SAMVERKAN. Sahlgrenska Universitetssjukhuset har nu en ny webbplats, som helt vänder sig till patienterna. Som en del webbsatsningen har sjukhuset också lanserat en patientwiki, där vården och patienterna tillsammans skapar information för andra. Sahlgrenska akademins studenter, lärare eller forskare är också välkomna att bidra.
Precis som namnet signalerar fungerar den som uppslagsverket Wikipedia – innehållet går enkelt att förändra och komplettera av vem som helst bland universitetssjukhusets medarbetare, men också av patienterna.
Tanken bakom patientwikin är att sjukhusets medarbetare är specialister på de undersökningar och behandlingar de gör varje dag i jobbet.
– Men patienten är expert på sin egen sjukdom. Det är lätt att man som läkare eller vårdpersonal, när man skriver patientinformation, förbiser detaljer som betyder mycket för patienten. Nu kan patienten gå in och komplettera. Tillsammans skapar medarbetare och patienter den bästa och mest relevanta informationen, säger SU:s webbstrateg Linda Kullenberg.
I patientwikin finns information om undersökningar, diagnoser och behandlingar som är relevanta för Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Under våren har alla enheter uppmanats att uppdatera och fylla på med information. Under rubriken Min berättelse kan patienter kan också dela med sig av sin upplevelse av en viss undersökning, diagnos eller behandling. Min berättelse kan fungera som ett stöd för andra patienter men kan också ge sjukhuset värdefull information om hur patienterna upplever vården på sjukhuset. Hittills har ett 30-tal patienter delat med sig av sin upplevelse.
Att fånga upp patienternas synpunkter ligger väl i linje med det arbete med värdebaserad vård som sjukhuset bedriver, där det patienterna upplever som värdefullt i större utsträckning ska styra vården. Också den nya patientlagen betonar information på patienternas villkor och en större patientdelaktighet.
– Vi tar med det ett viktigt steg in i framtiden och det moderna sättet att interagera och föra en tvåvägskommunikation med våra patienter, säger Anette Åquist Falkenrot, medicinsk informationsdirektör på sjukhuset.
Den nya externa webben fylls successivt på med material, faktagranskare utses och medverkan utifrån ökar. Sajten har ungefär 150 000 besök per månad och även om ökningen inte är så stor sedan patientwiki infördes visar en undersökning på webbplatsen att de som använder sidan är betydligt nöjdare.
En del har varit tveksamma till om det är rätt att släppa in patienterna, men överlag har reaktionerna varit mycket positiv. Läkarstudenten Anna Rutgersson, som nästan snart är klar med sin utbildning, tror att patinetwikin kan ge sjukhuset en större trovärdighet som vårdgivare:
– Patienternas medverkan gör informationen verklighetsbaserad. Att avsändaren, alltså sjukhuset, står för en granskning av det som skrivs i patientwikin gör dessutom informationen tillförlitlig.
– Jag tror att jag som läkare framöver, tack vare patientwikin, kommer att möta fler patienter som har fått möjlighet till rätt information, förhoppningar och förväntningar på sjukhusets vård, avslutar hon.
Vill du läsa eller dela med dig av din kunskap i patientwikin? www.sahlgrenska.se/patientwiki
Text: Katarina Hallingberg och Carina Larsson, Sahlgrenska Universitetssjukhusets kommunikationsavdelning.