KOMMUNIKATION. Sahlgrenska akademin arbetar aktivt med många olika digitala kanaler för att nå ut med information och nyheter. Ett gott exempel är Lars Hagbergs enkla film om mässling, som nådde en halv miljon användare när vi delat den på Facebook.
Alla inom Göteborgs universitet får gärna använda sig av sociala medier för att nå ut med information. Sociala medier ger ytterligare möjlighet att kommunicera, skapa relationer, främja dialog, dela kunskap eller marknadsföra utbildning. Läs gärna den allmänna information som universitetet samlat i Medarbetarportalen: https://medarbetarportalen.gu.se/Kommunikation/socialamedier/.
Målgrupper och kanaler
Om ni har något på gång i din verksamhet som du tror kan passa i Sahlgrenska akademins sociala medier får du gärna tipsa oss, och även tagga oss, om ni själva delar något. Tagga med #sahlgrenskaakademin #sahlgrenskaacademy #thisisgu samt @sahlgrenskaakademin. Mejla anette.nilsson@sahlgrenska.gu.se om du vill tipsa om något vi skulle kunna dela i sociala medier.
För att nå ut är det viktigt att ha mottagaren i åtanke. Sahlgrenska akademin väljer att publicera olika typer av information på olika platser, beroende på innehåll och målgrupp.
- Webbplatsen sahlgrenska.gu.se publicerar nyheter som har tillräckligt stort nyhetsvärde för en bredare publik.
- Facebook har fokus på den bredare allmänheten samt presumtiva studenter. Här har vi lite mer utbildningsfokus och publicerar till exempel intressant och bred forskning samt positiva händelser.
- Twitter använder vi för att föra fram forskning. Målgrupper är framför allt myndigheter och politiker, media samt aktörer inom hälsa och sjukvård.
- Instagram har en yngre publik – här passar inlägg som till exempel visar vår fysiska miljö och hur det är att vara student på Sahlgrenska akademin. Här gör vi helt enkelt nerslag i vår vardag och verksamhet.
- Vår podd Akademiliv vänder sig både till anställda och studenter, och en bredare allmänhet.
Mässlingsfilm nådde halv miljon på Facebook
Infektionsläkaren och professorn Lars Hagberg gjorde den korta och enkla mässlingsfilmen i samband med mässlingsutbrottet förra årsskiftet, då sjukhusledningen ville ha en infromationsfilm för sina anställda. Att göra film var inget nytt för Lars, det är ett medium han lärt sig använda sedan några år tillbaka.
– Jag blev faktiskt inspirerad av PewDiePie’s sommarprat när han beskrev att miljontals människor ansåg, eller snarare trodde att de kände honom, när de följde honom på Youtube. Så jag började testa att jobba med korta medicinska filmer som komplement till övrig undervisning för läkarstudenter. Det fungerade bra och numera utnyttjar jag ofta filmer som instrument för regelbunden kontakt och veckovis information från kursledningen på GUL, säger Lars Hagberg, som menar att film till viss del kan överbrygga avståndet mellan studenterna och kursledningen:
– Åtminstone så att studenterna upplever kursledningen lite mer personlig, som att de ”känner” oss. Genom filmerna tar de lättare till sig råd, förbereder sig bättre för vissa undervisningsmoment och vägleds genom kursen.
Sahlgrenska akademin fick lov att dela filmen på vår Facebooksida, och den började snabbt få ”likes”, massa kommentarer, diskussioner och delningar. Efter ett tag var den uppe i över 3600 delningar, hade 136 kommentarer och nått en halv miljon Facebook-användare. Kombinationen av aktuellt budskap som berör många, vid rätt tillfälle av trovärdig person är självklart viktigt för framgången. Se filmen
Så gör Lars film
Lars Hagberg berättar att han fått stor uppskattning för filmerna från studenter i kursenkäter. Precis som filmen om mässlingen är Lars Hagbergs andra filmer enkla med ett rakt budskap, och inte för långa. Han gör dem vid sin dator:
– Jag är på mitt arbetsrum, framför min egen dator med ett nedladdat filmprogram som heter Camtasia. Gu-play går också bra men jag har vant mig med Camtasia.
Mässlingsfilmen gjorde han helt utan omtagningar eller redigeringar, vilket blivit vanligare allteftersom han blivit mer van vid att göra filmer.
– Jag har lärt mig titta bättre in i kameran för att få bättre kontakt, och försöker se gladare ut om det inte är ett allvarligt budskap.
Lars Hagbergs råd till den som vill testa att göra film är att sätta igång:
– Var inte rädda för om kvalitén på inslaget inte är perfekt. Viktigare är det med budskapet. Det finns en enorm kraft i detta media. Tänk vilken skillnad det är i genomslag att föreläsa för en grupp jämfört med mässlingsfilmen!
När denna text publiceras på Akademiliv har filmen på Facebook nått 452 092 Facebook-användare.
*Här finns Sahlgrenska akademin på sociala medier:
- Facebook: https://www.facebook.com/sahlgrenskaakademin/
- Instagram: @sahlgrenskaakademin
- Twitter: @SahlgrenskaAcad
- Podden Akademiliv hittas på bland annat Sound Cloud https://soundcloud.com/sahlgrenskaakademin
Lars tips: Felix ”PewDiePie” Kjellbergs sommarprat
Mässlingsfilmen med och av Lars Hagberg
https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=WcsbHFBj-m4
TEXT: SUSANNE LJ WESTERGREN / ELIN LINDSTRÖM