NOMINERA. Har du lärare i din närhet som utvecklat och genomfört en framgångsrik och innovativ pedagogisk idé i undervisningen? Eller en eller flera lärare som under många år utfört en synnerligen uppskattad och framgångsrik lärargärning? Då är det dags att nominera hen till Sahlgrenska akademins pedagogiska pris. Du kan nominera till den 5 maj.
Här kan du läsa utlysningen av utlysa Sahlgrenska akademins pedagogiska pris 2023.
Nomineringar med utförlig motivering skickas med e-post till jo.fridmar@gu.se senast den 5 maj 2023.
Det pedagogiska priset uppmärksammar goda insatser inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Prissumman är 100 000 kronor till förkovran och utveckling, och ges till en eller flera lärare. Alla lärare som undervisar inom Sahlgrenska akademins verksamhetsområde kan komma ifråga för pris. Prisutdelningen sker under högtidliga former.
Priset uppmärksammar och belönar lärare eller lärargrupper inom vår fakultet som i sin lärargärning bidrar till att nå akademins vision att utbildning på grundnivå och avancerad nivå liksom forskarutbildning ska vara bland de nationellt mest attraktiva och bedrivas med hög prestationsgrad. Lärare eller lärargrupper som på evidensbaserad pedagogisk grund har utvecklat undervisning, gynnat möjligheten för studenters lärande eller bedrivit utvecklingsprojekt kan nomineras.
Pristagaren ska svara mot minst ett av kriterierna:
- Pristagaren ska ha utvecklat, och i undervisningen med stor framgång genomfört en innovativ pedagogisk idé
- Pristagaren ska ha utfört flerårig synnerligen uppskattad och framgångsrik lärargärning
Dessutom bedöms i vilken grad:
- Det pedagogiska arbetet karaktäriserats av entusiasm, engagemang och stimulans av studenternas lärande och har kommit studenterna till gagn
- Det pedagogiska arbetet har bidragit till utveckling av undervisningsformer och/eller examinationer
- Det pedagogiska arbetet har bidragit till utveckling av kurs, utbildningsprogram, studie- samt lärandemiljö
- Det pedagogiska arbetet har bidragit till kunskapsbildning inom det högskolepedagogiska fältet
AV: ELIN LINDSTRÖM