DIGITALISERING. Alla lärare på Sahlgrenska akademin engageras nu i det stora arbetet att lägga om till digital undervisning. En utbildning som kommit långt är fysioterapeutprogrammet, som i hög grad satsar på att direktsända interaktiva föreläsningar på webben.
Annelie Hyllner, utbildningschef på Sahlgrenska akademins kansli, ser att det är många lärare vid Sahlgrenska akademin som ställer upp för varandra och bidrar med sin kunskap för att hjälpa sina kollegor.
– Detta är en omställning som tar mycket resurser i anspråk, men vi är övertygade om att våra lärare kommer att kunna lösa det på bästa sätt, säger hon.
Tillgång och kunskaper
Eva Holmgren, som ansvarar för fysioterapeutprogrammet, insåg tidigt att utbrottet av den nya coronavirussjukdomen skulle kunna ställa högre krav på digitalisering, och stämde av med lärarkollegiet så att alla hade tillgång och kunskaper om de digitala verktygen. Men trots att hon och hennes kollegor diskuterat just denna möjliga utveckling kom beskedet snabbare än de trott.
– Det är svårt att sätta ord på den situation vi befinner oss i, för vi har ju inga tidigare erfarenheter att jämföra med. Vi befinner oss i en helt ny verklighet, samtidigt som vi måste få undervisning och annan verksamhet att fungera, säger Eva Holmgren, som tillägger att hon tycker att studenterna överlag visar oerhört stor förståelse för den pressade situation som lärare arbetar i just nu.
Direktsänt och interaktivt
Eftersom fysioterapeutprogrammet är förhållandevis litet, med bara 40 eller 50 studenter på varje kurs, är det möjligt för programmet att direktsända föreläsningar och seminarier på webben. Det ger möjlighet för studenter att delta interaktivt, exempelvis genom att chatta och skriva frågor i det virtuella mötesrummet. Fysioterapeutprogrammet har också ett antal externa föreläsare, som ges möjlighet att spela in sina föreläsningar över ett bildspel, om de föredrar det.
De direktsända föreläsningarna görs framför allt med hjälp av Zoom.
– Jag tycker det fungerar riktigt bra med Zoom, svarar Eva Holmgren på min fråga om verktyget:
– Det är självinstruerande, enkelt att använda och stabilt.
Känna in och träna
De praktiska momenten är svårare att ersätta digitalt, konstaterar Eva Holmgren. Studenterna behöver bland annat känna in och tränas på olika undersöknings- och behandlingstekniker. Även dessa moment kommer att direktsändas, kanske får då en lärare agera patient medan en annan lärare visar hur teknikerna ska utövas:
– Vi planerar då att samtidigt spela in dessa praktiska moment, och lägga ut filmerna på Canvas. Förhoppningsvis har studenterna sedan någon i sin närhet som de kan öva på.
En välbehövlig knuff
– Det är inte helt optimalt att vi nu med kort framförhållning måste lägga om till digital undervisning, Vi har fortfarande frågetecken som vi inte rett ut, och lösningarna kommer troligtvis inte alltid bli rättvisa för alla. Ofta får det helt enkelt bli good enough, just nu, säger Eva Holmgren.
När virussmittan dragit förbi har undervisningen vid Sahlgrenska akademin och inom högre utbildning i Sverige överlag fått sig en välbehövlig knuff framåt, tror hon:
– Vi kommer se vinsterna av digitaliseringen, och vår undervisning kommer att tagit sig över tröskeln, och vi får en bestående förändring. Den som tidigare tvekat inför digitaliseringen kommer själv ha genomfört sådan undervisning, och det kommer vara lättare att göra det igen.
TEXT: ELIN LINDSTRÖM
FOTO: JOSEFIN BERGENHOLTZ