FORSKNINGSKOMMUNIKATION. Artiklar som presenteras i tidskrifter som tillämpar Open Access har större sannolikhet att citeras på Twitter. Det visar pågående forskning vid Åbo universitet. Forskarna har studerat omkring 4 miljoner delningar på social media som Facebook och Twitter, och på Mendeley. Det senare är ett verktyg för att arbeta med vetenskapliga artiklar och för akademiskt samarbete online.
Syftet med forskningen är att beskriva hur vetenskapligt arbete får påverkan, utöver vad som kan mätas med traditionella mått, till exempel citeringar. Preliminära resultat visar att artiklar som publiceras i Open Access-tidskrifter har en betydligt större chans att delas på Twitter än artiklar som kräver betalning. När det gäller citeringar på Mendeley är sannolikheten större för artiklar som kräver betalning. Det är enligt studien logiskt eftersom användarna av Mendeley är forskare medan Twitter har en bredare publik.
Att använda sociala media för att mäta genomslag för forskning började diskuteras för fem år sedan. Då publicerade en grupp forskare och experter på sociala media ett manifest för ”altmetrics”. Vid en konferens i Amsterdam nyligen konstaterade Juan Pablo Alperin från Simon Fraser University i Kanada att: “After five years, we still don’t have much of an idea of what we’re measuring.”
Professor Alperin uttryckte oro för att sökandet efter nya och mer sammansatta vägar för att bedöma forskning kan leda till att nya mätetal skapas. De kan bli något som bara ersätter de gamla citeringsmåtten menade han. Istället bör altmetrics användas för att ta reda på vilka som, vid sidan av forskarna, intresserar sig för forskningen.
Läs i Times Higher Education om att open access ökar forskningens synlighet