INTERNATIONALISERING. Under hösten är Sepideh Olausson, universitetslektor i vårdvetenskap, vid Arizona State University i Phoenix, Arizona. Där arbetar hon på Edson College of Nursing and Health Innovations, på ett teaching sabbatical finansierat av STINT. Undervisningen inspirerar, men också det akademiska ledarskapet, berättar Sepideh Olausson.
STINTs program Teaching Sabbatical syftar till att utveckla såväl individer som institutioner. Genom att ge forskare och lärare som brinner för undervisningsfrågor internationella erfarenheter med utgångspunkt i lärarrollen, snarare än i forskarrollen, vill STINT bidra till att högre utbildning förnyas och nya nätverk skapas.
Varierat upplägg med små kulturkrockar
– Veckorna ser lite olika ut här berättar Sepideh. Ibland har jag flera lektioner under en vecka och ibland ägnar jag veckorna åt olika möten, forskningsaktiviteter och studiebesök. Mina uppdrag här varierar och jag har fått stor frihet att utforma min vistelse själv. Det är oerhört roligt och stimulerande att vara en del av denna stora, dynamiska och livfulla arbetsplats, så jag trivs väldigt bra!
– Jag har upplevt vissa kulturkrockar, haha, men inget värre än att jag tror att jag ska dricka kaffe eller äta middag med någon men förstår att man bara säger så, och inte menar det. Jag har märkt att det är lite svårtolkat ibland att förstå om folk verkligen menar det de säger utifrån en svensk kulturförståelse.
– En gång blev jag bjuden på födelsedagsfest hos prefekten tillsammans med några andra. Hon hade fixat mat, tårta och dryck och vi fick prata om våra bästa minnen från våra tidigare födelsedagar. Det stärker en känsla av tillhörighet med gruppen.
Satsar för att behålla studenter
– En annan sak som jag tänkt på är det enorma stödet som finns i utbildningen och den noggranna uppföljning som görs av studenters resultat. Det gör man regelbundet vilket hjälper universitetet att behålla dem i utbildningen. Det amerikanska utbildningssystemet är komplext men ger samtidigt stor frihet till studenter att komponera sin egen utbildning. Arizona State University är ett gigantiskt universitet och i framkant när det gäller innovation och samverkan med det närliggande samhället (kommunen och vårdgivare speciellt).
– Vissa saker är bättre men det finns också saker som inte är lika bra som hemma på GU. Ett tydligt exempel är vårt arbete med hälsa och en hållbar arbetsmiljö på GU. Jag tycker att vi ligger ljusår före USA, även om man just i Arizona har adapterat begreppet ”Wellness” i termer av vardagsmotion, träning och hälsa. Man arbetar med det både i kurserna mot studenter och för medarbetare (Wellness break).
Mer administrativt stöd
– En annan skillnad är utbildningsadministrationen. Många kurser har en teaching assistant som kan vara en mastersstudent eller doktorand som ska introduceras i undervisning. Varje programansvarig har också ett dedikerat administrativt stöd. Det innebär att lärarna undervisar mycket men också ges tid för det genom mindre administration. Varje forskargrupp har också en person med ansvar för forskningsadministration, till exempel att skriva etikansökningar, mata in data eller rekrytera informanter. Mail- och möteskulturen är också annorlunda jämfört med vad jag är van vid, det går långsammare med kommunikationen, men mötena är mer uppstyrda och kortare.
– Anställningsvillkoren ser mycket olika ut jämfört med GU. Många lärare har tillfälliga anställningar och ibland har man lärare som enbart ger enstaka kurser. Det gör att man har en större flexibilitet. Systemet gör att man har många stödenheter och resurser till oerfarna lärare. Akademisk frihet är en annan sak som jag har märkt av. Som lärare i kursen har man stor bestämmanderätt och frihet att utforma kursen. Kontakten mellan lärare och studenter är en annan skillnad, tycker jag. Man har en väldigt nära kontakt med studenter och de studenter jag har är väldigt motiverade att fullfölja sin utbildning.
– Jag känner mig verkligen priviligierad över att få vara här och lära mig så mycket nytt. Det som har varit lite jobbigt i början av vistelsen var värmen. Det var 40-44 grader i en månad, dag som kväll. Det är skrämmande vilken påverkan ett så varmt klimat har för vårt liv som människor, men också på naturen.
– Det finns en hel del som jag gärna skulle vilja diskutera och berätta för mina kollegor. Jag har fått mycket inspiration både när det gäller undervisningen men också det akademiska ledarskapet. Där finns saker vi skulle kunna ta till vara på. Tursamt nog har jag också fått jättefina kontakter för framtida forskningsarbete och utbyte.
AV: LOVISA AIJMER