UTBILDNING. Efter flera minuters tystnad ljuder visselpipan i korridoren. På signalen slås dörrarna upp och läkarstudenterna gör sig redo för nästa uppgift. Allt avlöpte väl när nya läkarprogrammet för första gången genomförde en examination enligt modellen OSCE, där omkring femtio lärare och administratörer medverkade.
OSCE (Objective Structured Clinical Examination) är en praktisk examination, som imiterar kliniska situationer. Praktiska kliniska färdigheter och förmåga att interagera och kommunicera med en patient eller medarbetare bedöms enligt en strukturerad mall, exempelvis när studenten tar ett ryggvätskeprov (lumbalpunktion), iakttar korrekta hygienrutiner eller ger en vaccination på rätt sätt.
Nervös stämning
Studenter i slutet av den femte terminen var först ut att examineras med OSCE på det nya läkarprogrammet. För att hinna examinera alla studenter fanns två parallella slingor med vardera sex aktiva stationer och tre stationer med vila.
En av de drygt 120 studenterna var Alma Toftgård. Hon tycker att examinationen var mycket strikt, men det var hon förberedd på. Studenterna fick exakt två minuter på sig att läsa instruktionerna på dörren, och sedan sex minuter att lösa den uppgift de ställdes inför i varje rum.
– Det var en läskig, men samtidigt kul examinationsform! Jag har fått öva en del på de olika momenten innan, och det kändes som att jag hade någorlunda koll. Men stämningen inför OSCE byggde upp en viss nervositet, säger hon.
Vad var svårast – och vad var roligast?
– Det svåraste var nog att bli ifrågasatt av den person som spelade en patient som motvilligt skulle få en vaccination. Och roligast var att få visa att man kan något!
Under samlingen efter examinationen var det många av studenterna som efterfrågade mer möjlighet att kunna träna, exempelvis för lumbalpunktionen, där flera tyckte att tiden inte riktigt räckt till.
Bedömare och korridorsvakter
OSCE examinerar de kunskaper som studenterna lärt sig kopplat till EPA (Entrustable Professional Activities). EPA är den struktur som garanterar progression och dokumentation för läkarstudenternas verksamhetsförlagda utbildning i det nya programmet. Utbildningshandläggaren Maria Mardini har det administrativa ansvaret får båda dessa hörnstenar i den kliniska utbildningen.
– Det har krävts minutiös planering inför OSCE. Arbetet inför de två dagarna har pågått de senaste två åren, och då mer intensivt det senaste halvåret, säger Maria och fortsätter:
– Vi måste vara säkra på att vi får in rätt student i rätt rum vid rätt tid. För att göra det så enkelt som möjligt för bedömarna har vi denna gång gett alla bedömare pärmar med bedömningsmallar på papper för var och en av studenterna. Det innebär ett större administrativt för- och efterarbete, men vi ville förenkla för bedömarna.
Administratörer rycker in
Institutionen för biomedicin gör också viktiga insatser under examinationen. Under två dagar har åtta personer per dag ur den administrativa styrkan och dessutom åtta doktorander ställt upp som korridorsvakter och tidshållare med visselpipa. Institutionens administrativa chef Birgitta Vallhagen tog med sin personliga domarvisselpipa för uppdraget under examinationen:
– Många av våra administratörer var nog lite nervösa inför uppgiften, eftersom det är något helt nytt för dem. Men när examinationen väl var i gång tror jag alla tyckte att det var en rolig och annorlunda arbetsuppgift, berättar Birgitta.
Återkommande OSCE
I det nya läkarprogrammet sker OSCE första gången på termin fem. Redan i maj månad kommer OSCE ges igen, för nästa kull med läkarstudenter på termin 5. På den nionde terminen sker också en mer omfattande OSCE, baserat på en större kunskapsbas och med högre ställda krav. Även kirurgikursen på termin sju kommer ha en examination enligt OSCE-modell.
– Det viktigaste med OSCE-provet är att de praktiska momenten i läkarutbildningen får en större betydelse och en större ”tyngd” i utbildningen än tidigare, säger Johan Westin, professor i infektionssjukdomar och terminsansvarig för termin fem.
Alla de moment som examineras under OSCE är kopplade till EPA, och är alltså praktiska medicinska handgrepp som studenterna tränat på, och som dokumenterats i deras pedagogiska portfölj. Studenter på termin fem förväntas naturligtvis inte kunna allt perfekt. De behöver inte visa samma självständighet som när de tar examen och får sin läkarlegitimation.
Lättare nästa gång
– Att genomföra OSCE är verkligen en jätteapparat! Det har varit ett stort arbete att få ihop OSCE nu när vi gör det för första gången på nya läkarprogrammet, men förhoppningsvis blir det lite lättare nästa gång, säger Malin Veje, som adjungerad universitetslektor på Avdelningen för infektionssjukdomar med särskilt ansvar för OSCE.
Lena Björkman, adjungerad universitetslektor på Avdelningen för reumatologi och inflammationsforskning, tar i vår över som kursledare för den kurs som avslutas med OSCE på termin fem:
– Nu vet vi hur vi kan organisera vår OSCE. Vi har redan börjat fundera på hur vi kan göra examinationen lite roligare nästa gång. Då kommer vi också ta upp nya kliniska fall i de olika rummen, säger Lena.
Tidigare erfarenhet av OSCE
Lars Börjesson är ordförande för läkarprogramskommittén vid Sahlgrenska akademin:
– Vi har tidigare erfarenheter från genomförande av OSCE för Socialstyrelsens kunskapsprov för läkare med examen från länder utanför EU och EES, vilket var en stor fördel när vi nu börjar genomföra OSCE även för våra egna grundutbildningsstudenter, berättar han.
Precis som för Socialstyrelsens kunskapsprov genomförs OSCE i det nya läkarprogrammet i R-huset vid Mölndals sjukhus, där simulatorcentrum Väst har lokaler.
– Vi ser ett ökande behov av lokaler både för OSCE och för färdighetsträning. Vårt nuvarande KTC är inte stort nog för att kunna ta emot en hel kurs av läkarstudenter för denna examinationsform, konstaterar Lars.
AV: ELIN LINDSTRÖM
Sara Flodin skriver
Roligt att läsa! Vi använder också OSCE på ortoptistutbildningens delkurser och tycker det är ett bra och rättvist sätt att examinera studenter på.