Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Bidrag
  • Om Akademiliv

Studenter positiva till AI, men är osäkra på vad som räknas som fusk

11 maj, 2023

NY STUDIE. Studenter i Sverige är positiva till AI-verktyg som ChatGPT i studierna, men 62 procent tycker att det är fusk att använda chatbotar i samband med examination. Var gränsen för fusk går är däremot högst oklart. Det visar en enkät från Chalmers, som är först ut i Europa med en storskalig studie som undersöker studenters förhållande till artificiell intelligens inom högre utbildning. 

”Jag är rädd för AI och vad det kan innebära för framtiden.” 
”Var inte så bekymrade! Häng med i utvecklingen och anpassa er undervisning för framtiden.”
”ChatGPT och liknande kommer att revolutionera hur vi lär oss, och vi kommer kunna komma på fantastiska saker.”

Detta är tre av nästan tvåtusen frivilliga kommentarer från den enkätundersökning som närmare 6 000 studenter i Sverige nyligen deltagit i.

–  Studenterna ger uttryck för starka, olika och i många fall känsloladdade åsikter, säger Hans Malmström, biträdande professor vid institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande på Chalmers. Det är han som tillsammans med kollegorna Christian Stöhr och Amy Wanyu Ou genomfört studien.

Drygt en tredjedel använder ChatGPT regelbundet

En majoritet av de svarande tror att chatbotar och AI-språkverktyg gör dem mer effektiva som studenter, och menar att sådana verktyg förbättrar deras akademiska skrivande och allmänna språkförmåga. I princip alla de svarande studenterna känner till ChatGPT, majoriteten använder verktyget och 35 procent använder chatboten regelbundet.

Saknar vägledning – men är emot ett förbud

Hans Malmström, biträdande professor, institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande, Chalmers tekniska högskola

Trots sin positiva inställning till AI känner många studenter oro och saknar tydlig vägledning för hur de får och inte får använda AI i de lärandemiljöer där de befinner sig. Det är helt enkelt svårt att veta var gränsen för fusk går.

– De allra flesta har inte en aning om huruvida deras lärosäte har några regler eller riktlinjer för att kunna använda AI ansvarsfullt. Och det är förstås bekymmersamt. Samtidigt är en överväldigande majoritet emot ett förbud mot AI i utbildningssammanhang, säger Hans Malmström.

Ersätter inte kritiskt tänkande

Många studenter uppfattar chatbotar som en mentor, eller lärare, som de kan ställa frågor till eller få hjälp av, till exempel med förklaringar om begrepp och sammanfattningar av idéer. Den dominerande inställningen är att chatbotar ska användas som ett hjälpmedel, inte ersätta studenternas eget kritiska tänkande. Eller som en student formulerade det: ”Du ska klara av att göra samma saker som AI:n men den ska hjälpa dig till det. Du ska inte använda en miniräknare om du inte vet vad plustecknet på den gör”.

Ett hjälpmedel vid funktionsvariationer

En annan viktig aspekt som framkom i undersökningen var att AI fungerar som ett effektivt hjälpmedel för personer med olika funktionsvariationer. En student med ADD och dyslexi beskrev hur hen hade lagt 20 minuter på att skriva ner sitt svar i undersökningen och sedan förbättrat den genom att lägga in texten i ChatGPT:  ”Det är som att vara färgblind och sedan plötsligt kunna se alla vackra färger”.

Gör studenternas röster hörda

Forskarna har nu fått in mängder av viktig information och sammanställt resultaten i en översiktsrapport.

Christian Stöhr, docent, institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande, Chalmers tekniska högskola

– Vi hoppas och tror att svaren från den här undersökningen kommer att ge studenterna en röst och resultaten blir därmed ett viktigt bidrag till vår kollektiva förståelse om AI och lärande, säger Christian Stöhr, docent vid institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande på Chalmers.

Mer om studien:

”Chatbotar och annan AI för lärande: En undersökning om användning och åsikter bland universitetsstudenter i Sverige” genomfördes av Chalmersforskare mellan den 5 april och den 5 maj 2023. Studenter vid samtliga landets högskolor och universitet kunde svara. Enkäten spreds via sociala medier och riktade insatser från ett flertal lärosäten och studentorganisationer. ’
Totalt besvarades enkäten av 5 894 studenter.

Resultaten i korthet:

  •  95 procent av studenterna känner till ChatGPT medan kännedomen om andra chatbotar är mycket låg.
    •    56 procent är positiva till att använda chatbotar i studierna; 35 procent använder ChatGTP regelbundet.
    •    60 procent är negativa till ett förbud mot chatbotar, medan 77 procent är negativa till förbud mot andra AI-verktyg i utbildningen.
    •    Över hälften av studenterna vet inte om deras lärosäte har riktlinjer för hur AI får användas i studierna, var fjärde student säger uttryckligen att deras lärosäte saknar sådana regleringar.
    •    62 procent tycker det är fusk att använda chatbotar vid examination.
    •    Studenter uttrycker viss oro över AI-utvecklingen; oron är särskilt stor kring chatbotarnas påverkan på utbildningen.

