UPPDRAG. Helle Wijk, docent vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa, har utnämnts till viceprefekt med ansvar för samverkan. Uppdraget innebär att bereda samverkansfrågor både avseende interna kontakter med andra institutioner vid Sahlgrenska akademin och externt med Västra Götalandsregionen och kommunerna inom Göteborgsregionen.
– Det känns hedrande och roligt att ha fått uppdraget och jag är förväntansfull inför uppgiften. Nu formuleras samverkansfrågor tydligt i ett uppdrag med förväntningar på vad det kan leda till, säger Helle Wijk, som markerar att institutionen arbetat mycket med samverkan även innan det nya uppdraget etablerades:
– Alla kolleger arbetar med samverkan på olika sätt inom ramen för sitt program- och kursansvar. Detta uppdrag ligger på strategisk nivå och utgår från direktiv från prefekt.
Uppdraget kan bland annat handla om att utveckla samverkan med Sahlgrenska akademins andra institutioner, och att utveckla nya arenor för studentcentrerat lärande inom den verksamhetsintegrerade delen av utbildningen tillsammans med vården.
Stark utvecklingsfas
Institutionen är i en stark utvecklingsfas både när det gäller forskning och utbildning, bland annat genom en ökning av antalet utbildningsplatser.
– Vi har ett stort antal studenter inom utbildningsprogrammen till sjuksköterska, röntgensjuksköterska, specialistsjuksköterska inom tio inriktningar och barnmorskeutbildning som kräver samverkan både avseende utbildningens innehåll och genomförande, säger Helle Wijk.
Helle Wijk ingår i nationella och internationella nätverk för samverkan mellan akademi och vård. Sedan några år tillbaka har hon även en kombinationstjänst knuten till den kvalitetsstrategiska avdelningen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset som också den ger möjligheter att bidra till ökad samverkan mellan akademi och vård.
– Samverkansfrågor är något som alla arbetar med på olika nivåer. Med etableringen av ett uppdrag med fokus på samverkan betonas vikten av att bygga relationer och förtroende mellan akademin och vårdens verksamheter för att skapa de bästa förutsättningarna för studenternas lärande för forskningen och i förlängningen för en bättre vård, avslutar Helle Wijk.