KOLLEGIALT ANSVAR. Just nu finns det några uppdrag som Sahlgrenska akademin inte kunnat besätta. Det kan vara svårt att få fram kandidater för uppgifter som måste genomföras utöver forskning och undervisning. Fakultetsledningen vill därför gärna uppmuntra fler att dela på det kollegiala ansvaret.
De uppdrag som ska tillsättas kan innebära uppgifter av stor betydelse för Sahlgrenska akademins forskning eller utbildning. Det kan också röra sig om uppdrag för externa myndigheter där lärosätet anmodas att medverka. Flera gånger per år efterfrågar etikprövningsmyndigheten namn på personer med olika vetenskapliga kompetens som kan nomineras att bli ledamöter.
Just nu söker fakulteten personer för dessa uppdrag:
- Ordförande för kommittén för frågor rörande hållbar utveckling inom Sahlgrenska akademins utbildningar.
Intresseanmälan: mejla charlotte.gripenberg@sahlgrenska.gu.se - Tre interna miljörevisorer som har i uppgift att revidera miljöarbete i andra verksamheter än den egna fakulteten. Det är ett roligt uppdrag, som ger möjlighet att se och möta människor i andra sammanhang och sätta dig in i deras arbete.
Intresseanmälan: mejla rorsman@sahlgrenska.gu.se
Dela på uppdragen
Dekan Agneta Holmäng har förståelse för att medarbetare upplever att de inte hinner med fler uppgifter, och därför kanske drar sig för att anta uppdrag. Men hon menar att alla behöver bidra till att uppdragen blir genomförda och poängterar hur viktigt det är att vi delar på dessa:
– Det är viktigt att det inte bara blir några få som tar sig an många uppdrag. Uppdrag leder till många kontakter, och ger ett utökat nätverk, som i förlängningen även kan leda till nya forskningssamarbeten . Vi behöver kollegor i alla åldrar, inte minst yngre forskare. Uppdragen är meriterande, och dessutom ett sätt att lära känna fakulteten. Jag har personligen upplevt att uppdragen ger ett stimulerande avbrott i övrig verksamhet och möjligheter att få nya insikter i fakulteten och universitet, säger Agneta Holmäng.
En möjlighet till utveckling
Flera av de forskare som tagit sig an olika uppdrag inom Sahlgrenska akademin beskriver sina uppgifter som intressanta och lärorika, samt att de inte upplever dessa som särskilt betungande.
De framför också några förslag som skulle kunna bidra till att fler forskare skulle bli villiga att ta på sig uppdrag, exempelvis genom att låta uppdrag bli mer meriterande för karriärutveckling samt att återkoppla uppdrag till lönesättande chef.
Röster från fyra forskare som tagit sig an olika uppdrag
Toshima Parris, Thomas Carlsson, Gunilla Priebe och Khalil Helou beskriver vad de själva får ut av de fakultetsgemensamma uppdrag de har. De reflekterar också över vad som kanske skulle kunna öka intresset bland Sahlgrenska akademins medarbetare för att ta sig an sådana uppdrag.
Information och morot
Toshima Parris stödjer Khalil Helou i arbetet med plagiatgranskning av avhandlingar och sitter i internationaliseringsrådet på institutionen för kliniska vetenskaper.
Vad ger det dig att ha uppdrag?
Jag har personligen lärt mig mycket om akademin och hur organisationen funkar.
Vad tror du skulle kunna öka intresset så att fler vill ta uppdrag?
Först och främst behöver medarbetarna informeras att det finns ett behov. För några år sedan visste jag inte att forskare delvis kunde jobba med uppdrag för akademin. Sedan tror jag att många behöver en morot, till exempel genom att en del av deras lön betalas av akademin.
Intressant och lärorikt
Thomas Carlsson är akademigemensam studierektor för forskarutbildning.
Vad ger det dig att ha uppdrag?
Man får en viktig kunskap och förståelse för hur akademins verksamhet fungerar och man får vara med att förbättra och ta ansvar för denna verksamhet. Sedan är det väldigt intressant och lärorikt och roligt.
Vad tror du skulle kunna öka intresset så att fler vill ta uppdrag?
Chefer behöver vara mer tillåtande att ge möjlighet för medarbetare att engagerade sig i verksamheten och att vi måste arbeta för en ökad medvetenhet om det kollegiala ansvaret.
Inspirerande möten
Gunilla Priebe är avgående ordförande för Kommittén för integrering av hållbar utveckling i grundutbildningar.
Vad ger det dig att ha uppdrag?
Roligt med uppdraget är att träffa nya människor, som ofta är väldigt kreativa och inspirerande, och det fungerar som ett andningshål för huvudverksamheten. Det ger en känsla av att vara en del i ett större sammanhang, vilket enligt forskning är hälsofrämjande. Som ordförande i kommittén för hållbar utveckling i utbildningen har jag också suttit i Utbildningsrådet, vilket gjort att jag lärt mig mycket om hur utbildningsorganisationen fungerar.
Vad tror du skulle kunna öka intresset så att fler vill ta uppdrag?
Medarbetare som arbetar i organisationer där det finns en stark känsla av samhörighet, där arbetsklimatet inte präglas av konkurrens, är mer benägna att också ta sig an ibland ganska betungande uppgifter för verksamhetens bästa. Jag tycker också att uppdrag borde beaktas av lönesättande chef.
Stärkt som person
Khalil Helou är akademigemensam studierektor för forskarutbildning och medlem i forskarutbildningsrådet vid institutionen för kliniska vetenskaper:
Vad ger det dig att ha uppdrag?
Jag har tack vare mina uppdrag utvecklats mycket: jag tar mer ansvar och jag får nya perspektiv tack vare de ärenden som jag blir inblandad i. Rutinen hör inte till vardagen längre, alltid något nytt utmanande. Jag har lärt mig bättre hur akademin fungerar och får erfarenhet hur man handskas med olika problem. Jag har blivit självsäkrare i mina beslut, och stärkts som person. Mitt nätverk har blivit större, och många flera forskare vet vem jag är. Uppdragen har berikat mig, så att jag känner mig som en resurs för verksamheten vilket är glädjande och uppmuntrande.
Vad tror du skulle kunna öka intresset så att fler vill ta uppdrag?
Det som kan vara bra för att öka intresse, så att fler tar uppdrag är att sprida ut kunskap om dessa uppdrag och beskriva det som en möjlighet till utveckling, och inte något betungande. Samt ge arbetsavlastning som motsvarar de nya uppdragen.
AV: ELIN LINDSTRÖM