UPPDRAG. Efter att ha ansvarat för fakultetens internationalisering i tio år lyfter vår nuvarande International Director på hatten och tackar för sig:
– Det har varit enormt stimulerande att möta representanter från olika universitetskulturer och att hela tiden få nya, och andra impulser. Men nu när internationaliseringen ska fortsätta utvecklas tror jag att den gynnas av nya idéer, säger Gunnar Tobin, vars ersättare nu söks av beredningsgruppen.
Sahlgrenska akademins International Director har det strategiska ansvaret för fakultetens internationaliseringsfrågor. Uppdraget är likställt de övriga vicedekanerna vid fakulteten, och innefattar också uppdrag som ordförande för Internationaliseringsrådet. En mycket viktig uppgift är att utarbeta strategier i enlighet med verksamhetens idéer, och att skapa kvalitetsdrivna strukturer för internationaliseringsarbetet, i samråd med fakultetens ledning. Sahlgrenska akademins International Director har också ett nära samarbete med SAIO (Sahlgrenska Academy International Office) där den exekutiva kompetensen om internationaliseringsprocessen finns.
Beredningsgruppen återkommer inom kort med information arbetet med att ta fram förslag på ny International Director.
Tre viktiga utmaningar
Gunnar Tobin pekar särskilt på tre områden som kommer att utmana den person som tar över som International Director vid Sahlgrenska akademin.
– Vi har för få kurser som ges på engelska, vilket leder till att vi sänder ut många fler studenter än vad vi har inresande. Flera program arbetar med frågan för att kunna skapa mer balanserade utbyten med särskilda partners, men kurserna på engelska skulle behöva bli ännu fler.
En annan utmaning handlar om att utveckla långsiktiga samarbeten som innefattar lärarmobilitet. När lärare medverkar i undervisningen vid utländska lärosäten är det vitaliserande för Sahlgrenska akademin överlag, menar Gunnar Tobin, men han tycker vi skulle behöva strukturer för att de nya kunskaperna ska tas till vara och föras vidare till kollegor:
– Internationell erfarenhet av undervisning är sannolikt en kompetens som kommer att vara av allt större betydelse även i det inhemska sammanhanget. Lärarmobilitet bidrar väsentligen till det kollektiva kunskapsbyggandet om vi kan hitta former för att ta tillvara på individens erfarenheter i organisationen.
Den tredje utmaningen handlar om möjligheten att låta resurser som skapats inom internationaliseringsarbetet också komma till nytta i rekrytering av nya forskare och lärare.
– De nätverk och avtalspartners som byggts upp inom internationaliseringsverksamheten skulle kunna ge möjligheter att identifiera kompetenta sökande och också ge möjligheter att nå ut med information, säger Gunnar Tobin.
Roligt och givande
Det strukturerade arbetet med internationalisering påbörjades strax efter bildandet av Sahlgrenska akademin i början av 2000-talet. Under de första åren hade internationaliseringsarbetet endast fokus på studenterna, och omfattningen var begränsad. 2006 inrättades en internationaliseringskommitté som Gunnar Tobin utsågs till ordförande för. Genom införandet av internationaliseringsrådet 2013 och etableringen av en vicedekan med titeln International Director blev möjligheterna att integrera internationaliseringen med andra verksamheter vid fakulteten betydligt bättre.
– Olle Larkö och Eric Hanse har haft oerhört stor betydelse för internationaliseringens utveckling vid Sahlgrenska akademin. Utan deras stöd hade vi aldrig varit där vi är idag, konstaterar Gunnar Tobin och tillägger:
– Mina år som International Director har varit både roliga och givande, inte minst tack vare de medarbetare jag arbetat med.
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN