PEDAGOGISK UTVECKLING. Examinationen inom kvalitetsutveckling och förbättringskunskap för våra sjuksköterskestudenter på sista terminen har nyligen gjorts om, från en vanlig inlämnad gruppuppgift till en examination där även arbetsprocessen i gruppen bedöms, genom användning av Active Learning Classroom (ALC). Nu belönas lärarna bakom utvecklingen, Christopher Holmberg och Linda Åhlström, med Sahlgrenska akademins pedagogiska pris 2020.
Det går inte att nominera sig själv till det pedagogiska priset, och de båda pristagarna var mycket överraskade när de i veckan fick ett samtal från Silvana Naredi, vicedekan för utbildning.
Bra att lyfta undervisningen
– Min första tanke var ”vad har jag gjort nu” när jag fick ett telefonsamtal från vicedekanen, säger Linda Åhlström och skrattar:
– Jag blev förvånad, men förstås jätteglad när jag förstod vad det rörde sig om.
– Utan bra undervisning kan vi inte heller ha bra forskning, som Silvana Naredi så fint uttryckte det när vi talades vid. Jag tycker verkligen det är bra att vi har sådana här utmärkelser som uppmärksammar undervisningen, som det pedagogiska priset och även titeln för excellenta lärare, säger Christopher Holmberg.
Både Linda och Christopher är universitetslektorer vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa, och kombinerar sina uppdrag inom undervisning och forskning med anställning som översjuksköterskor på Sahlgrenska Universitetssjukhuset: Linda inom verksamhet ortopedi och Christopher inom psykos på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Mölndal.
Trivs att arbeta ihop
De har varit lärarkollegor sedan 2018, och när jag pratar med dem märks det att de verkligen trivs att arbeta med varandra. Tillsammans ansvarar de för en kurs i kvalitetsutveckling och förbättringskunskap på sjuksköterskeprogrammets sista termin. Kursen examinerades tidigare med en gruppuppgift där studenterna lämnade in resultatet som en skriftlig rapport. I utvärderingar kritiserade studenterna att uppgiften var otydlig och orsakade stress. Även lärarna uttryckte att inlämningarna var otydliga och krävde mycket resurser i form av kompletteringar.
Med pedagogiska medel både från PIL-enheten och Sahlgrenska akademin har examinationen nu fått en helt annan form, baserad på Active Learning Classrooms. Och efter förändringarna har studenternas omdömen gått från ris till ros.
– Vi ville att momentet skulle bli mer effektivt och mer studentcentrerat, och valde därför att skapa en ny examination baserad på Active Learning Classroom (ALC). Vi har några salar på Hälsovetarbacken som är utrustade med runda gruppbord, whiteboards och datorskärmar så att de kan fungera som ALC-salar, säger Linda Åhlström som länge varit aktiv i det nätverk som PIL-enheten har för aktivt lärande och Active Learning Classrooms, där alla lärare vid universitet är välkomna att vara med.
Från grupparbete till Active Learning Classroms
Inför hösten 2019 gjordes examinationen om till ett fyra timmar långt moment i salar på Hälsovetarbacken som anpassats för att kunna användas som Active Learning Classroom-salar. Där kan studenterna samlas i grupper runt bord, och salarna är utrustade med whiteboards och annat som kan behövas för denna aktiverande form av undervisning. Examinationen utgörs nu av hela processen, där studenterna lär av varandra i både mindre grupper och i storgrupp. I stället för den tidigare grupprapporten lämnar studenterna nu in den PowerPoint de skapar under examinationen för att ha som stöd när de beskriver sitt förbättringsarbete.
Inför examinationen ska studenterna förbereda ett exempel på något de själva stött på inom vården som de vill förbättra, och tillsammans med sina kurskamrater får de sedan vända och vrida på.
