LEDNINGSUPPDRAG. Med tjugo års erfarenhet inom framför allt utbildning och internationalisering på Sahlgrenska akademin har nu Annelie Tobin tagit över som chef för fakultetskansliet.
– Jag ser fram emot att få fortsätta att utveckla arbetet på fakultetskansliet i samma anda som min företrädare Margareta Rorsman. Jag har stor tilltro till medarbetarna på kansliet, som har mycket hög kompetens inom de områden vi arbetar med, säger hon.
Sahlgrenska akademins kansli fungerar som administrativt stöd till fakultetens styrelse, ledning, gemensamma råd och kommittéer och administrerar och koordinerar vissa delar av fakultetens verksamhet, bland annat internationalisering, utbildning på forskarnivå och läkarprogrammet. På kansliet samlas specialister inom ekonomi, forskning, HR, kommunikation och utbildning.
En möjliggörare
– Vi märker att medarbetare inom Sahlgrenska akademin gärna vänder sig till personal på kansliet för att få hjälp i olika ärenden, och det är ett fint betyg som också visar att vi fyller uppskattade funktioner, säger Annelie Tobin, vars mål är att kansliet ska fortsätta att ge god och effektiv service på en hög professionell nivå.
Som kanslichef vill Anneli vara en möjliggörare och ett språkrör för dekanens och fakultetsstyrelsens inställning och beslut i olika frågor, både inom fakulteten och i kontakter med andra parter.
– Kanslichefen är ett nav för information och frågor, som behöver hanteras korrekt och bra, och det är en del av rollen att involvera medarbetare med den kompetens som behövs för det specifika uppdraget. Vi har mycket kunniga medarbetare inom kansliet, och jag har stor tilltro till deras expertis, säger Annelie.
Osäkerhet i omvärlden
Annelie Tobin tillträder i en förändringsperiod, där fakulteten får en ny dekan vid årsskiftet, och där universitetet nyligen fått en ny rektor. Utvecklingen i omvärlden och den allmänna ekonomiska situationen påverkar också Sahlgrenska akademins kansli, konstaterar hon.
– Det är svårt att veta hur ekonomin kommer att utvecklas, men vi har fått tydliga indikationer om att fakultetens hyreskostnader kommer att öka på grund av inflationen. Precis som resten av Sahlgrenska akademin behöver vi på kansliet göra anpassningar efter den rådande situationen och hjälpa till att vända skutan, säger Annelie.
Det pågår redan ett arbete med att effektivisera användningen av lokalytorna genom förtätning. Ett annat led i kansliets anpassningsarbete är att hitta mer effektiva sätt för samarbete, exempelvis genom att ökad digitalisering där detta kan höja kvaliteten på arbetet.
Lång erfarenhet
Annelie Tobin började som internationell samordnare på Sahlgrenska akademins kansli 2002, och ledde sedan teamet inom Sahlgrenska Academy International office (SAIO) under flera år. De senaste åren har hon varit chef för kansliets utbildningsavdelning, som omfattar administration både för grundutbildning och forskarutbildning, samt för internationalisering.
Annelie Tobin tar över efter Margareta Rorsman, som nu gått i pension.
– Det krävs integritet i rollen som kanslichef, och det har Margareta verkligen haft. Jag vill hålla fanan högt och fortsätta på den inslagna vägen.
AV: ELIN LINDSTRÖM
Göran Kurlberg skriver
Hej Annelie,
Grattis till uppdraget; tack för långt och gott samarbete.
Lycka till framöver
Göran