UTBILDNING. Fakulteten ser nu ett trendbrott när det gäller utbildningsuppdraget, som efter flera år med stora underskott nu nästan är i balans. Bakom det goda resultatet ligger ett stort jobb på institutionerna, bland annat inom de odontologiska utbildningarna.
Underprestationen inom utbildningarna, som innebär att Sahlgrenska akademin inte examinerat det antal studenter som utbildningsuppdraget säger att vi ska, har varit ett problem för fakulteten sedan 2016. Nu verkar utbildningarnas hårda arbete ha gett resultat, och vi ser en kraftig minskning av fakultetens underprestation som 2018 var 25 miljoner kronor.
– Vi dras fortfarande med ett visst underskott, men i år blir det bara knappt fem miljoner kronor, vilket är mycket bättre än vi trodde att det skulle bli. Samtidigt måste vi inse att vi fortfarande går back, och att det gäller att fortsätta på den inslagna vägen så att vi kommer i balans med utbildningsuppdraget, säger Silvana Naredi, vicedekan för utbildningsfrågor.
Fakulteten har också en skuld till universitetsstyrelsen för tidigare års underproduktion som inte får öka. Om prestationen i utbildningarna inte når upp till uppdraget riskerar fakulteten att behöva betala tillbaka takbelopp.
Stora överintag
I många fall har stora överintag av studenter varit nödvändiga, utan att undervisningssituationen för de antagna studenterna försämras. Silvana Naredi konstaterar att det ligger ett hårt arbete bakom vändningen, där lärare och kursadministrationer fått dra ett tungt lass:
– När vi började gå minus blev vi mer medvetna om problemet med underprestationen, och även Göteborgs universitet har nu gjort grundliga undersökningar och analyser för att förstå vad det är som gör att studenter hoppar av och inte fullföljer sina studier. Många utbildningar har också gjort stora insatser med nya former av stöd till studenterna för att möjliggöra att fler av studenterna kan fullfölja sin studier.
En orsak till det stora underskottet är den kraftiga utbyggnaden av sjuksköterskeutbildningarna, både på grund- och avancerad nivå, som det inte fanns realistiska förutsättningar för. Där har uppdraget nu krympt och möjligheterna att nå utbildningsuppdraget har förbättrats.
Flexibla studenter
Institutionen för odontologi, som driver utbildningarna till tandläkare, tandhygienist och tandtekniker, har länge haft ett rejält överintag av studenter för att kompensera för det bortfall som alltid sker under utbildningarnas gång. För tre år sedan utökades överintaget till tandläkarprogrammet ytterligare. Varje termin antas nu 75 studenter till de 46 platser som programmet har (47 platser på höstterminen).
– När jag själv läste började läsa till tandläkare för 45 år sedan var det i stort sett alla som började på utbildningen som också avslutade den. Dagens studenter är mer flexibla, och kan söka sig till en utbildning för att testa på och känna efter om det är rätt för dem, säger Agneta Robertson, proprefekt för institutionen för odontologi.
Tolv uteblev från uppropet
Just denna dag var det upprop till vårterminens start av tandläkarprogrammet. Av de 75 som kallats var det tolv som aldrig dök upp. Under de första veckorna kommer dessa platser att fyllas med sökanden som står på reservlistan.
Agneta Robertson är noga med att lärarkollegiet ska ha insyn i hur det går med institutionens utbildningsuppdrag, och ger med jämna mellanrum presentationer på möten för att ge insyn och förståelse för varför de stora överintagen är nödvändiga. Det är inte institutionens mål att examinera fler tandläkare än vad uppdraget anger, och Agneta Robertson konstaterar att siffrorna jämnar till sig i förlängningen:
– I vissa kullar examinerar vi kanske sextio färdiga tandläkare, medan det i nästa kull försvinner fler och bara omkring fyrtio går klart utbildningen. Tack vare vårt stora överintag lyckas vi på det stora hela nå upp till vårt utbildningsuppdrag.
Liksom många andra utbildningar vid Sahlgrenska akademin har tandläkarprogrammet undersökt vad avhoppen beror på. En anledning kan vara att studenter senare fått en plats på ett annat program som de egentligen hellre velat gå, medan studenter i andra fall en bit in i utbildningen insett att tandläkaryrket inte varit rätt val.
Ett samtal från en tandläkarstudent
Förutom överintag har institutionen också satsat på att de nya studenterna ska tycka att det är trevligt att komma in på programmet. Inför utbildningsstarten ringer befintliga studenter runt till alla som antagits, hälsar välkommen och svarar på eventuella frågor om livet som student på Odontologen. Denna satsning har institutionen döpt till ”ring-ring”.
– Studenterna blir positivt välkomnade, och det tror jag är väldigt viktigt. Från och med den här terminen har vi också skjutit fram en odontologisk kurs i anatomi några veckor, för att ge en mjukare start och ha ett större fokus på introduktion i början av utbildningen, säger Agneta Robertson.
Under första terminen får tandläkarstudenterna också praktisk färdighetsträning, där de bland annat får undersöka varandras munhålor, vilket är viktigt för att ska få en tydligare bild av det yrke de ska utbilda sig till.
Tandhygienistprogrammet har fått en ny utbildningsplan, vilket även tandteknikerprogrammet kommer att få. För tandläkarprogrammet kommer utbildningsplanen att revideras. En del av förändringarna i utbildningsplanerna kommer förhoppningsvis att bidra till att fler fullföljer utbildningen. För tandhygienistprogrammet blir det tredje året nu obligatoriskt för att få ut yrkesexamen vilket sannolikt kommer öka antalet som fullföljer alla tre år. Tandteknikerprogrammet får en tydligare inriktning mot den digitalisering som yrket står inför. Även tandläkarprogrammet får en reviderad utbildningsplan, som bland annat innebär en omfördelning av kurser för att studiebördan ska bli mer jämn för studenterna.
TEXT: ELIN LINDSTRÖM