Carmela Miniscalco, logoped och medicine doktor, har gjort en utvärdering av logopedutbildningen vid Sahlgrenska akademin. Det gjorde hon i form av ett projektarbete inför sin docentur. Alumner från tio årskurser svarade på hennes enkät.
Hur gick du till väga?
– Vi kontaktade alla studenter som hade examinerats åren 1996-2006. De fick en frågeenkät i pappersform, och av totalt 156 personer fick vi svar från 146. Hela 94 procent svarade på frågorna.
Och vad svarade dessa tidigare studenter?
– De flesta var mycket nöjda, både med logopedutbildningen och med sitt yrkesval. 76 procent skulle välja samma yrke idag.
Hur säkra kände de sig i sin yrkesroll efter utbildningens slut?
– Här hade vi flera delfrågor, men exempelvis svarade över 90 procent att de är säkra i sin roll att ställa diagnos, behandla och att företräda logopedisk kompetens i team.
Fanns det något som de önskade att de fått mer av i utbildningen?
– Ja, framför allt om diagnoser inom neuropsykiatri, till exempel autismspektrumtillstånd och ADHD kopplat till språkstörning och kommunikationssvårigheter. Det fanns också önskemål om mer projektledning och ledarskap i utbildningsprogrammet. Likaså mer om vad logopeder kan göra i skolan med läs- och skrivutredning etc.
Kommer utvärderingen att påverka den framtida utbildningen vid Sahlgrenska akademin?
– Ja, vi känner att det är viktigt att tillvarata alumnernas åsikter så att våra studenter känner sig väl rustade för sitt kommande yrkesliv. Vi fortsätter därför att skicka ut enkäten och hoppas få till en nationell, webbaserad enkät i samarbete med de andra logopedutbildningarna i Sverige.
FAKTA
Carmela Miniscalcos projektarbete har titeln: Alumners åsikter om logopedprogrammet – en enkätundersökning av sju årskurser som utexaminerades år 1996-2006. Projektarbetet presenterade hon vid ett seminarium i maj. Hennes handledare var professor Lena Hartelius.
Här är undersökningen i pdf-format.
Carmela Miniscalco är även klinisk lektor vid GNC samt vid enheten för logopedi, Göteborgs universitet. Hon har arbetat kliniskt med barn med språksvårigheter i över 25 år. Sedan 2008 är hon en av projektledarna för det pågående AUDIE-projektet (AUtism Detection and Intervention in Early life), som utförs vid barnneuropsykiatriska enheten (BNK) i samarbete med BVC och habiliteringen i Göteborg.