AV: MIA HALLERÖD PALMGREN / CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA
FOTO: OSCAR MATTSSON

Av: Elin Lindström
Taggat med: Artificiell intelligens (AI), Chalmers, chatgpt, Ny studie, student

GLAD SOMMAR!

Akademilivs nyhetsbrev är tillbaka onsdag 21 augusti.

Kontakta din institution för att lägga in din händelse i Medarbetarportalens kalendarium

  • Biomedicin: Kristian Kvint: kalender@biomedicine.gu.se
  • Core Facilities: Amelie Karlsson: amelie.karlsson.2@gu.se
  • Kliniska vetenskaper: Katarina Olinder Eriksson: klinvet@gu.se
  • Medicin: Nina Raun; kommunikation@medicine.gu.se
  • Neurovetenskap och fysiologi: Josefin Bergenholtz; kommunikation@neuro.gu.se
  • Odontologi: Johan Thompson; info@odontologi.gu.se
  • Sahlgrenska akademins kansli: och fakultetsgemensamma kalenderhändelser Åsa Ekvall; info@sahlgrenska.gu.se
  • Vårdvetenskap och hälsa: Karin Mossberg; vardvetenskap@fhs.gu.se

Information from Sahlgrenska Academy Research Support Office

[UPDATED JUNE 2024]
The Sahlgrenska Academy Research Support Office provides an overview of upcoming and current calls, nominations and events in an information letter. This letter is updated on a monthly basis.
Current and previous newsletters are also available in the Staff Portal.

’20 minuter för forskare’ är tillbaka – här kan du se hela vårens program

Under 20 minuter över Zoom tipsar Biomedicinska biblioteket om verktyg och tjänster som kan underlätta din forskarvardag.

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Fler nyheter

Nyheter på sajten har inte uppdaterats sedan maj månad – utlysningar fortsätter samlas på akademiliv.se

13 juni, 2024

NYHETER. Efter den omfattande kraschen av Akademilivs sajt i maj månad har sajtens nyhetsdel inte uppdaterats. Sajten är nu uppe igen, och det f … [Read More...]

En personlig död – chans att vinna Björn Fagerbergs nya bok

27 maj, 2024

NY BOK. Under sitt liv som invärtesmedicinare har Björn Fagerberg varit med om många dödsfall som han alltid hanterat professionellt i sin yrk … [Read More...]

Alba Corell ger rapport från ett hjärntumörmöte på hög nivå 

20 maj, 2024

KRÖNIKA. Nyligen avslutades den Skandinaviska Neuro-onkologiska gruppens (SNOG) sammankomst i Göteborg. Professor Asgeir Jakola stod som värd och … [Read More...]

Gudmundur Johannsson prisad med europeisk medalj

20 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Professor Gudmundur Johannsson fick nyligen ta emot 2024 års European Hormone Medal under mötet European Congress of Endocrinolgy i St … [Read More...]

Från Sydafrika till Sverige: forskningssamverkan för att förbättra gravida kvinnors hälsa

17 maj, 2024

GLOBAL HÄLSA. På det dynamiska universitetssjukhuset Tygerberg Hospital i Kapstaden arbetar ett hängivet forskarteam under ledning av Lina Be … [Read More...]

Sara Bjursten och Anna Wenger får Assar Gabrielssons pris 2024

17 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Stiftelsen Assar Gabrielssons Fond har utsett Anna Wenger till pristagare i kategorin basvetenskaplig forskning och Sara Bjursten … [Read More...]

Hon gör residency i USA med läkarexamen från Göteborg

17 maj, 2024

STUDENT. Att få göra sin ”residency” inom ortopedi i USA är en ouppnåelig dröm för många nyutbildade amerikanska läkare. Nu har Janina Kaarre, med … [Read More...]

En heldag för doktorander med fokus på mental hälsa

16 maj, 2024

DOKTORAND. För sjätte gången har Sahlgrenska akademins doktorander bjudits in till PhD Day, organiserad av Doktorandrådet. Dagen gav bland annat k … [Read More...]

Kaj Blennow rankas högst i Sverige  inom neurovetenskap

16 maj, 2024

UTMÄRKELSE. I årets upplaga av forskarrankningen från Research.com inom ämnet neurovetenskap placeras Kaj Blennow på plats 17 på den inter … [Read More...]

Linda Wass gör postdok vid Stanford med ALF-medel

14 maj, 2024

ALF-MEDEL. Den biomedicinska analytikern Linda Wass har just installerat sig i Stanford i Kalifornien där hon ska göra en två år lång period som p … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen

www.watchfreesocceronline.com replik klockor