UTBILDNING. Akademiliv gratulerar Björn Eliasson, Margret Lepp och Monica Pettersson som nyligen alla fått titeln excellent lärare. De delar med sig av sina bästa tips som kan förbättra undervisningen: att träna upp den praktiska skickligheten att undervisa, att använda mer dramapedagogik och att se till att undervisningen är studentcentrerad.
Björn Eliasson är adjungerad professor vid avdelningen för molekylär och klinisk medicin och medicinskt ansvarig överläkare på diabetesmottagningen vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Han är den tredje läraren vid institutionen för medicin som får titeln excellent lärare och ser det som ett kvitto sin pedagogiska erfarenhet och kompetens.
– Med det i ryggen hoppas jag kunna bidra till den fortsatta utvecklingen av undervisningen i de miljöer där jag verkar, säger han.
Ha roligt och skaffa praktisk erfarenhet
Björn Eliasson undervisar inom invärtesmedicin på läkarprogrammet, med särskilt fokus på diabetes, obesitas och livsstil. Som forskare undersöker han bland annat olika frågeställningar kopplade till överviktskirurgi. Den svåraste med att undervisa tycker han är de yttre ramarna.
– Det är en utmaning att få tiden att räcka till för lärare såväl som studenter, liksom att hantera praktiska frågor som lokaler, schema och arbetssituation. Sjukvården är slimmad i många avseenden, men undervisningen av nya medarbetare i många yrken är nödvändig och måste ges utrymme, säger han.
Att behärska sitt kunskapsområde är grundläggande för att bli en duktig lärare, enligt Björn Eliasson. Hans främsta tips är att ha roligt och att skaffa mycket erfarenhet.
– Undervisningen blir bäst om man tycker att det är roligt och stimulerande. Skicklighet uppnår du genom träning och praktiska erfarenheter, säger han.
Dramapedagogik som undervisningsform
Margret Lepp, professor vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa, bedriver undervisning på alla nivåer, från grundnivå till forskarnivå. Hon utbildar också handledare, bland annat inom verksamhetsförlagd utbildning, yrkesmässig handledning, drama, konflikthantering och forskningsmetodik.
Margret Lepp ser titeln excellent lärare som ett erkännande för sitt pedagogiska arbete där hon utvecklat och implementerat dramapedagogik som undervisningsform inom sjuksköterske- och specialistsjuksköterskeprogrammen tillsammans med kollegor. Undervisningsformen ger en djupare inlärning, och hon tipsar om att fler lärare borde överväga att använda sig av den pedagogiska metoden:
– Att använda dramapedagogik i undervisningen stimulerar studentens fantasi och inlevelseförmåga. Det stärker lärandet genom att både tanke, känsla och handling involveras. Det är dessutom en lärandeform som ger möjlighet till samarbete, gemensam reflektion och personlig och professionell utveckling.
Involvera studenter
Det är en utmaning att möta studenter i undervisnings- och handledningssituationer och skapa förutsättningar för lärande processer på olika kreativa sätt, menar hon.
– För att bedriva bra undervisning behöver man se varje möte och lärandesituation som unik och spännande. Det är en stimulerande uppgift att involvera studenterna så att de ställer frågor, diskuterar, reflekterar och värderar sitt lärande, säger Margret Lepp som också är adjungerad professor i Australien och gästprofessor i Indonesien.
Människors egen kraft
Universitetslektor Monica Pettersson undervisar och forskar inom kirurgisk vård. Hon har varit kursansvarig i samtliga kurser inom specialistutbildningen i kirurgi och är nu examinator i inriktningens kurser och medverkar i seminarium samt handleder magisteruppsatser inom kirurgisk och operationssjukvård. Hon har varit med och utvecklat olika studentcentrerade lärmetoder, som hon upplever varit mycket positivt:
– Jag tror på människors egen kraft att med stöd skapa sig kunskap som är till gagn för dem både i sitt blivande yrke men också som människor, så jag är mycket glad att jag fått vara med på den resan.
Utmaningen har varit att få studenterna att förstå värdet av den vetenskapliga skolningen.
– Genom att tydligt koppla uppgifter till den egna kliniska verksamheten och betydelsen av att sjuksköterskor kontinuerligt använder sig av forskningsresultat i verksamheten har det blivit mer tydligt för studenterna och engagemanget har ökat, berättar Monica Pettersson.
Ökar motivation och självreflektion
Hon vill gärna tipsa andra lärare att ha ett studentcentrerat förhållningssätt i lärande och undervisning. Hennes erfarenhet är att det ökar både elevernas motivation och självreflektion.
– Studentcentrerad undervisning skapar ett ökat engagemang i den egna inlärningsprocessen. Det är viktig att våra studenter får en kontinuerlig feedback, och ges möjlighet att utvecklas under sin studietid.
Förutom att hon tycker att det känns mycket hedrande att bli utsedd till excellent lärare ser hon att titeln också kommer att komma till nytta i Monica Petterssons uppdrag som sektionschef, där hon kan vara delaktig och entusiasmera medarbetarna i utvecklingen av pedagogiska former.
AV: ELIN LINDSTRÖM & KARIN ALLANDER