PEDAGOGISK UTVECKLING. Nu är det klart vilka personer som tilldelats Pedagogiska ALF-medel mot läkarprogrammet 2023 – 2024 samt Pedagogiska ALF-medel för hälsoprofessioner 2023.
Ett projekt som får medel blir en del av Torben Nordahl Amorøes kommande avhandling, med Paulin Andréll som huvudhandledare. Projektet får en halv miljon kronor av de utlysta pedagogiska ALF-medlen.
Projektet undersöker hur man kan träna studenter i att bli medvetna om och hantera oväntade händelser genom de frågor som facilitatorer ställer studenterna efter att de har varit i övning i en simulerad vårdmiljö på Simulatorcentrum.
– Detta sker när läkar- och sjuksköterskestudenter tränar tillsammans på deras interprofessionella simuleringsbaserade utbildning, SimIPL på sina sista terminer i grundutbildningen. Mera specifik sker det i den reflektionsstund kallad debriefing efter varje scenario, säger Torben Nordahl Amorøe, som är enhetschef på Simulatorcentrum i Väst och doktorand på Institutionen för medicin.
Komplexa vårdsituationer
Målet är att ytterst att öka patientsäkerheten genom att öka vårdpersonals förståelse för och förmåga att hantera vårdsituationers potentiella överraskningar. Förmågan att hantera komplexa situationer, där allt inte är förutsägbart kallas resiliens. Forskningen bygger på teorier om komplexitet och resiliens, och kallas ibland även Safety II.
– Vissa forskare kritiserar rådande paradigm inom patientsäkerhet. De menar att man inte bara kan se på det som går fel och vad man skulle ha gjort när vi ska förstå och lära oss att hantera svåra utmanande situationer. Man får även se på varför saker blir rätt eller hur man har klarat liknande utmaningar tidigare, säger docent Paulin Andréll, adjungerad universitetslektor vid Institutionen för kliniska vetenskaper.
Ny debriefingmetod
Projektet har redan tagit fram metoden för den resiliensfokuserade debriefingen med hjälp av handledare och studenter genom så kallad design-based research. Det betyder att handledarna på kursen har diskuterat omsättningen av teorierna till praktiska tekniker i debriefing.
– Nu ska vi undersöka om den nya debriefingmetoden har effekt. Det gör vi genom att lära nuvarande handledare den nya metoden och filma hur studenter svarar i debriefingen. Vi kommer använda ett instrument för att värdera studenternas förmåga till teamarbete och omhändertagande av akut sjuka patienter, och genomföra kvalitativa analyser, säger Torben Nordahl Amorøe.
I projektet medverkar också docent Lena Oxelmark (Institutionen för vårdvetenskap och hälsa), professor emeritus Hans Rystedt (Utbildningsvetenskapliga fakulteten) och professor Pieter Dieckmann (Copenhagen Academy for Medical Education and Simulation).
HELA LISTA
Medi-sam Utbildning utlyste under hösten 2022 pedagogiska ALF-medel kopplat till läkarprogrammet, medlen fördelas under perioden 2023 – 2024.
- Katarina Jood
Titel: Entrustable Professional Activities (EPA) för lärande under läkarprogrammets verksamhetsförlagda utbildning ‐ studier inför och under implementering
Summa: 483 000kr - Matilda Liljedahl
Titel: Primärvården som lärandemiljö för läkarstudenter – en observationsstudie
Summa: 250 000kr - Paulin Andréll
Titel: Resiliensfokuserad debriefing i interprofessionell simuleringsbaserad utbildning för bättre teamarbete och ökad patientsäkerhet
Summa: 500 000kr - Marie Studahl
Titel: Det virtuella sjukhuset ‐ innovativt verktyg för verksamhetsintegrerat lärande på läkarprogrammet
Summa: 255 000kr - Helena Forsblad d’Elia
Titel: Ny röd pedagogisk tråd; symtomcentrering och samordning LPG006, Klinisk teori och praktik 2, nya Läkarprogrammet
Summa: 255 000kr - Helena Filipsson Nyström
Titel: Simuleringsbaserat lärande inom endokrinologi och diabetes
Summa: 255 000kr
Vård-sam utlyste med medel från Medi-sam Forskning en pilotomgång för Pedagogiska ALF-medel för hälsoprofessioner, medlen ska nyttjas under 2023.
- Monica Pettersson
Titel: Design, utveckling, testning och utvärdering av personcentrerade virtuella patientfall vid kliniskt träningscentrum vid Sahlgrenska Akademin, Göteborg universitet.
Summa: 200 000kr - Caroline Schmidt
Titel: Ekokardiografisk studentmottagning – ökad möjlighet för Biomedicinska analytiker studenter att få kinisk relevant erfarenhet
Summa: 84 500kr - Inger Jansson
Titel: Utbildningsmoduler – kan de bidra till lärande och yrkesmässig växt för studenter från Sahlgrenska akademins program för hälsoprofessioner och rekrytering och behållning av seniora handledare inom regional verksamhetsförlagd utbildning? – En kontrollerad studie
Summa: 107 750kr - Gunnel Hellgren
Titel: Det virtuella laboratoriet – ett interaktivt undervisningsmaterial, inför och under, biomedicinska analytikerstudenters verksamhetsförlagda utbildning
Summa: 107 750kr
AV: ELIN LINDSTRÖM