Interprofessionellt lärande, där studenter från olika utbildningsprogam ges möjlighet att lära av varandra, har spridit sig inom Sahlgrenska akademin. Bland annat ägnar blivande arbetsterapeuter, dietister, fysioterapeuter och sjuksköterskor två veckor åt att lära sig mer om varandras yrkesroller.
Rullstolarna i dietistprogrammets undervisningskök skvallrar om att detta inte är ett ordinärt undervisningstillfälle. Idag lagar de blivande dietisterna mat tillsammans med studenter från arbetsterapeut-, fysioterapeut- och sjuksköterskeprogrammet. Flera av studenterna sitter i rullstol under köksarbetet, för att få en djupare förståelse för hur det är att vara rullstolsburen. Med hjälp av specialglasögon kan de också pröva på hur det är för någon som är synskadad att göra kaffe med bara känseln som vägledning. De smakar på näringsdrycker som dietister kan förskriva till patienter med näringsbrist.
Men framför allt får de insikt i varandras professioner, något Mathias Nordahl, som läser sista terminen på sjuksköterskeprogrammet, tycker är bra:
– Första dagen gjorde vi en fördoms-mindmap, där vi fick ge vår spontana bild av vad de andra yrkena arbetar med. Det visade sig att många trodde att sjuksköterskor byter blöjor och delar ut mediciner, men sjuksköterskan gör så otroligt mycket mer. Om dietister var det många som trodde att de mest räknar kalorier, men de gör ju också väldigt mycket mer än det.
Hjälper patienterna
Anna Mårtensson, som läser sjätte terminen på dietistprogrammet, berättar att de tidigare haft liknande moment med tandläkarstudenter. Hon menar att det är bra att de nu möts flera yrkeskategorier samtidigt och lär av varandra:
– När vi kommer ut till yrkeslivet kommer det att hjälpa patienterna att vi känner till varandras kunskapsområden. Om det uppstår frågor inom område där jag inte har kunskapen vet jag vilka yrkeskategorier som är bättre på det.
Lång tradition – ny form
Interprofessionellt lärande (IPL) har länge funnits i olika former på Sahlgrenska akademin. Konceptet IPL-teamträning startade 2001 som en utbildningsavdelning förlagd på Högsbo sjukhus. Ytterligare en arena för teamträning skapades 2005 i kommunal hemsjukvård och särskilt boende. Sedan vårdavdelningen på Högsbo sjukhus lades ned 2011 har IPL-teamträningen strukturerats om till dess nuvarande form.
IPL-teamträning bedrivs idag för arbetsterapeut-, dietist- fysioterapeut-, sjuksköterske- och socionomstudenter och i samarbete med Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Göteborgs stad. Logopedprogrammet ansluter också till momentet under 2015. Teamträningen genomförs idag enligt den nya modellen vid Sahlgrenska akademin.
– Modellen innebär att studenter från termin sex jobbar i team i tvåveckorsperioder med minst två olika professioner, runt patienter eller klienter på de olika arenorna. Teamen fokuserar på den egna teamprocessen och utvecklar kunnande om samverkan i team genom att lära med, om och från varandra, säger Åsa Sunesson, universitetsadjunkt vid dietistprogrammet.
Utöver det interprofessionella teamarbetet runt patienter och klienter tränar studenterna olika yrkesspecifika aktiviteter på Kliniskt träningscenter (KTC) och i utbildningarnas undervisningskök. I de studentledda aktiviteterna ges ytterligare tillfällen att lära med, om och från varandra.
Ett interprofessionellt lärarteam
Redovisningar, workshops och utvärderingar visar att studenterna ökar sin förståelse för såväl sin egen yrkesroll som andra professioner samt för behovet av samverkan mellan olika professioner. IPL-teamträningen drivs av ett interprofessionellt lärarteam som under åren också lärt sig mycket med, om och från varandra.
Lärarteamet består av:
- Britt-Inger Bengtsson, koordinator för IPL-teamträning Göteborgs universitet och Göteborgs stad
- Karin Särnvald, koordinator SU
- Gudrun Johansson, arbetsterapeutprogrammet
- Åsa Sunesson, dietistprogrammet
- Christina Finsbäck och Carin Willén, fysioterapeutprogrammet
- Inger Jansson och Ulrika Langegård, sjuksköterskeprogrammet
- Siv Hansson, socionomprogrammet
Definition på interprofessionellt lärande:
Occasions when members (or students) of two or more professions learn with, from and about each other to improve collaboration and the quality of care
Centre For The Advancement Of Interprofessional Education, CAIPE 2002