MILJÖARBETE. Nu finns en webbaserad miljöutbildning, framtagen av Sahlgrenska akademins miljöråd i enlighet med beslut av dekan. Alla anställda och masterstudenter bör ta utbildningen, som är avklarad på någon timme.
Här kan du ta utbildningen (avsätt cirka en timme): sahlgrenska.learnways.com/
Två varianter
Utbildningen är obligatorisk för alla anställda, och även för studenter på masternivå som arbetar i laboratorium på Sahlgrenska akademin.
För att alla ska kunna ta utbildningen finns den ännu bara på engelska. Det finns i två olika varianter av utbildningen att välja på, en generell version och en för laborativ personal, som är mer specifik kring regelverk som omgärdar arbete i laboratorier. Miljöarbetet tangerar många frågor som också är viktiga för arbetsmiljön, konstaterar Rita Grandér som är fakultetens miljösamordnare:
– Utbildningen ger svar på vissa säkerhetsfrågor och hur man ska hantera farliga kemikalier på lab, och jag tror det blir skönt för dem som är labansvariga att de nu har en utbildning som kan kompettera informationen om labsäkerheten med rutiner och kemikaliehantering ur exempelvis ett miljöperspektiv. På så sätt vet de att personer som kommer in och jobbar en period i laboratoriet fått grundläggande kunskaper och särskilt ur ett miljöperspektiv.
Pilot i våras
Utbildningen fick goda omdömen av de medarbetare på Core Facilities, institutionen för odontologi och institutionen för vårdvetenskap och hälsa som testade den i pilotomgången. Nu släpps utbildningen brett inom Sahlgrenska akademin.
Utbildningen är kopplad till fakultetens miljöcertifiering, eftersom den fyller kunskapsluckor som medarbetare kan ha om miljöarbetet på Göteborgs universitet och Sahlgrenska akademin.
– När nästa miljörevision sker har vi säkerställt att det finns en god kännedom om hur miljöarbetet på Sahlgrenska akademin fungerar. Utbildningen kommer också leda till en större medvetenhet om hur var och en av oss kan bidra till en mer hållbar utveckling i vår närmiljö och i världen, säger Rita Grandér som lett arbetet med att ta fram utbildningen.
Ansvaret att följa upp att medarbetare haft möjlighet att gå utbildningen ligger för närvarande på enhetschefer och forskargruppsledare, men förhoppningen är att kunna införa rutiner som enklare kan sammanfatta täckningsgraden.
– Vi kommer att uppdatera utbildningen, och om det då finns medel och önskemål kan det eventuellt också bli aktuellt att även ta fram en svensk version. Men det får framtiden utvisa, säger Rita Grandér.
TEXT: ELIN LINDSTRÖM