Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

In English
Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Kalendarium
  • Bidrag
  • Om Akademiliv

Christopher Holmberg och Linda Åhlström får årets pedagogiska pris

7 december, 2020 2 kommentarer

PEDAGOGISK UTVECKLING. Examinationen inom kvalitetsutveckling och förbättringskunskap för våra sjuksköterskestudenter på sista terminen har nyligen gjorts om, från en vanlig inlämnad gruppuppgift till en examination där även arbetsprocessen i gruppen bedöms, genom användning av Active Learning Classroom (ALC). Nu belönas lärarna bakom utvecklingen, Christopher Holmberg och Linda Åhlström, med Sahlgrenska akademins pedagogiska pris 2020.

Linda Åhlström.

Det går inte att nominera sig själv till det pedagogiska priset, och de båda pristagarna var mycket överraskade när de i veckan fick ett samtal från Silvana Naredi, vicedekan för utbildning.

Bra att lyfta undervisningen

– Min första tanke var ”vad har jag gjort nu” när jag fick ett telefonsamtal från vicedekanen, säger Linda Åhlström och skrattar:
– Jag blev förvånad, men förstås jätteglad när jag förstod vad det rörde sig om.

Christopher Holmberg.

– Utan bra undervisning kan vi inte heller ha bra forskning, som Silvana Naredi så fint uttryckte det när vi talades vid. Jag tycker verkligen det är bra att vi har sådana här utmärkelser som uppmärksammar undervisningen, som det pedagogiska priset och även titeln för excellenta lärare, säger Christopher Holmberg.

Både Linda och Christopher är universitetslektorer vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa, och kombinerar sina uppdrag inom undervisning och forskning med anställning som översjuksköterskor på Sahlgrenska Universitetssjukhuset: Linda inom verksamhet ortopedi och Christopher inom psykos på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Mölndal.

Trivs att arbeta ihop

De har varit lärarkollegor sedan 2018, och när jag pratar med dem märks det att de verkligen trivs att arbeta med varandra. Tillsammans ansvarar de för en kurs i kvalitetsutveckling och förbättringskunskap på sjuksköterskeprogrammets sista termin. Kursen examinerades tidigare med en gruppuppgift där studenterna lämnade in resultatet som en skriftlig rapport. I utvärderingar kritiserade studenterna att uppgiften var otydlig och orsakade stress. Även lärarna uttryckte att inlämningarna var otydliga och krävde mycket resurser i form av kompletteringar.

Före pandemin genomfördes den nya examinationen i ALC-salar, här ett exempel från en ALC-light sal.

Med pedagogiska medel både från PIL-enheten och Sahlgrenska akademin har examinationen nu fått en helt annan form, baserad på Active Learning Classrooms. Och efter förändringarna har studenternas omdömen gått från ris till ros.

– Vi ville att momentet skulle bli mer effektivt och mer studentcentrerat, och valde därför att skapa en ny examination baserad på Active Learning Classroom (ALC). Vi har några salar på Hälsovetarbacken som är utrustade med runda gruppbord, whiteboards och datorskärmar så att de kan fungera som ALC-salar, säger Linda Åhlström som länge varit aktiv i det nätverk som PIL-enheten har för aktivt lärande och Active Learning Classrooms, där alla lärare vid universitet är välkomna att vara med.

Från grupparbete till Active Learning Classroms

Inför hösten 2019 gjordes examinationen om till ett fyra timmar långt moment i salar på Hälsovetarbacken som anpassats för att kunna användas som Active Learning Classroom-salar. Där kan studenterna samlas i grupper runt bord, och salarna är utrustade med whiteboards och annat som kan behövas för denna aktiverande form av undervisning. Examinationen utgörs nu av hela processen, där studenterna lär av varandra i både mindre grupper och i storgrupp. I stället för den tidigare grupprapporten lämnar studenterna nu in den PowerPoint de skapar under examinationen för att ha som stöd när de beskriver sitt förbättringsarbete.

Inför examinationen ska studenterna förbereda ett exempel på något de själva stött på inom vården som de vill förbättra, och tillsammans med sina kurskamrater får de sedan vända och vrida på.

– Det har exempelvis handlat om hur man på en vårdavdelning kan arbeta för att förhindra uppkomst av trycksår, förebygga malnutrition eller säkerställa patientsäker kommunikation. I momentet utgår de från etablerade modeller och vertyg för förbättringsarbete, som PDSA-cykeln (Plan-Do-Study-Act) och målformuleringen SMART (specifikt, mätbart, accepterat, realistiskt, tidsbundet), berättar Christopher Holmberg.

