UTMÄRKELSE. Damon Barrett, biträdande universitetslektor på institutionen för medicin, har nu fått ta emot studenternas pedagogiska pris Pedalen. I motiveringen från studenterna beskrivs han som en entusiastisk och passionerad lärare.
När Damon fick e-postmeddelandet från Linnéa Mundin, ordförande för Sahlgrenska akademins studentkår SAKS, trodde han först att det var skräppost:
– Det är inte ofta du plötsligt får ett e-postmeddelande om att du har fått ett pris. Jag är verkligen hedrad. Att uppskattas av studenterna är den bästa belöningen vi lärare kan få. Jag är verkligen tacksam att SAKS valde mig.
Älskar att undervisa
Damon Barrett undervisar på de båda masterprogrammen i global hälsa och i folkhälsa vid School of Public Health and Community Medicine inom Sahlgrenska akademin. Han undervisar i ett antal olika ämnen, men alla är inriktade på frågan om vad det innebär att anta en mänsklig rättighetsbaserad strategi för global hälsa.
– Undervisning är det jag överlägset gillar bäst med att arbeta på universitetet, särskilt när jag får diskutera sådana intressanta frågor med studenter från hela världen och från så många olika discipliner, säger Damon.
Vad är ditt recept för framgångsrik undervisning – särskilt i denna digitala situation?
– Jag har tyvärr inget recept. Jag tycker bara om det, och jag trivs också med att undervisa digitalt. Men jag ser fram emot att komma tillbaka till föreläsningssalarna igen.
Lång tradition
Pedalen är SAKS pedagogiska pris, som delats ut sedan 1984. Priset ges till lärare som på ett förtjänstfullt sätt förmedlat kunskap och engagemang till studenterna. Det är studenterna som både nominerar och bestämmer vem som ska få priset.
Så här lyder motiveringen från Sahlgrenska akademins studentkår SAKS:
”Damon Barrett is a PhD in Law and is assigned the topic of Health Equality and the Right to Health. His experience in the field, and in academia, have brought perspectives to the master programmes in Public and Global Health we never thought we could ever get, despite being in a multicultural and interdisciplinary environment.
As a teacher he is truly passionate about his topic, to the point that he is always available for discussion and brainstorming. His enthusiasm and passion are infectious, and he encourages people to ask questions (”even the ones you think sound silly”). Every single time, he engages with an openness and positivity that helps many class members grow in confidence and find their voices in class.
Damon Barrett approaches subjects that many people might think of as taboo with an honesty and fairness that makes them easy to talk about.
He is the definition of a motivational teacher, and we are proud to have such a competent and devoted teacher, who indeed deserves this recognition to keep up his amazing work.”
Alla Pedalen-pristagare
2021: Damon Barrett, global hälsa och folkhälsa
2020: –
2019: Anne Uv, histologi och utvecklingsbiologi
2018: Henrik Fagman, anatomi och patologi
2017: –
2016: Michael Winder, farmakologi
2015: Ellen Johansson, anatomi
2014: Magnus Rudenholm (då Bengtsson), neurologi
2013: Peter Lingström, cariologi
2012: Henrik Zetterberg, neurokemi
2011: Kristina Luthman, kemi
2010: Lars Rönnbäck, neurologi
2009: Anna Lundgren, immunologi
2008: Anette Larsson, farmaceutisk teknologi
2007: Ingrid Berns, logopedi
2006: Bengt R Johansson, klinisk anatomi
2005: Agnetha Ekman, farmakologi
2004: Lars Gunnar Pettersson, fysiologi
2003: Anders Ågård, internmedicin
2002: Hans Nissbrandt, farmakologi
2001: Mikael Hellström, diagnostisk radiologi
2000: Elias Eriksson, farmakologi
1999: Anette Lohmander, logopedi
1998: Gösta Roupe, dermatologi
1997: Svante Nordgren, kirurgi
1996: Tomas Skoglund, neuroanatomi
1995: Anna Elander, plastikkirurgi
1994: Rolf Olsson, internmedicin
1993: Olof Gustafsson, neurokirurgi
1992: Anders Bergbrant, medicin
1990: Anestesi-, ortopedi- och kirurgiklinikerna, Östra sjukhuset
1989: Lars Gunnar Kindblom, patologi
1988: Christer Lundqvist, neurologi
1987: Sverker Jern, klinisk fysiologi
1986: Birger Löfving, fysiologi
1985: Lars Forssman & Ian Milsom, obstetrik och gynekologi
1984: Bo Samuelsson, medicinsk kemi
Gunilla Priebe skriver
Instämmer i varje ord av studenternas motivering och vill tillägga att det även är inspirerande att arbeta tillsammans med Damon