UTBILDNING. Som sista program vid Sahlgrenska akademin har logopedprogrammet, med fint resultat, gått i mål med sitt kvalitetsarbete i enlighet med Göteborgs universitets kvalitetspolicy. Nu fortsätter utbildningarnas kvalitetsarbete. Efter sommaren börjar den sexåriga kvalitetscykeln på fakulteten om.
Emilia Carlsson är programansvarig för logopedprogrammet sedan ungefär ett år tillbaka. Baserat på utlåtandet från den externa bedömargruppen har programmet just presenterat sin åtgärdsplan för Utbildningsrådet, och fått denna plan beslutad. Emilia Carlsson konstaterar att programmet fick goda omdömen i bedömargruppens rapport:
– För vår del har det varit väldigt positivt, eftersom bedömargruppen anser att vi uppfyller samtliga kriterier väl. Det är ett väldigt fint resultat, som vi är glada över. Samtidigt hade bedömargruppen en hel del reflektioner och kommentarer, och vi har fått flera goda förslag på förbättringsåtgärder som vi också väljer att ta med i vår åtgärdsplan, säger Emilia Carlsson.
För några år sedan gjorde logopedprogrammet om sin utbildningsplan helt och hållet, och den första kullen av studenter som utbildats med denna plan tog examen förra året. Logopedprogrammet vid Sahlgrenska akademin bedöms hålla hög kvalitet ställt mot bedömningskriterierna. Institutionens lärare har god ämnesmässig och pedagogisk kompetens, är väl samordnade och bedriver ett ambitiöst pedagogiskt utvecklingsarbete. Bedömargruppen lyfter också fram att studenternas lärande sätts i centrum, bland annat genom de nyutvecklade delkurserna om professionell utveckling.
Reflektioner och rekommendationer
Arbetet att sammanställa material för den externa bedömargruppen har varit omfattande för lärarlaget på logopedprogrammet. Bedömargruppen har bestått av en professor i logopedi från Åbo Akademi, en docent från KI, en professor i psykologi vid Göteborgs universitet, en enhetschef inom logopedi inom Västra Götalandsregionen, samt logopedstudenter både från det egna programmet och från logopedprogrammet i Linköping. Förutom det insamlade bakgrundsmaterialet baseras bedömargruppens rapport också på intervjuer gjorda under platsbesök på Medicinareberget.
Ett förslag från bedömargruppen som logopedprogrammet kommer att arbeta med är att förtydliga strukturen för samverkan med samarbetsparter i verksamheterna, för att säkra en tillgång på VFU-platser. Ett annat förslag, som sannolikt kan behövas inom i stort sett all högre utbildning, är att stötta studenter mer i deras skriftliga förmågor. Logopedprogrammet har nu planer på en endagsworkshop, där lärarna ska diskutera progressionen för skrivuppgifter under programmets gång. När det gäller studenternas inflytande i utbildningens planering och genomförande reflekterar bedömargruppen över att nya studentrepresentanter kan behöva en tydligare introduktion till sitt formella uppdrag.
Kontinuerligt kvalitetsarbete
Dagens system för kvalitetssäkring av högskoleutbildning i Sverige gäller sedan 2016. Då lämnade Universitetskanslersämbetet (UKÄ) över det mesta av ansvaret för kvalitetsgranskning av enskilda utbildningar till lärosätena. Istället granskar nu UKÄ universitetens kvalitetsarbete. Vid Göteborgs universitet omfattar kvalitetsarbetet tre processer: dels en lokalt utformad process där Sahlgrenska akademin valt att fokusera på examensmålsmatriser samt kurs- och programrapporter som uppdateras och sammanställs varje år, dels utbildningsutvärderingar med extern bedömargrupp som genomförs i sexårscykler, och slutligen universitetsgemensam uppföljning där rektor via verksamhets- och utbildningsdialoger följer upp fakulteternas kvalitetsarbete .
Jonas Gren, utvecklingsledare på Sahlgrenska akademins kansli, är fakultetens ledamot i Utbildningsnämndens kvalitetsutskott. I samarbete med vicedekan Gunnar Tobin och Gudmundur Johansson, kvalitetsansvarig lärare på fakulteten, arbetar han fram förslag till Utbildningsrådet (UR) på hur GU:s kvalitetspolicy kan tolkas på fakultetsnivå så att den kan fungerar i Sahlgrenska akademins kontext.
– Programmen verkar överlag vara ganska nöjda med hur processen fungerar. Det är mitt intryck att arbetet ger mycket till den kontinuerliga utvecklingen av programmen. Jämfört med UKÄ:s tidigare kvalitetsgranskningar ligger fokus mer på just kvalitetsutveckling och konstruktiva förslag och mindre på de mer kontrollerande aspekterna av kvalitetsarbete, säger Jonas Gren.
Redan till hösten är det dags för det första programmet att inleda nästa cykel i den externa sexårsgranskningen.
AV: ELIN LINDSTRÖM