ARBETSMILJÖARBETE. I samband med en stegvis återgång till campus under hösten 2021 ska alla verksamheter ta fram dokumenterade bedömningar av arbetsmiljörisker som kan finnas eller uppstå med anledning av detta. Kravet på att ta fram riskbedömningar är både i enlighet med rektors inriktningsbeslut i juni och med Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
Det har varit en lång period av arbete hemifrån och det krävs åtgärder för att säkra en god organisatorisk och social arbetsmiljö nu när alla successivt återgår till campusbaserad verksamhet. Det är fortfarande viktigt att ta hänsyn till varandra för att minska smittspridning och att särskilt undvika att personer i riskgrupper utsätts för smitta.
En arbetsgrupp vid universitetets gemensamma förvaltning har tagit fram ett särskilt arbetsmaterial som publicerats på chefens sida på coronawebben, Medarbetarportalen. Materialet består av en checklista med frågor, mall för riskbedömning, mall för hälsofrämjande arbetsmiljö, samt exempel på möjliga risker och förslag till åtgärder.
Arbetsplatser som redan genomfört riskbedömningar och vidtagit åtgärder inför återgång kan använda arbetsmaterialet för att stämma av redan genomfört arbete.
Materialet ska användas av chef i samverkan med arbetsmiljöombud och studentarbetsmiljöombud. Det kan också finnas behov av att ta hjälp av andra relevanta verksamheter, exempelvis campusservice när det gäller åtgärder i lokalerna.
För dig som vill veta mer finns webbsidan här: Chefens åtgärder inför successiv återgång till campusbaserad verksamhet
Allt eftersom olika expertmyndigheter publicerar uppdaterade råd och anvisningar kan informationen på webbsidan komma att uppdateras, vilket även gäller för universitetets övriga coronasidor.
Fler webbinarier kring riskbedömning med anledning av coronapandemin och successiv återgång planeras. De kommer att publiceras under arbetsmiljö i bokningsportalen.