MÄSSA. Ett stort antal konferens- och mässbesökare var intresserade av att lära sig mer om personcentrerad vård när GPCC för tredje gången medverkade på Kvalitetsmässan. Under tre dagar kunde de lyssna på seminarier, besöka GPCCs monter eller medverka på kringaktiviteter utanför mässan.
Totalt 7300 besökare strömmade under tre dagar genom Svenska Mässan under årets Kvalitetsmässa 14-16 november. Många besökte GPCCs monter, där de kunde prata med och ställa frågor till våra forskare om personcentrerad vård. I montern kunde besökarna även prova på PCV-spelet, få information om de nya böcker om personcentrerad vård som har publicerats under hösten, samt lyssna på patientberättelser i ”Prova min sits”, en installation som samskapats med GPCCs personråd för patienter och närstående. Flera av GPCCs forskare som bemannade montern har varit med alla de tre gånger som GPCC har medverkat på mässan.
– Det som slog mig mest är att frågorna har gått över från ”Det här gör vi väl redan?” till ”Hur gör vi?”. Det bubblar ute i verksamheterna och många frågade om PCV-spelet och tänkte använda det som underlag för arbete och samtal kring personcentrerad vård på APT och liknande, reflekterar Anette Larsson, fysioterapeut och GPCC-forskare.
Seminarier om personcentrerad vård
Ett antal av Kvalitetsmässans konferensseminarier hade personcentrerad vård som tema, och talare från GPCC deltog på flertalet av dessa. På bilden syns Amanda Duregård, psykiatridebattör och journalist, Lilas Ali, forskare på GPCC, universitetslektor och specialistsjuksköterska i psykiatri, samt Mats Gustafsson, överläkare vid Psykiatri psykos, Sahlgrenska universitetssjukhuset. De medverkade på seminariet ”Bemötande på patientens villkor”.
Nätverksuppstart och konstinstallation
I samband med mässan kunde GPCC även erbjuda ett antal kringarrangemang. Det ena var ett uppstartsmöte för ett nytt nationellt nätverk för verksamheter som implementerar personcentrerad vård. Det andra var en spännande och tankeväckande konstinstallation om patientens blick på Galleri Monitor vid Akademi Valand. Installationen var en del av den internationella biennalen PARSE (Platform for artisctic research).