Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

In English
Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Kalendarium
  • Bidrag
  • Om Akademiliv

Ny kanslichef på fakulteten: Annelie Tobin

18 september, 2023 1 kommentar

LEDNINGSUPPDRAG. Med tjugo års erfarenhet inom framför allt utbildning och internationalisering på Sahlgrenska akademin har nu Annelie Tobin tagit över som chef för fakultetskansliet.

– Jag ser fram emot att få fortsätta att utveckla arbetet på fakultetskansliet i samma anda som min företrädare Margareta Rorsman. Jag har stor tilltro till medarbetarna på kansliet, som har mycket hög kompetens inom de områden vi arbetar med, säger hon.

Sahlgrenska akademins kansli fungerar som administrativt stöd till fakultetens styrelse, ledning, gemensamma råd och kommittéer och administrerar och koordinerar vissa delar av fakultetens verksamhet, bland annat internationalisering, utbildning på forskarnivå och läkarprogrammet. På kansliet samlas specialister inom ekonomi, forskning, HR, kommunikation och utbildning.

En möjliggörare

– Vi märker att medarbetare inom Sahlgrenska akademin gärna vänder sig till personal på kansliet för att få hjälp i olika ärenden, och det är ett fint betyg som också visar att vi fyller uppskattade funktioner, säger Annelie Tobin, vars mål är att kansliet ska fortsätta att ge god och effektiv service på en hög professionell nivå.

Som kanslichef vill Anneli vara en möjliggörare och ett språkrör för dekanens och fakultetsstyrelsens inställning och beslut i olika frågor, både inom fakulteten och i kontakter med andra parter.

– Kanslichefen är ett nav för information och frågor, som behöver hanteras korrekt och bra, och det är en del av rollen att involvera medarbetare med den kompetens som behövs för det specifika uppdraget. Vi har mycket kunniga medarbetare inom kansliet, och jag har stor tilltro till deras expertis, säger Annelie.

Osäkerhet i omvärlden

Annelie Tobin tillträder i en förändringsperiod, där fakulteten får en ny dekan vid årsskiftet, och där universitetet nyligen fått en ny rektor. Utvecklingen i omvärlden och den allmänna ekonomiska situationen påverkar också Sahlgrenska akademins kansli, konstaterar hon.

Annelie Tobin. Foto: Elin Lindström.

– Det är svårt att veta hur ekonomin kommer att utvecklas, men vi har fått tydliga indikationer om att fakultetens hyreskostnader kommer att öka på grund av inflationen. Precis som resten av Sahlgrenska akademin behöver vi på kansliet göra anpassningar efter den rådande situationen och hjälpa till att vända skutan, säger Annelie.

Det pågår redan ett arbete med att effektivisera användningen av lokalytorna genom förtätning. Ett annat led i kansliets anpassningsarbete är att hitta mer effektiva sätt för samarbete, exempelvis genom att ökad digitalisering där detta kan höja kvaliteten på arbetet.

Lång erfarenhet

Annelie Tobin började som internationell samordnare på Sahlgrenska akademins kansli 2002, och ledde sedan teamet inom Sahlgrenska Academy International office (SAIO) under flera år. De senaste åren har hon varit chef för kansliets utbildningsavdelning, som omfattar administration både för grundutbildning och forskarutbildning, samt för internationalisering.

Annelie Tobin tar över efter Margareta Rorsman, som nu gått i pension.

– Det krävs integritet i rollen som kanslichef, och det har Margareta verkligen haft. Jag vill hålla fanan högt och fortsätta på den inslagna vägen.

AV: ELIN LINDSTRÖM

 

 

Av: Elin Lindström
Taggat med: administrativ och teknisk personal, fakultetskansliet, ledningsuppdrag, Sahlgrenska akademins kansli

Kommentarer

  1. Göran Kurlberg skriver

    20 september, 2023 vid 11:06

    Hej Annelie,

    Grattis till uppdraget; tack för långt och gott samarbete.

    Lycka till framöver

    Göran

    Svara

Skriv en kommentar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Lägg in dina egna arrangemang i Akademilivs kalendarium

Exjobbs- och kandidatarbetesmässa inom hälsa och teknik

Handledare registrerar projekt senast 4 oktober, via den här länken.

Information from Sahlgrenska Academy Research Support Office

[UPDATED SEPTEMBER 20]
The Sahlgrenska Academy Research Support Office provides an overview of upcoming and current calls, nominations and events in an information letter. This letter is updated approximately four times per semester.

’20 minuter för forskare’ är tillbaka – här kan du se hela höstens program

Under 20 minuter över Zoom tipsar Biomedicinska biblioteket om verktyg och tjänster som kan underlätta din forskarvardag.

Vi bygger på Medicinareberget

Nu hittar du samlad information om byggprojekt som påverkar Sahlgrenska akademin i Medarbetarportalen.

 

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Fler nyheter

Höstens ALF-utlysningar 2023 har publicerats

25 september, 2023

BIDRAG. Utlysningen av ALF-tjänster för legitimerade läkare har nu publicerats på ALF-portalen. Ansökningsperioden är 19 oktober till 7 december, … [Read More...]

Utbildningsadministratör – och extremcyklist

21 september, 2023

LIVSSTIL. Hettan i Mojaveöknen blev nästan slutet för hans solo-resa på cykel från Los Angeles till New York i somras. USA-resan är bara det senas … [Read More...]

Till minne av Hanns-Ulrich Marschall

21 september, 2023

Han hade en unik förmåga att skapa möten med människor och samarbeten med andra forskare. Hanns-Ulrich Marschall föddes 1954 in Ibbenbüren, Tyskl … [Read More...]

Lägre risk för blodcancer efter fetmakirurgi

20 september, 2023

NY STUDIE. Kirurgi mot fetma är förknippat med en 40-procentigt lägre risk för blodcancer. Det visar en studie vid Göteborgs universitet. Den tydl … [Read More...]

Fetma drabbar extra hårt vid bipolär sjukdom

20 september, 2023

NY STUDIE. Fetmaepidemin slår extra hårt mot personer med bipolär sjukdom. Det visar en studie vid Göteborgs universitet. Resultaten tyder på att … [Read More...]

Malin Broberg installerad som rektor

19 september, 2023

REKTOR. Fredag 15 september installerades Malin Broberg som Göteborgs universitets tjugonde rektor. – Det är ingen slump att jag står här idag. D … [Read More...]

Pandemin en tuff tid även på apoteken

15 september, 2023

NY STUDIE. Kunder som dök upp fast de var sjuka, som inte accepterade restriktionerna, och många nya arbetsuppgifter för personalen. Det är fak … [Read More...]

Axel Wolf är ny föreståndare för Centrum för personcentrerad vård

14 september, 2023

UPPDRAG. Axel Wolf, professor vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, har nu tagit över som föreståndare för Centrum för personcentrerad vå … [Read More...]

Två utlysningar aktuella för DDLS Fellows vid Göteborgs universitet

12 september, 2023

TJÄNSTER. Göteborgs universitet har två aktuella utlysta tjänster inom SciLifeLab & Wallenberg National Program for Data-Driven Life Science ( … [Read More...]

Gemensam forskning för utveckling av kommunal vård och omsorg

8 september, 2023

SAMVERKAN. En aktuell avsiktsförklaring mellan Göteborgs universitet och Göteborgs stad ger bättre möjligheter att arbeta tillsammans för kompe … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen

www.watchfreesocceronline.com replik klockor