UTBILDING. Det är ett helt nytt läkarprogram som Sahlgrenska akademin ansökt om examensrätt för från Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Kurser har ändrats och stuvats om på utbildningens terminer för att på bästa sätt kunna säkra att examensmålen uppfylls och för att skapa en tydligare progression genom programmet.
Nyligen höll UKÄ intervjuer med representanter för Göteborgs universitet via Zoom, bland annat rektor Eva Wiberg, dekan Agneta Holmäng, vicedekan Silvana Naredi och med grupper av lärare, studenter, programansvariga samt med representanter från sjukvården.
– Vi har hittills inte fått några negativa signaler i de kontakter vi haft med UKÄ. De har förstått att vi gjort om programmet helt för att uppfylla de krav som ställs på ett nytt läkarprogram och verkar vid en första åsyn tycka att vi gjort ett bra arbete, säger Agneta Ekman, ordförande för läkarprogramskommittén som lett arbetet att ta fram det nya läkarprogrammet.
Efter sommaren väntas UKÄ höra av sig om eventuell komplettering och modifiering av utbildningsplanen för det nya läkarprogrammet. I oktober väntas sedan UKÄ besluta om nytt examenstillstånd.
Ett välfungerande program
Eftersom tiden var knapp att hinna utarbeta det nya läkarprogrammet och att förankra detta i den stora utbildningsorganisationen valde läkarprogramskommittén att inkludera många lärare och andra nyckelpersoner i en arbetsgrupp redan från start.
– Genom att involvera många kunde vi utarbeta och förankra den nya utbildningen i en och samma process, berättar Agneta Ekman och fortsätter:
– Det är alltid energikrävande att ställa om till ett helt utbildningsprogram, men allt eftersom de nya terminsansvariga lärarna arbetat fram programmet har också möjligheterna med ett nytt program blivit tydligare för de flesta. Alla har inte kunnat bli helt nöjda, men i stort har vi tagit fram ett program som de flesta av de involverade tror kommer bli välfungerande.
Preklinisk kunskap fortsatt viktig
Det nya läkarprogrammet innebär att den tidigare allmäntjänstgöringen (AT) som regionerna ansvarar för tas bort, och ersätts av en bastjänstgöring (BT) på mellan sex och tolv månader före specialisttjänstgöring (ST). Eftersom läkarprogrammet blir legitimationsgrundande innebär det för universitetens del att mer kliniska färdigheter behöver läras ut och examineras under utbildningen. Preklinisk basvetenskap kommer fortsatt vara viktigt för läkarprogrammet i Göteborg, som alltid varit noga med att studenterna ska få en stadig preklinisk grund. Men i det nya läkarprogrammet kommer kliniska ämnen och färdigheter att integreras tidigare och innehålla mer verksamhetsförlagd utbildning.
– De studenter vi examinerar måste vara ännu bättre förberedda på att möta patienter. Vi utökar och tidigarelägger bland annat undervisningen om patientbemötande och samtalskonst, och det blir mer klinisk träning, säger Agneta Ekman.
Det farliga och det vanliga
Det nya läkarprogrammet anpassas efter den omställning som pågår i vården, där patienter i högre utsträckning ska få hjälp inom primärvården istället för på sjukhus. Mer av den kliniska praktiken kommer att förläggas till vårdcentraler,, där bland annat infektion, öron-näsa-hals och psykiatri kommer ha lärandemål. Samtidigt ges ämnet allmänmedicin större utrymme.
– Vi fokuserar i det nya programmet på de tillstånd och sjukdomar som är vanliga och de som är farliga. Men även om vi inte kommer undervisa så mycket om det som inte är så vanligt eller allvarligt är det viktigt att studenterna lär sig känna igen tillstånd som är mindre vanliga och potentiellt farligt. Det är en viktig utmaning, särskilt med tanke på att AT försvinner, säger Agneta Ekman.
Terminskurser
Det nya programmet består av tolv sammanhållna terminskurser. Ett programråd har bildats, där terminsansvariga lärare samverkar för att se till att det finns en bra progression under utbildningen. Programrådet ska också underlätta planeringen av verksamhetsförlagd utbildning och se till att omtentor och andra obligatoriska moment inte stör andra kurser under en viss termin.
För det nya läkarprogrammet har Sahlgrenska akademin inlett ett samarbete med PIL-enheten där det kommer finnas två personer som lärare kan vända sig till för pedagogiska frågor.
– Vi har av tradition haft mycket katedralundervisning för våra läkarstudenter, men nu införs mer digitala moment samtidigt som studentaktiverande pedagogik ges mer utrymme, exempelvis genom användning av Active Learning Classrooms, säger Agneta Ekman.
Dagar före distansbesked
Ansökan om nytt examenstillstånd skickades in till Universitetskanslersämbetet i våras – i mars, bara några dagar före beskedet att all undervisning skulle ställas om och genomföras på distans.
– Vi hade tur som var klara med förslaget på nytt läkarprogram innan vi behövde ta oss an den stora omställningen till distansundervisning, så att vi kunde ta en sak i taget. Samtidigt är jag övertygad om att vi kommer att ha stor glädje av erfarenheterna från digital undervisning under pandemin även på det nya läkarprogrammet, säger Agneta Ekman.
Pandemin har inneburit att flera möten om det nya läkarprogrammet på nationell nivå fått ställas in. Regionerna har fått tillstånd av regeringen att skjuta upp starten av bastjänstgöringen ett år, men detta påverkar inte starten av det nya läkarprogrammet som ligger fast till höstterminen 2021.
Parallella program
Mycket återstår naturligtvis att göra för att implementera och verkställa det program som än så länge bara finns på papper. Examinationerna behöver utformas, den verksamhetsförlagda utbildningen ska planeras och schemaläggas, och olika moment och lärandeaktiviteter ska tas fram.
Eftersom kurser både tidigareläggs och senareläggs jämfört med tidigare program behöver övergångsregler komma på plats som anger hur studenter som exempelvis haft studieuppehåll från det gamla programmet och vill läsa klart i det nya ska hanteras. I början, när de båda läkarprogrammen ges parallellt, kan omflyttningen av kurser också innebära dubbelarbete, när lärare måste undervisa vid båda programmen tills det gamla fasats ut.
– Det ska bli intressant att se hur söktrycket påverkas under övergångsfasen. Vi har diskuterat detta under processen, men det är svårt att veta om studenterna kommer att föredra det gamla eller det nya programmet, säger Agneta Ekman.
Sammansättning i det programråd där de terminsansvariga samverkar:
- Johan Mölne (ordförande)
- Anne Uv (T1)
- Holger Nilsson (T2)
- Mikael Nilsson (T3)
- Agneta Ekman (T4)
- Johan Westin (T5)
- Maria Schaufelberger (T6)
- Åse Johnsson (T7)
- Silke Kern (T8)
- Jovanna Dahlgren (T9)
- Lena Björkman (T10)
- Lars Börjesson (T11)
- Karin Manhem (T12)
TEXT: ELIN LINDSTRÖM