PEDAGOGISK UTVECKLING. Studenter som deltar i icke-obligatorisk undervisning och som är intresserade av farmakologi klarar oftare tentamen för kurser relaterade till farmakologi. Det visar en studie som genomförts med medel från Utbildningsrådet (UR), vars resultat nu publicerats i den vetenskapliga tidskriften Medical Science Educator.
Ett lärarlag vid sektionen för farmakologi har tillsammans med en lärare vid institutionen för medicin undersökt en rad omständigheter som de trodde skulle kunna vara kopplade till ett gott resultat vid examinationen. Studien undersökte främst om närvaro vid icke-obligatoriska moment var associerat med prestation på kurstentamen, men inkluderade även andra aspekter (studenternas ålder och kön, hur mycket tid de själva uppskattade att de hade studerat under respektive kurs, om de läst svenska som andraspråk, om de jobbat vid sidan av studierna under kursens gång, och intresset för farmakologiämnet som sådant).
Det är relativt vanligt att studenter inte klarar tentan när den går första gången. I studien var det 36 procent av studenterna som inte blev godkända, en andel som överensstämmer väl med erfarenheterna hos de lärare som gjort studien.
Tydlig nytta med lärarledd undervisning
Två faktorer visade sig sticka ut.
– Studenter som var närvarande vid undervisningsmoment som inte var obligatoriska och de som hade ett stort eget intresse för farmakologi som ämne hade i betydligt högre grad också godkänt på tentamen, säger professor Susanna Wallerstedt, som är en av de fyra lärare som genomfört studien.
Hon menar att även om orsakssamband inte kan visas i en associationsstudie som denna, så kan resultaten vara av värde för studenter och lärare:
– Vi tror att det skulle kunna gynna genomströmningen om universitetet förtydligade för studenterna att de har nytta av att närvara vid så många lärarledda undervisningstillfällen som möjligt, och att det skulle vara bra med ökat fokus på lärarnas möjligheter att stimulera studenternas intresse för ämnet.
Nästan 600 studenter från sex program
I studien ingick 596 studenter från utbildningarna till apotekare, biomedicinsk analytiker, läkare, receptarie, sjuksköterska och tandläkare. Varje kurs som ingick i studien var anpassad efter vad de aktuella studenterna behöver kunna för sin framtida yrkesutövning. Trots detta visade sig kopplingen mellan en framgångsrik examination och de två faktorerna (intresse för ämnet och deltagande i mycket undervisning) vara samstämmig över programmen.
– I studien var det mellan en fjärdedel och hälften av studenterna som inte dök upp på lärarledda undervisningstillfällen som inte var obligatoriska. Detta är en komplex fråga för oss lärare, där jag tror att lösningen är något annat än att göra mer undervisning obligatorisk, säger docent Thomas Carlsson som är medförfattare till studien.
Lönearbete hade negativ association
Studien identifierade även andra, dock mindre tydliga faktorer, som kunde kopplas till studenternas studieprestation. Höga antagningsbetyg hade viss positiv association i vissa fall, medan de som jobbade extra under kursens gång i vissa analyser såg ut att i lägre grad ha godkänt på tentamen. Det senare har dock i artikeln endast undersökts utifrån om man jobbar extra eller inte, det vill säga utan att gå in närmare på hur mycket studenterna lönearbetat.
– Det är förstås individuellt hur mycket man klarar av att lönearbeta samtidigt som man läser på universitetet. Men som lärare skulle jag vilja se en diskussion om hur mycket tid en student förväntar sig behöva lägga på heltidsstudier. Detta avgör ju både hur vi ska lägga upp våra kurser och hur mycket vi kan förväntas kunna lära ut, säger Thomas Carlsson.
Bara 78 studenter (15 procent) valde att inte medverka i lärarlagets undersökning, vilket ger en hög deltagarandel. Av de studenter som inte deltog i studien var det hela 59 procent, jämfört med 11 procent bland dem som ingick i studien, som inte gick upp på examinationen alls.
Planerar fördjupning
Även Michael Winder och Anna Eriksson är medförfattare till studien, vars resultat presenterades på den högskolepedagogiska konferensen i Göteborg i höstas. Lärarlaget planerar att fördjupa sig vidare, bland annat vad gäller förkunskapers betydelse för studieprestationen.
För lärarlaget från den medicinska fakulteten blev det en intressant erfarenhet att skriva en pedagogisk artikel, berättar Thomas Carlsson:
– Detta är en kvantitativ studie, och mitt intryck är att denna typ av metodik inte är så vanlig i pedagogiska tidskrifter. Jag tror att en ökad samverkan mellan fakulteterna skulle vara värdefullt, och att det pedagogiska fältet skulle gynnas av att fler kvantitativa studier genomförs.
Titel: Student Characteristics Associated with Passing the Exam in Undergraduate Pharmacology Courses—a Cross-sectional Study in Six University Degree Programs; https://link.springer.com/article/10.1007/s40670-020-01026-8
TEXT: ELIN LINDSTRÖM
Helen Lindqvist skriver
Vad roligt att se denna studie. Stärker oss lärare och även om resultaten känns självklara så kan man trycka lite extra på detta vid kursstart för studenterna. Känns alltid lite trist att en del studenter inte kommer på viktiga moment om de inte är obligatoriska och sedan missar tentan. Att göra moment obligatoriska ger ju annat merarbete för oss lärare i form av ersättningstillfällen eller ersättningsuppgifter samt all kontroll av närvaro.