SAMVERKAN. Kommunikationsenheten vid Göteborgs universitet har i samråd med vår fakultet tagit fram en ordbild som kan användas tillsammans med andra logotyper när Sahlgrenska akademin samverkar med externa parter. Ordbilden får aldrig användas ensam – då gäller fortfarande universitets logotyp.
– Life science är på stark frammarsch i vår region, och Sahlgrenska akademin samverkar nu med fler externa parter än tidigare. Med den nya ordbilden blir vår fakultet en tydligare samverkanspartner, vilket är mycket positivt, kommenterar dekan Agneta Holmäng.
Bevara igenkänningen
För formgivaren Kristina Edgren och hennes kollegor på kommunikationsenheten var det viktigt att bevara igenkänningen av Göteborgs universitets visuella identitet. Uppdraget var inte att skapa en ny logotyp, utan behålla principen som gäller för alla enheter inom GU, där logotypen på platta kompletteras med text.
Teamet som arbetade fram ordbilden prövade sig fram med olika lösningar, textstorlek och typsnitt.
– För att kombinationen logotyp och text i detta fall skulle fungera som en egen ordbild ihop med andra logotyper ändrade vi typografi och placering av texten för att skapa en harmonisk balans. Texten är större och har en centrerad placering gentemot plattan än i våra standardprinciper, berättar Kristina Edgren.
En tydlig avsändare
Denna applicering av universitetets logotyp kallas alltså ordbild. Den ska inte användas fristående, utan endast i kombination med andra logotyper för att markera samverkan där Sahlgrenska akademin är en av parterna. I alla andra sammanhang fortsätter vi använda de tidigare mallarna och universitetets logotyp.
Innan reglerna kring GU:s grafiska profil och logotyp reviderades fanns hundratals olika logotyper, vilket gav en splittrad bild Göteborgs universitet. 2014 togs i stort sett alla lokala logotyper bort. Enligt nuvarande regler ska universitetet endast använda en logotyp för att ge bilden av ett enat universitet.
– Logotypen är vår yttersta bärare i all kommunikation och ska användas likvärdigt av alla. När alla använder samma logotyp och samma mallar enligt samma principer får vi ett enhetligt visuellt ramverk, oavsett om avsändaren är konstnärliga fakulteten eller Sahlgrenska akademin. Denna enhetlighet har uppskattats mycket i utvärderingar och logotypen blir en stark signal med stor igenkänning och bidrar till ett starkare varumärke, säger Kristina Edgren.
Ett undantag för Sahlgrenska akademin
Den ordbild som nu tagits fram är ett undantag från de rådande principerna i universitetets grafiska profil, beslutad av Ida Northfell, kommunikationschef vid Göteborgs universitet.
– Jämfört med andra fakulteter har Sahlgrenska akademin ett mycket stort behov av att synliggöra fakultetens namn i sammanhang där ni samverkar med flera, och det är anledningen till att detta undantag görs, säger Kristina Edgren.
Den nya ordbilden blir ett komplement till de kombinationslogotyper som finns sedan tidigare, som går fortsatt bra att använda. Ordbilden finns tillgänglig i kombinationslogotyper med Sahlgrenska akademins vanligaste samarbetspartners Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Chalmers tekniska högskola. Du kan ladda ned dessa via Göteborgs universitets bilddatabas: https://bildbank.gu.se/logotyperochmallar/search?filtersStateId=4&page=4
Om du behöver få ordbilden lös, utan att den är sammanfogad med andra logotyper kan du kontakta Anette Nilsson på Sahlgrenska akademins kommunikationsavdelning: anette.nilsson@sahlgrenska.gu.se
Här kan du läsa mer om hur Sahlgrenska akademins nya ordbild ska användas: SAHLGRENSKA_Logotyp_Kombinationer_221101.pdf
AV: ELIN LINDSTRÖM