UTBILDNING. En ny sorts lärosal har invigts på Pedagogen. Salen är särskilt anpassad för aktivt lärande enligt konceptet ALC (Active Learning Classroom).
Salen ligger en trappa upp i Pedagogens A-hus. Den har plats för 36 studenter, fördelade kring sex runda bord. På väggen vid varje bord finns en whiteboardtavla och en storbildsskärm.
– Den största fördelen med rummet är att det frammanar aktivitet. Studenterna hamnar i centrum, säger Tomas Grysell, som är pedagogisk utvecklare vid PIL-enheten och projektledare för den nya salen.
Tanken bakom konceptet är att studenterna ska lära genom aktivt eget arbete i grupper. Lärarens roll förändras från föreläsare till en processledare som rör sig mellan grupperna.
– Varje grupp har sin egen whiteboard och sin egen bildskärm. När man rör sig mellan borden ser man direkt vad de olika grupperna gör. Man behöver inte avbryta grupperna i deras arbete. Man ser också alla studenter, på ett helt annat sätt än vid traditionell undervisning.
Den nya salen togs i bruk i början av januari. Hittills är erfarenheterna mycket goda, säger Tomas Grysell. Både hos studenterna och för hans egen del.
– Studenterna säger att rummet inger lugn. De är förvånade över att de inte stör varandra, säger Tomas och konstaterar att ljuddämpningen i rummet fungerar mycket bra.
Kan lånas för enstaka lektioner
Efter sommaren kan salen bokas genom universitetets reguljära bokningssystem för undervisningssalar. Nu under våren används salen huvudsakligen av PIL-enheten, bland annat för kursen ”Handledning i forskarutbildning” som Tomas Grysell leder. Salen kommer även att utnyttjas för lektioner i kriminologi och sociologi.
Än så länge är salen inte fullbokad för våren. Lärare som vill pröva på att använda den och dess speciella möjligheter är välkomna att låna den för enstaka lektionstillfällen. Salen bokas genom Tomas Grysell (se kontaktuppgifter nedan). Tomas och hans PIL-kollega Maria Sunnerstam ställer även upp med stöd och hjälp till den som lånar salen.
– Som lärare behöver man en introduktion av rummet. Dels behöver man lära sig tekniken, dels behöver man en genomgång av vilka arbetssätt som funkar. Det går inte att bara kliva in och sätta igång, säger Tomas Grysell.
Han tillägger att en webbaserad handbok för rummet kommer att byggas upp på GU:s webbplats. Handboken ska bland annat bestå av instruktionsfilmer. Den som inte känner sig redo för att låna rummet men gärna vill ha en förevisning eller demonstration är också välkommen att kontakta Tomas. Dessutom arrangerar PIL en minikurs om ALC-konceptet och dess pedagogiska möjligheter (se länk nedan).
Hoppas på efterföljare
Tomas Grysell hoppas att Pedagogens ALC-rum kommer att få efterföljare på olika håll inom GU. Naturvetenskapliga fakulteten har redan börjat projektera ett rum. UB anpassar vissa salar efter konceptet, och diskussioner pågår även inom Sahlgrenska. Tomas Grysell och Maria Sunnerstam ställer gärna upp med hjälp till fakulteter och institutioner som vill bygga egna rum.
Det finns även intresse inom andra lärosäten i Västsverige. Representanter för Högskolan Väst och Högskolan i Skövde är inbokade för studiebesök i den nya salen.
Svenska och utländska studier visar att studenters lärande påverkas positivt när den fysiska lärmiljön anpassas för ett aktivt lärande. Tomas Grysell är övertygad om att ALC-konceptet kommer att bli en viktig del av framtidens högre utbildning. Men han understryker att ALC-rummen inte kommer att ta över helt och hållet. De är ett komplement till annan undervisning.
– Traditionell undervisning funkar inte så bra i ALC-rum. Eftersom salen manar studenterna till egen aktivitet är den inte lämplig för rena föreläsningar.
VILL DU ANVÄNDA SALEN?
Lärare vid GU som vill låna ALC-salen eller vill ha en förevisning är välkomna att kontakta projektledare Tomas Grysell: tomas.grysell@gu.se
MINIKURS OM ALC-KONCEPTETS PEDAGOGIK
Pedagogik för aktivt lärande – med fokus på ALC