– Det har exempelvis handlat om hur man på en vårdavdelning kan arbeta för att förhindra uppkomst av trycksår, förebygga malnutrition eller säkerställa patientsäker kommunikation. I momentet utgår de från etablerade modeller och vertyg för förbättringsarbete, som PDSA-cykeln (Plan-Do-Study-Act) och målformuleringen SMART (specifikt, mätbart, accepterat, realistiskt, tidsbundet), berättar Christopher Holmberg.
Inför examinationen har de fått föreläsningar och litteratur, och tydligt fått veta att det förväntas att de tar ansvar i gruppen, och att de behöver delta aktivt för att bli godkända på examinationen. Under examinationen går lärarna runt, lyssnar på diskussionerna och är bollplank.
Andra gången som examinationen gavs som ett ALC-moment, före pandemin i våras, gjordes anpassningar baserade på kursutvärderingen: lärarna lade till en extra timme, mentimetrar infördes under en förberedande föreläsning och alla studenter behövde klara ett digitalt quiz i canvas före examinationen, för att säkerställa att alla hade de förkunskaper som behövdes under examinationen.
Den extra tiden, användningen av mentimeter och det kvalificerande quizet uppskattades av studenterna. På den tiogradiga skalan fick momentet 8,5 i medelvärde, med medianvärdet 9. Det fungerade också bra att flytta in examinationen in i Zoom i höstas, men helhetsbetyget för momentet sjönk till 7,5.
Rolig examination
– Studenterna har nästan varit lite förvånade över att en examination kan vara så kul. Den campusbaserade Active Learning Classroom-examinationen verkar uppskattas mest, säger Linda Åhlström.
– Samtidigt ser vi att chatfunktionen i Zoom har fördelar för de studenter som inte tar för sig lika lätt i diskussionerna, och vi funderar på hur vi skulle kunna inkorporera någon form av chattfunktion även när vi kan återgå till ALC-rummen på campus, säger Christopher Holmberg.
För att undersöka hur studenternas upplevelse av examinationen förändrats användes samma enkät innan någon förändring alls gjorts, efter att lärarkollegorna infört av Active Learning Classroom-momentet, efter tillägg av mentometrar och quiz och även efter det att hela momentet fått flytta in i Zoom nu under hösten på grund av pandemin. Resultaten presenteras för andra lärare och kommer också publiceras i internationell tidskrift.
Förutom äran ger det pedagogiska priset också 100 000 kronor som ska användas för pedagogisk förkovran.
– En dröm vore att kunna åka på den internationella konferensen i Active Learning Classroom, när vi får resa igen. Eller, om vi lever kvar med distansundervisning längre, inspireras av hur de arbetar med distansundervisning i Australien, säger Linda Åhlström.
Sahlgrenska akademins pedagogiska pris 2020 går till Linda Åhlström och Christopher Holmberg, universitetslektorer vid sektionen för lärande och ledarskap för hälsoprofessioner, institutionen för vårdvetenskap och hälsa. De får priset för utveckling och genomförande av ett examinerande moment inom kvalitetsutveckling och förbättringskunskap på sjuksköterskeprogrammet. I momentet använder man Active Learning Classroom-salar och arbetssättet möjliggör en examination inte bara av resultatet, utan även av arbetsprocessen. Projektet har erhållit pedagogiska medel, fått genomgående positiva reaktioner från studenter och lärare och kommer att redovisas i en publikation. Detta arbete kan utgöra en inspiration för övriga utbildningsprogram.
I år nominerades nio lärare eller lärargrupper till priset. Utbildningsrådets arbetsgrupp som beredde förslag till pristagare bestod av Silvana Naredi, Helle Wijk, Lena Hartelius och Linnéa Mundin (studentrepresentant).
TEXT: ELIN LINDSTRÖM
FOTO: PRIVAT
Frida Wåhlström Olausson skriver
Stort grattis från oss på Biomedicinska biblioteket!
Christopher Holmberg skriver
Tack så mycket — och tack för ett gott samarbete!