Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Kalendarium
  • Bidrag
  • Om Akademiliv

Studenter positiva till AI, men är osäkra på vad som räknas som fusk

11 maj, 2023 Kommentera

NY STUDIE. Studenter i Sverige är positiva till AI-verktyg som ChatGPT i studierna, men 62 procent tycker att det är fusk att använda chatbotar i samband med examination. Var gränsen för fusk går är däremot högst oklart. Det visar en enkät från Chalmers, som är först ut i Europa med en storskalig studie som undersöker studenters förhållande till artificiell intelligens inom högre utbildning. 

”Jag är rädd för AI och vad det kan innebära för framtiden.” 
”Var inte så bekymrade! Häng med i utvecklingen och anpassa er undervisning för framtiden.”
”ChatGPT och liknande kommer att revolutionera hur vi lär oss, och vi kommer kunna komma på fantastiska saker.”

Detta är tre av nästan tvåtusen frivilliga kommentarer från den enkätundersökning som närmare 6 000 studenter i Sverige nyligen deltagit i.

–  Studenterna ger uttryck för starka, olika och i många fall känsloladdade åsikter, säger Hans Malmström, biträdande professor vid institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande på Chalmers. Det är han som tillsammans med kollegorna Christian Stöhr och Amy Wanyu Ou genomfört studien.

Drygt en tredjedel använder ChatGPT regelbundet

En majoritet av de svarande tror att chatbotar och AI-språkverktyg gör dem mer effektiva som studenter, och menar att sådana verktyg förbättrar deras akademiska skrivande och allmänna språkförmåga. I princip alla de svarande studenterna känner till ChatGPT, majoriteten använder verktyget och 35 procent använder chatboten regelbundet.

Saknar vägledning – men är emot ett förbud

Hans Malmström, biträdande professor, institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande, Chalmers tekniska högskola

Trots sin positiva inställning till AI känner många studenter oro och saknar tydlig vägledning för hur de får och inte får använda AI i de lärandemiljöer där de befinner sig. Det är helt enkelt svårt att veta var gränsen för fusk går.

– De allra flesta har inte en aning om huruvida deras lärosäte har några regler eller riktlinjer för att kunna använda AI ansvarsfullt. Och det är förstås bekymmersamt. Samtidigt är en överväldigande majoritet emot ett förbud mot AI i utbildningssammanhang, säger Hans Malmström.

Ersätter inte kritiskt tänkande

Många studenter uppfattar chatbotar som en mentor, eller lärare, som de kan ställa frågor till eller få hjälp av, till exempel med förklaringar om begrepp och sammanfattningar av idéer. Den dominerande inställningen är att chatbotar ska användas som ett hjälpmedel, inte ersätta studenternas eget kritiska tänkande. Eller som en student formulerade det: ”Du ska klara av att göra samma saker som AI:n men den ska hjälpa dig till det. Du ska inte använda en miniräknare om du inte vet vad plustecknet på den gör”.

Ett hjälpmedel vid funktionsvariationer

En annan viktig aspekt som framkom i undersökningen var att AI fungerar som ett effektivt hjälpmedel för personer med olika funktionsvariationer. En student med ADD och dyslexi beskrev hur hen hade lagt 20 minuter på att skriva ner sitt svar i undersökningen och sedan förbättrat den genom att lägga in texten i ChatGPT:  ”Det är som att vara färgblind och sedan plötsligt kunna se alla vackra färger”.

Gör studenternas röster hörda

Forskarna har nu fått in mängder av viktig information och sammanställt resultaten i en översiktsrapport.

Christian Stöhr, docent, institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande, Chalmers tekniska högskola

– Vi hoppas och tror att svaren från den här undersökningen kommer att ge studenterna en röst och resultaten blir därmed ett viktigt bidrag till vår kollektiva förståelse om AI och lärande, säger Christian Stöhr, docent vid institutionen för vetenskapens kommunikation och lärande på Chalmers.

Mer om studien:

”Chatbotar och annan AI för lärande: En undersökning om användning och åsikter bland universitetsstudenter i Sverige” genomfördes av Chalmersforskare mellan den 5 april och den 5 maj 2023. Studenter vid samtliga landets högskolor och universitet kunde svara. Enkäten spreds via sociala medier och riktade insatser från ett flertal lärosäten och studentorganisationer. ’
Totalt besvarades enkäten av 5 894 studenter.

Resultaten i korthet:

  •  95 procent av studenterna känner till ChatGPT medan kännedomen om andra chatbotar är mycket låg.
    •    56 procent är positiva till att använda chatbotar i studierna; 35 procent använder ChatGTP regelbundet.
    •    60 procent är negativa till ett förbud mot chatbotar, medan 77 procent är negativa till förbud mot andra AI-verktyg i utbildningen.
    •    Över hälften av studenterna vet inte om deras lärosäte har riktlinjer för hur AI får användas i studierna, var fjärde student säger uttryckligen att deras lärosäte saknar sådana regleringar.
    •    62 procent tycker det är fusk att använda chatbotar vid examination.
    •    Studenter uttrycker viss oro över AI-utvecklingen; oron är särskilt stor kring chatbotarnas påverkan på utbildningen.

