälsoekonomisk expertis till forskare och doktorander som arbetar vid Sahlgrenska akademin och i Västra Götalandsregionen. Här får du råd inom alla aspekter, från projektformulering till de analyser som krävs för tidskriftspublicering.

  • Om du vill boka tid, använd deras onlinebokningssystem.
  • Mer information om Akademistatistik finns på deras hemsida.

Vi bygger på Medicinareberget

Nu hittar du samlad information om byggprojekt som påverkar Sahlgrenska akademin i Medarbetarportalen.

 

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Veckans lunchmenyer

Café Anatomen
Matsedel ej tillgänglig på hemsidan.

Café Annedal
Matsedel ej tillgänglig på hemsidan.

Lunchen.nu

Lustgården på Änggårdsbacken
Avhämtning för externa gäster mellan 11.00-12.30 vardagar.

Lyktan

Mersmak Mölndal

Mersmak Sahlgrenska

Mersmak Östra

Salt & Syra

Fler nyheter

Så påverkar klimatförändringarna vår hälsa – se filmad föreläsning

2 juni, 2023

SAMVERKAN. Fler fall av astma och hjärt-kärlsjukdomar, en värre situation för pollenallergiker och fler som dör i värmeböljor. Det är några hälsok … [Read More...]

Fin utmärkelse till forskning inom reumatologi

2 juni, 2023

UTMÄRKELSE. Avdelningen för reumatologi och inflammationsforskning vid Institutionen för medicin har utsetts till EULAR Centre of Excellence in Rh … [Read More...]

Två topprankade anslag till Joan Camuñas-Solers forskningsgrupp

1 juni, 2023

BIDRAG. Joan Camuñas-Soler fick tidigare i våras Swedish Foundations’ Starting Grant, riktat till projekt som fått A-betyg i European Research Cou … [Read More...]

Fem frågor till Cecilia Engström om hennes STINT-utbyte i Hongkong

1 juni, 2023

LÄRARE. Cecilia Engström  kom nyligen hem från ett fyra månader långt lärarutbyte i Hongkong, finansierat av STINT. Hon är adjungerad univers … [Read More...]

Apotekarprogrammet fördjupar samarbete med AstraZeneca

1 juni, 2023

UTBILDNING. Med examen från apotekarprogrammet är studenterna som klippta och skurna för att arbeta med forskning och läkemedelsutveckling. Pro … [Read More...]

Onyttig mat dominerade matbutikers reklamblad

31 maj, 2023

NY STUDIE. Det var ohälsosam mat som dominerade i mataffärernas veckoblad. Hela två tredjedelar av utrymmet upptogs av detta. Det framgår av en st … [Read More...]

Magnus Gisslén blir statsepidemiolog

30 maj, 2023

NYTT JOBB. Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar vid Göteborgs universitet, blir ny statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten. Han ti … [Read More...]

Blodprov kan visa hjärnpåverkan efter neurokirurgi

30 maj, 2023

NY STUDIE. Det går att bedöma hjärnpåverkan hos patienter som opererats för hjärntumör genom att mäta biomarkörer i blodet före och efter operatio … [Read More...]

Ny metod sprider ljus över samspel mellan proteiner och DNA

29 maj, 2023

NY STUDIE. En forskargrupp vid Göteborgs universitet har utvecklat en metod som gör det möjligt att se exakt var i genomet särskilda protein bin … [Read More...]

Grattis Kaj Blennow – högt rankad i världen inom neurovetenskap

29 maj, 2023

UTMÄRKELSE. Hallå där, Kaj Blennow, professor i klinisk neurokemi vid Göteborgs universitet, som rankas på plats 17 i världen av alla forskare ino … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen

www.watchfreesocceronline.com replik klockor