IT-SYSTEM. En utpressningsattack mot IT-leverantören Tietoevry påverkar Primula, det system för personaladministration som universitetet använder. I nuläget går det inte att säga hur berört universitetet är av attacken, men för att säkerställa att ett eventuellt virus inte kan sprida sig vidare bröt universitetet i helgen förbindelsen med Primula.
Natten mellan fredagen den 19 och lördagen den 20 januari upptäckte Tietoevry, en underleveranör inom IT, att de blivit utsatta för en utpressningsattack. Attacken har påverkat såväl svenska företag som kommuner och myndigheter, och eftersom Tietoevry är systemleverantör av Primula är även Göteborgs universitet påverkat av attacken.
Primula är stängt tills vidare för att felsökning och åtgärder ska kunna vidtas. Det innebär att du i nuläget inte kan logga in och arbeta i systemet.
Löneutbetalningen påverkas inte
Attacken kommer inte att påverka utbetalningen av lönen den 25 januari, eftersom underlaget till utbetalningen skickades till universitetets bank innan attacken inleddes.
Åtgärder är vidtagna
Tietoevry kommunicerar att de har vidtagit omedelbara åtgärder på högsta nivå för att undersöka, mildra och återställa situationen effektivt. Det är ännu inte möjligt att säga hur lång tid arbetet tar.
Under helgen har universitetet vidtagit säkerhetsåtgärder. Det innebär bland annat att integrationer från och till Primula har brutits för att säkerställa att universitetet inte påverkas ytterligare av attacken. Dessa åtgärder påverkar flera andra system, bland annat Datalagret (som samlar uppgifter från ekonomi-, personal- och studentsystemen), POP (universitetets system för person- och organisationsdata) och incidentrapporteringssystemet IA.
Om du har akuta frågor, vänligen kontakta personalenheten@gu.se.