AV: MIA HALLERÖD PALMGREN / CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA
FOTO: OSCAR MATTSSON

Av: Elin Lindström
Taggat med: Artificiell intelligens (AI), Chalmers, chatgpt, Ny studie, student

Skriv en kommentar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Lägg in dina egna arrangemang i Akademilivs kalendarium

Johan Reutfors: Risk factors and consequences in difficult-to-treat depression – results from Swedish registry studies

Hybrid meeting – in Assembly Room Birgit Thilander (NOTE the venue!) or online via Zoom.

  • Hybrid webinar 15:00-16:00, Thursday June 8th.
  • Link to Zoom webinar.
  • Sahlgrenska Academy Science Seminars – see full program in the Staff Portal.

Information from Sahlgrenska Academy Research Support Office

[UPDATED MAY 23]
The Sahlgrenska Academy Research Support Office provides an overview of upcoming and current calls, nominations and events in an information letter. This letter is updated approximately four times per semester.

’20 minuter för forskare’ är tillbaka – här kan du se hela vårens program

Under 20 minuter över Zoom tipsar Biomedicinska biblioteket om verktyg och tjänster som kan underlätta din forskarvardag.

Akademistatistik hjälper dig med statistiken

Akademistatistik erbjuder statistisk och hälsoekonomisk expertis till forskare och doktorander som arbetar vid Sahlgrenska akademin och i Västra Götalandsregionen. Här får du råd inom alla aspekter, från projektformulering till de analyser som krävs för tidskriftspublicering.

  • Om du vill boka tid, använd deras onlinebokningssystem.
  • Mer information om Akademistatistik finns på deras hemsida.

Vi bygger på Medicinareberget

Nu hittar du samlad information om byggprojekt som påverkar Sahlgrenska akademin i Medarbetarportalen.

 

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Veckans lunchmenyer

Café Anatomen
Matsedel ej tillgänglig på hemsidan.

Café Annedal
Matsedel ej tillgänglig på hemsidan.

Lunchen.nu

Lustgården på Änggårdsbacken
Avhämtning för externa gäster mellan 11.00-12.30 vardagar.

Lyktan

Mersmak Mölndal

Mersmak Sahlgrenska

Mersmak Östra

Salt & Syra

Fler nyheter

Så påverkar klimatförändringarna vår hälsa – se filmad föreläsning

2 juni, 2023

SAMVERKAN. Fler fall av astma och hjärt-kärlsjukdomar, en värre situation för pollenallergiker och fler som dör i värmeböljor. Det är några hälsok … [Read More...]

Fin utmärkelse till forskning inom reumatologi

2 juni, 2023

UTMÄRKELSE. Avdelningen för reumatologi och inflammationsforskning vid Institutionen för medicin har utsetts till EULAR Centre of Excellence in Rh … [Read More...]

Två topprankade anslag till Joan Camuñas-Solers forskningsgrupp

1 juni, 2023

BIDRAG. Joan Camuñas-Soler fick tidigare i våras Swedish Foundations’ Starting Grant, riktat till projekt som fått A-betyg i European Research Cou … [Read More...]

Fem frågor till Cecilia Engström om hennes STINT-utbyte i Hongkong

1 juni, 2023

LÄRARE. Cecilia Engström  kom nyligen hem från ett fyra månader långt lärarutbyte i Hongkong, finansierat av STINT. Hon är adjungerad univers … [Read More...]

Apotekarprogrammet fördjupar samarbete med AstraZeneca

1 juni, 2023

UTBILDNING. Med examen från apotekarprogrammet är studenterna som klippta och skurna för att arbeta med forskning och läkemedelsutveckling. Pro … [Read More...]

Onyttig mat dominerade matbutikers reklamblad

31 maj, 2023

NY STUDIE. Det var ohälsosam mat som dominerade i mataffärernas veckoblad. Hela två tredjedelar av utrymmet upptogs av detta. Det framgår av en st … [Read More...]

Magnus Gisslén blir statsepidemiolog

30 maj, 2023

NYTT JOBB. Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar vid Göteborgs universitet, blir ny statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten. Han ti … [Read More...]

Blodprov kan visa hjärnpåverkan efter neurokirurgi

30 maj, 2023

NY STUDIE. Det går att bedöma hjärnpåverkan hos patienter som opererats för hjärntumör genom att mäta biomarkörer i blodet före och efter operatio … [Read More...]

Ny metod sprider ljus över samspel mellan proteiner och DNA

29 maj, 2023

NY STUDIE. En forskargrupp vid Göteborgs universitet har utvecklat en metod som gör det möjligt att se exakt var i genomet särskilda protein bin … [Read More...]

Grattis Kaj Blennow – högt rankad i världen inom neurovetenskap

29 maj, 2023

UTMÄRKELSE. Hallå där, Kaj Blennow, professor i klinisk neurokemi vid Göteborgs universitet, som rankas på plats 17 i världen av alla forskare ino … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen

www.watchfreesocceronline.com replik klockor