UNDERVISNING. Göteborgs universitets studentkår, där Sahlgrenska akademins studentkår ingår, har just publicerat en nulägesrapport om hur studenter upplever sin studiemiljön sedan universitetet införde distansudervisning. Erfarenheten av distansundervisningen varierar, visar rapporten.
Rapporten baseras på enkätsvar från medlemskårer, studentmiljöarbetsombud, studenthuvudmilkjöombud och studentrepresentanter på central nivå.
En del studenter upplever enligt rapporten att övergången till Zoom har förbättrat pedagogiken, och lett till ökad fokus och effektivitet. Många uppskattar också inspelade föreläsningar där det går att pausa och gå tillbaka. En nackdel med föreläsningar som inte live-streamas är att det blir svårare att hålla kontakt med läraren och att få hjälp om exempelvis tekniken strular.
Möjligheten att ställa frågor och att inkludera studenter via diskussion upplevs ha försämrats. I rapporten, som handlar om distansundervisning vid hela Göteborgs universitet, har studenter beskrivit att det förekommer att förläsningar som enligt schemat ska pågå under flera timmar blir betydligt kortare, utan att det ges en förklaring. Flera studenter beskriver också att undervisning helt ställts in, och att lärare då endast hänvisat till kurslitteraturen och givit läshänvisningar.
Läs hela rapporten från GUS här: https://gus.gu.se/digitalAssets/1770/1770717_nula–gesrapport–22studiesituationen-under-covid-19-vid-go–teborgs-universitet-22-4-maj-.pdf
TEXT: ELIN LINDSTRÖM
FOTO: GENREBILD / ISTOCK