UTBILDNING. I nära samarbete med vården har institutionen för vårdvetenskap och hälsa under året drivit fem projekt inom verksamhetsintegrerat lärande, VIL. Det är en pedagogisk modell där studentens kunskap utvecklas i ett växelspel mellan uppsatta mål, befintlig kunskap och de erfarenheter som nås i det kliniska arbetet med patienter tillsammans med andra i vårdteamet och närstående.
En god och säker vård bygger på ett nära samarbete mellan vårdens professioner, patient och närstående. Att använda sig av olika professioners kompetenser är därför nödvändigt.
De fem samarbetsprojekten inom VIL har genomförts under ledning av docent Helle Wijk. Ett av dessa fem projekt har genomförts på avdelning 18 på kärlkirurgen på Sahlgrenska. Där har i samverkan med universitetet och utbildningsenheten SU en särskild studentsal inrättats. Där vårdar studenter som gör sin VFU, verksamhetsförlagd utbildning, på avdelningen, både från sjuksköterskeutbildningen och från omvårdnadsprogrammet, fyra patienter som genomgått olika ingrepp. Arbetet utförs i ett team, där även studenter från andra professioner ingår.
Att jobba enligt modellen för VIL på det här sättet bidrar enligt studier till mer utvecklad samarbetsförmåga, kritisk granskning och reflektion hos studenterna än med traditionell undervisning.
Forskning visar också att när studenter jobbar aktivt tillsammans så minskar känslorna av osäkerhet och otillräcklighet, det är lättare att hantera svårigheter och utmaningar vilket leder till ökat självförtroende.
Och att det är så intygar Linda Andersson, en av de sjuksköterskestudenter som gjort sin VFU på avdelning 18 i höst:
– Det har varit väldigt kul och lärorikt. Framförallt har det varit bra att kunna bolla saker och ting med varandra. Och att vi har kunnat hjälpas åt, säger hon.
En av de ansvariga för genomförandet av projektet är Monica Petterson. Hon är universitetslektor och sjuksköterska och delar en tjänst mellan SU och institutionen för vårdvetenskap och hälsa.
– När vi började att planera det här projektet var det för att vi ville skapa en akademisk miljö i själva verksamheten, berättar hon och fortsätter:
– På avdelning 18 kärlkirurgen fanns det en positiv inställning till att vara med i projektet.
Men projektet med VIL har inte bara handlat om studentsalen på avdelning 18. Under hösten har också tre olika workshops genomförts. Då har sjuksköterskestudenterna fått möta andra studenter och tillsammans med dem diskuterat och analyserat händelser kopplat till vårdarbetet på avdelning 18.
Temat för den första workshopen var teamarbete och samverkan, något mycket centralt i allt vårdarbete. Då är det viktigt att känna till varandras kompetens. Men det har visat sig att den kunskapen många gånger är bristfällig.
Vid det andra tillfället låg fokus på bedömning och beslutsfattande. Det har visat sig att olika professioner gör bedömningar skilda sätt, vilket kan påverka både vårdtid och komplikationer. Att veta vilka konsekvenser ett beslut kan få är därför en viktig diskussion för alla professioner i vårdarbetet.
Så sent som förra veckan genomförde den tredje och sista workshopen i projektet. Den gången var temat kommunikation och konflikthantering. Då samlades ett 20-tal personer i lokalen Lagerbladet för att tillsammans med Margret Lepp och Mona Ringdal genomföra dramaövningar utifrån deltagarnas egna erfarenheter.
Margret Lepp är professor i vårdvetenskap med inriktning mot vårdpedagogik vid Sahlgrenska akademin. Hon menar att om sjuksköterskor ska få bästa möjlighet att möta yrkeslivets krav måste den traditionella teoribaserade undervisningen utvecklas.
Ett sätt att göra det är att använda sig av dramapedagogik.
– Dramapedagogik stimulerar fantasin och vår inlevelseförmåga, det är en lärandeform som ger möjlighet till samarbete, gemensam reflektion, personlig och professionell utveckling, säger Margret Lepp.
Att kunna lösa kommunikationsproblem och konflikter som uppstår i mötet med patienter, anhöriga och kolleger är viktigt för ökad patientsäkerhet i vården. Exempel på en erfarenhet från tidigare övningar, är att deltagare efteråt kan säga, ”jag hade ingen aning om att det skulle kännas så här att vara patient”.
Dramaövningarna i Lagerbladet genomfördes med stor inlevelse, där utgångspunkten alltså var deltagarnas egna erfarenheter. Det spelades upp scener där ett förfluget ord från en kollega, eller reaktion från en anhörig har tolkats på ett sätt som lett till att en konflikt skapats. Tanken är att deltagarna i dramaövningen ges bättre handlingsberedskap för att kunna tackla sådana problem och förbättra patientsäkerheten. Det hela avslutades sedan med diskussion och reflektion.
Förra veckans workshop innebar slutet på projektet för de deltagande studenterna. Men nu ska resultatet också analyseras och utvärderas.
– Vi ska nästa vecka sätta oss och gå igenom det vi gjort under hösten. Vilka slutsatser vi kan dra av det hela vet jag inte ännu, men den respons vi fått från studenterna efter de workshops vi genomfört under hösten visar i alla fall att man tycker det har varit bra, säger Monica Pettersson.
TEXT OCH FOTO: ANDERS BERG, SU/SAHLGRENSKA