UNDERVISNING. Hur tar man vara på de många erfarenheter som redan finns när det gäller distansundervisning? På Sahlgrenska akademin har en fakultetsgemensam referensgrupp tillsatts, där representanter för alla utbildningsprogram delar med sig av tips och lärdomar kring kurser online.
– Jag tror att vi kommer att bli förvånade över hur mycket som faktiskt går att göra med ny teknik, säger Axel Wolf, viceprefekt vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa.
Gruppen har bland annat öppnat en GU-box där man kan få idéer samt prova olika typer av material.
– Det handlar om att både ge och ta, berättar Axel Wolf, som leder arbetet och fortsätter:
– Alla kan bidra, inte minst våra studenter kan ha tips och idéer. Genom att dela med oss får vi också en uppfattning om var medarbetare och studenter befinner sig när det gäller digitala verktyg, något som förstås är mycket värdefullt för fortsatt arbete.
VFU fungerar som tidigare
Samtidigt som all undervisning sker på distans är VFU, den verksamhetsförlagda utbildningen, än så länge relativt intakt, berättar Axel Wolf:
– I samarbete med sjukvård och tandvård får vi försöka upprätthålla VFU så långt möjligt. Men den kommer naturligtvis att påverkas av att sjukvården i detta läge har gått över till enbart akutsjukvård och att därför många VFU-platser helt enkelt inte finns att tillgå. När det gäller folktandvården kan det också, på grund av avbokningar, bli brist på patienter. Vår förhoppning är att undervisning och examination ska kunna upprätthållas, även om moment kanske måste skjutas upp. Vi prioriterar studenter inom alla professionsutbildningar på sin sista termin. Det är förstås av största vikt, både för oss och för sjuk- och tandvården, att de tar sina examina.
Sjukvårdens prioriteringar styr
Det är sjukvårdens nödvändiga prioriteringar som styr VFU och andra kliniska moment i detta läge, påpekar vicedekan Silvana Naredi:
– Vi har daglig kontakt med vården och anpassar oss efter dem. Sedan drygt två veckor tillbaka har Sahlgrenska akademin också regelbundna möten med övriga medicinska fakulteter i landet. Dessutom samarbetar vi med Chalmers. Det handlar om att lära av varandra, det är ju ingen mening att uppfinna hjulet på nytt.
Det är viktigt att alla i kedjan tar sitt ansvar, från lärare, kursansvarig och programansvarig till institution och fakultet, betonar Silvana Naredi.
– En chef kan inte ge svar på allting utan var och en får tänka själv utifrån Folkhälsomyndighetens direktiv och mål och sedan får vi tillsammans komma fram till så kloka riktlinjer vi kan, nämligen att minska smittspridningen i landet.
Zoom och Canvas är två utmärkta hjälpmedel som man kommer långt med, förklarar Axel Wolf.
– PIL-enheten har också skapat en sida med tips på hur distansarbete kan underlättas. Där finns hjälp både för nybörjaren och för den mer erfarne, samt Zoom-caféer, seminarier och annat nyttigt.
TEXT: EVA LUNDGREN / GU-JOURNALEN
Mer information om distansundervisning: https://pil.gu.se/.