Inför examinationen har de fått föreläsningar och litteratur, och tydligt fått veta att det förväntas att de tar ansvar i gruppen, och att de behöver delta aktivt för att bli godkända på examinationen. Under examinationen går lärarna runt, lyssnar på diskussionerna och är bollplank.

Mentimetrar och quiz

Andra gången som examinationen gavs som ett ALC-moment, före pandemin i våras, gjordes anpassningar baserade på kursutvärderingen: lärarna lade till en extra timme, mentimetrar infördes under en förberedande föreläsning och alla studenter behövde klara ett digitalt quiz i canvas före examinationen, för att säkerställa att alla hade de förkunskaper som behövdes under examinationen.

Den extra tiden, användningen av mentimeter och det kvalificerande quizet uppskattades av studenterna. På den tiogradiga skalan fick momentet 8,5 i medelvärde, med medianvärdet 9. Det fungerade också bra att flytta in examinationen in i Zoom i höstas, men helhetsbetyget för momentet sjönk till 7,5.

Rolig examination

Ordmoln med studenternas kommentarer om examinationen (klicka för att se en större bild).

– Studenterna har nästan varit lite förvånade över att en examination kan vara så kul. Den campusbaserade Active Learning Classroom-examinationen verkar uppskattas mest, säger Linda Åhlström.

– Samtidigt ser vi att chatfunktionen i Zoom har fördelar för de studenter som inte tar för sig lika lätt i diskussionerna, och vi funderar på hur vi skulle kunna inkorporera någon form av chattfunktion även när vi kan återgå till ALC-rummen på campus, säger Christopher Holmberg.

För att undersöka hur studenternas upplevelse av examinationen förändrats användes samma enkät innan någon förändring alls gjorts, efter att lärarkollegorna infört av Active Learning Classroom-momentet, efter tillägg av mentometrar och quiz och även efter det att hela momentet fått flytta in i Zoom nu under hösten på grund av pandemin. Resultaten presenteras för andra lärare och kommer också publiceras i internationell tidskrift.

Förutom äran ger det pedagogiska priset också 100 000 kronor som ska användas för pedagogisk förkovran.

– En dröm vore att kunna åka på den internationella konferensen i Active Learning Classroom, när vi får resa igen. Eller, om vi lever kvar med distansundervisning längre, inspireras av hur de arbetar med distansundervisning i Australien, säger Linda Åhlström.

Hela motiveringen:

Sahlgrenska akademins pedagogiska pris 2020 går till Linda Åhlström och Christopher Holmberg, universitetslektorer vid sektionen för lärande och ledarskap för hälsoprofessioner, institutionen för vårdvetenskap och hälsa. De får priset för utveckling och genomförande av ett examinerande moment inom kvalitetsutveckling och förbättringskunskap på sjuksköterskeprogrammet. I momentet använder man Active Learning Classroom-salar och arbetssättet möjliggör en examination inte bara av resultatet, utan även av arbetsprocessen. Projektet har erhållit pedagogiska medel, fått genomgående positiva reaktioner från studenter och lärare och kommer att redovisas i en publikation. Detta arbete kan utgöra en inspiration för övriga utbildningsprogram.

I år nominerades nio lärare eller lärargrupper till priset. Utbildningsrådets arbetsgrupp som beredde förslag till pristagare bestod av Silvana Naredi, Helle Wijk, Lena Hartelius och Linnéa Mundin (studentrepresentant).

TEXT: ELIN LINDSTRÖM
FOTO: PRIVAT

Av: Elin Lindström
Taggat med: Active Learning Classroom (ALC), examination, institutionen för vårdvetenskap och hälsa, pedagogiskt pris, Priser och utmärkelser, röntgensjuksköterskeprogrammet, Sahlgrenska akademins pedagogiska pris, Sahlgrenska akademins pedagogiska pris 2020, sektionen för lärande och ledarskap för hälsoprofessioner, utbilding

Kommentarer

  1. Frida Wåhlström Olausson skriver

    9 december, 2020 vid 07:52

    Stort grattis från oss på Biomedicinska biblioteket!

    Svara
    • Christopher Holmberg skriver

      9 december, 2020 vid 18:24

      Tack så mycket — och tack för ett gott samarbete!

