DISTANSUNDERVISNING. Genom att anpassa uppläggen kan vissa nödvändiga examinationer trots allt genomföras på Kliniskt träningscentrum (KTC). Bara ett fåtal personer får vistas i lokalerna samtidigt, och därför prioriteras examinationer för studenter som just ska ta examen.
Kort efter beslutet att universitetet skulle ställa om till digital undervisning öppnades för vissa undantag för kliniska examinationer på KTC.
– Vi har haft en intensiv och utmanande period, men det har också varit spännande, eftersom det har öppnat våra ögon för att vi kan använda mer digitala inslag i vår undervisning även när vi är tillbaka på campus igen, säger Malin Lindberg, chef för KTC.
När beskedet kom att all undervisning skulle ske på distans prioriterade KTC att kunna erbjuda anpassade examinationer för de studenter som ska ta examen nu i juni.
– Vi ville ha beredskap för studenter vars VFU-platser stängdes, men när vi såg att den verksamhetsförlagda utbildningen i stort sett kunde lösas på andra sätt har vi kunnat öppna upp för nödvändiga examinationer även för andra kurser, men i begränsad omfattning.
Fem per sal
Tillgången till KTC:s lokaler har begränsats så att det nu bara får finnas max fem personer i varje sal, och inte fler än tio personer i en korridor. Alla utbildningar har fått ange vilka examinationer som skulle behöva genomföras, varpå det har skett en prioritering där studenter som kommit längst i sin utbildning fått företräde, jämte dem som behöver examineras för att undvika spärrar och kunna fortsätta sin utbildning.
Ett kliniskt utbildningsmoment som behövt anpassas är hjärtlungräddningen, som ska genomföras av studenter på nästan alla av Sahlgrenska akademins program. När det konstaterats att det fanns samhällsspridning i Sverige satte HLR-centrum stopp för inblåsningar, då detta utifrån smittspridningssynpunkt anses vara ett högriskmoment. Under pandemin har anpassade examinationer i HLR utan inblåsningar genomförts med sjuksköterske- och röntgensjuksköterskestudenter på termin 6.
Omvänd examination
Den nya situationen har krävt en del kreativitet för att examinationer ska kunna genomföras. Barnmorskeprogrammet är ett sådant exempel, berättar Malin Lindberg:
– De valde att vända på sin examination, för att kunna genomföra den digitalt. Lärarna var på plats på KTC och studenterna var med via Zoom, och studenterna fick sedan instruera lärare hur de skulle agera under en simulerad förlossning.
Inom sjuksköterskeprogrammet har samtliga studenter på termin 3 och 6 examinerats på KTC. Studenterna har kommit en och en och examinerats på plats. En lärare har då varit med i salen och ytterligare en lärare har varit med via zoom.
– Även sedvanliga examinationer har genomförts av vissa program, såsom fysioterapeutprogrammet, där har vi säkerställt mindre grupper fördelat på olika korridorer och tidslotter för att minska flödet och risken att studentgrupperna träffar på varandra, säger Malin Lindberg.
Ingen egenträning
Egenträningssalarna, där studenter vanligtvis kan träna på egen hand, har stängts. Egenträningen har delvis ersatts av att lärare filmar och visar moment i chattforum, där studenter kan ställa frågor om den kliniska hanteringen.
– Dessa tillfällen har varit mycket uppskattade, och vi ser fördelar med att alla har möjlighet att ställa frågor i helklass, så att alla får samma svar. Det kan ge mer tid för praktisk träning, och vi tror att det är något vi kan fortsätta med även efter pandemin, som ett komplement till KTC:s vanliga verksamhet, säger Malin Lindberg.
TEXT: ELIN LINDSTRÖM
fotnot: I tidskriften Barnmorskan kan du läsa en intervju med https://barnmorskan.se/total-digitalisering-pa-en-dag/