NY STUDIE. En aktuell publicering från Göteborgs universitet visar hur ungdomar i sociala medier gör flitig reklam för i första hand kaloririk och näringsfattig kost.
Tidigare studier har visat att interaktion kring mat i sociala medier kan påverka ungdomars godisintag och deras benägenhet att prova obekant mat. Dessutom har forskning visat att bilder av mat stimulerar hjärnområden som är associerade med aptit hos barn och ungdomar.
Analyserat Instagramkonton
I den aktuella studien, som presenterats i den vetenskapliga tidskriftenAppetite, har över 1000 Instagramkonton tillhörande ungdomar i Skandinavien analyserats.
85 procent av kontona innehöll matbilder som analyserades.
– De vanligaste livsmedlen vi identifierade var godis, kakor och bakverk, läsk och saft, choklad och glass. Tillsammans fanns de livsmedlen, som tillhör kategorin kaloririka och näringsfattiga livsmedel, i 68 procent av bilderna på Instagram, säger Christopher Holmberg vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap och en av forskarna bakom studien Adolescents’ presentation of food in social media: An explorative study.
Som jämförelse fanns frukt och grönt på 22 procent av bilderna.
Kopplat till kategorin kaloririka och näringsfattiga livsmedel fanns, oftare än vad gällde övriga kategorier av mat, även en positiv beskrivning samt att bilderna oftare var från högtidsstunder, som födelsedagsskalas eller fester.
Markörer i identitetsskapandet
Studier i Storbritannien har påvisat att livsmedelsmärken får ökad betydelse i tonåren och blir viktiga markörer i ungdomars identitetsskapande. I den aktuella studien vid Göteborgs universitet var livsmedelsmärkena Coca Cola, Frappucinos från Starbucks samt glass från Ben&Jerry’s mycket vanliga och alltså något ungdomarna själva gjorde reklam för via sina Instagramkonton.
– Det indikerar att ungdomarna är omedvetna om, eller helt enkelt accepterar, den typen av reklamspridning i sina sociala nätverk. Det faktum att ungdomarna själva skapar och sprider reklamen kan innebära att den här formen av informell reklam är mer effektiv än traditionell livsmedelsreklam, säger docent Christina Berg vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap.
Vid Sahlgrenska akademin har även John Chaplin, psykolog och forskare vid Centrum för pediatrisk tillväxtforskning, bidragit till studien.