      Svara

Skriv en kommentar Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lägg in dina egna arrangemang i Akademilivs kalendarium

John Anderson: T cell engineering for childhood solid tumour therapeutics: Live long and prosper

  • Webinar 15:00-16:00, Thursday Feb 25.
  • Link to Zoom webinar.

Engineering Health, April 13-14.

Program and registration now available for Engineering Heath, held as a digital event April 13-14, 2021.

Forskarsnabben – här kan du se hela vårens program

Under 20 minuter över Zoom tipsar Biomedicinska biblioteket om verktyg och tjänster som kan underlätta din forskarvardag. I år startar Forskarsnabben 27 januari.

Universitetets coronarelaterade information på medarbetarportalen

Här hittar du uppdaterad information om hur universitetet hanterar konsekvenser av covid-19.

Distansundervisning – inspiration och stöd genom webbinarier med PIL-enheten

Det finns många chanser att delta i zoom-webbinarier om distansundervisning. De listas i högerspalten på PIL-enhetens web.

Vi bygger på Medicinareberget

Nu hittar du samlad information om byggprojekt som påverkar Sahlgrenska akademin i Medarbetarportalen.

 

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Veckans lunchmenyer

Café & restaurang Anatomen (tillfälligt stängd)

Mersmak på Sahlgrenska

Lunchen.nu

Lyktan lunchservering

Lustgården på Änggårdsbacken (tillfälligt stängd)

Café Anne Dahl (tillfälligt stängd)

Fler nyheter

Mer hjärt-kärlsjukdom och högre dödstal med snabba kolhydrater 

26 februari, 2021

NY STUDIE. En diet med hög andel snabba kolhydrater kan kopplas till ökad risk för hjärtinfarkt, stroke och förtida död. Det framgår av en omfatta … [Read More...]

Snart öppnar stora ALF-omgången – få svar på dina frågor på webinariet den 15 mars

26 februari, 2021

ALF-MEDEL. Fram till 1 juni kommer du kunna skicka in din ansökan om ALF-medel. Nu bjuder Sahlgrenska akademin och Sahlgrenska … [Read More...]

Socioekonomi och hjärtkärlsjukdom bland dem som bor nära järnväg

25 februari, 2021

BIDRAG. Natalia Caldeira Loss Vincens, postdoktor inom Arbets- och miljömedicin, får tre miljoner kronor från Formas i projektbidrag för forskare … [Read More...]

Nytt AI-verktyg kan revolutionera mikroskopin

25 februari, 2021

AI-NYTT. Ett AI-verktyg framtaget vid Göteborgs universitet skapar nya möjligheter att analysera bilder tagna med mikroskop. En studie visar att v … [Read More...]

Långvariga problem för TBE-patienter

23 februari, 2021

AVHANDLING. Sämre minne, motivation och motorik. Det är några av de problem som kan finnas kvar i flera år efter fästingburen hjärninflammation, T … [Read More...]

Tandvårdsrädsla hos en av fem vuxna i Sverige

22 februari, 2021

AVHANDLING. Nästan en av fem vuxna i Sverige har tandvårdsrädsla. Andelen har minskat över tid men problemen är fortsatt stora för många, visar en … [Read More...]

Möt språkstilisten Ola Bratt – ny professor i klinisk cancerepidemiologi

19 februari, 2021

FOLK. Redan som nyutexaminerad läkare i början av 90-talet förstod Ola Bratt att forskningen och kliniken måste gå hand i hand. Nu är han en välet … [Read More...]

Ålder viktig faktor för ny komponent i tarmbarriären mot bakterier

17 februari, 2021

NY STUDIE. Hur vet vi när våra tarmceller behöver försvaras gentemot inkräktande bakterier? Och vilka signaler måste till för att tarmbarriären sk … [Read More...]

Antibiotikaresistenta bakterier gynnas av avloppsvatten från sjukhus

16 februari, 2021

NY STUDIE. Sjukhusavlopp, som innehåller förhöjda halter av antibiotika, kan snabbt avdöda känsliga bakterier medan de multiresistenta fortsätter … [Read More...]

De är först ut att doktorera i samarbete med Chalmers inom medicinteknik

15 februari, 2021

FORSKARUTBILDNING. Hittills har två doktorander vid Sahlgrenska akademin påbörjat sin forskarutbildning inom det medicintekniska samarbetet med Ch … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström Claessen är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen