STUDENT. I en ny rapport lyfts flera områden fram som påverkar studenternas arbetsmiljö och hälsa, bland annat den fysiska arbetsmiljön, känslan av tillhörighet i sitt program och strukturen för fakultetens systematiska arbetsmiljöarbete för studenterna. Rapporten blir nu underlag för fortsatta diskussioner inom fakulteten.
Rapporten har tagits fram sedan fakulteten tackade ja till ett erbjudande från Sektionen för student- och utbildningsstöd, Utbildningsenheten vid Göteborgs universitet, som gav möjlighet att få en nulägesbild av hur arbetet med studenternas arbetsmiljö och hälsa ser ut och fungerar vid fakulteten. Samordnaren Johan Häggman har nyligen presenterat rapporten för prefektrådet.
Fångar utvecklingsområden
Gudmundur Johannsson, vicedekan för utbildning, konstaterar att rapporten är systematisk. Den baserar sig på ett stort antal möten med lärare, studenter, programledningar, utbildningskommittéer och Utbildningsrådet på Sahlgrenska akademin.
– Arbetet har lyckats fånga upp ett antal områden där vi kan bli bättre, men den lyfter också fram ett antal goda exemplen som vi kan lära oss av varandra. En del områden blir lättare att arbeta med och en del andra får bli en mer långsiktig process, säger Gudmundur Johannsson.
Flera av de områden som identifieras i rapporten ligger nära till hands för fakulteten att börja arbeta med. När det gäller strukturen och organisation handlar det om hur fakultetens arbetsmiljöarbete för studenter kan bli mer systematiskt, hur lärare kan stöttas, hur schemaläggning av undervisning kan förbättras och också att ge mer tydlig information till studenter om vart de ska vända sig. För de studenter som börjar läsa på Sahlgrenska akademin behöver programmen etablera känslan av tillhörighet, och erbjuda god mottagning och introduktion. Även den fysiska arbetsmiljön är en fortsatt aktuell fråga för fakulteten, där både studieplatser och undervisningslokaler kan behöva ses över ytterligare.
Viktig språngbräda
Oscar Bresin, ordförande för studentkåren SAKS, påpekar att mycket av det som rapporten lyfter fram är aspekter som studentkåren redan är medveten om. Han ser ändå rapporten som ett viktigt verktyg:
– Vi inom studentkåren är fantastiskt tacksamma för arbetet som lagts ner för att sammanställa den här rapporten. Även om den har en övergripande karaktär och saknar tydliga och konkreta åtgärder tror vi att den kan vara en bra och viktig språngbräda för att föreslå åtgärder framöver, säger Oscar Bresin.
Den 5 mars ska studentkåren SAKS ha sitt årliga program under Utbildningsrådet, då kåren sätter större delen av dagordningen. De kommer då att ta avstamp i rapporten av Johan Häggman.
AV: ELIN LINDSTRÖM