UNGA FORSKARE. Någon gång i månaden bjuder Sahlgrenska Academy Career Talks in till möten för att diskutera unga forskares karriärvägar, både inom och utom universitetet. Nu senast gavs konkreta råd om hur man kan vässa sin LinkedIn-profil, av den frilansande copywritern Ida Sjöholm.
Under det två timmar långa seminariet i onsdags blev det tydligare för publiken – ett drygt femtiotal unga forskare – att LinkedIn kan vara ett värdefullt verktyg för den som söker nästa steg i sin karriär. Just detta – att hjälpa doktorander och postdoktorer att hitta sin professionella väg – är syftet med Sahlgrenska Academy Career Talks:
– Sahlgrenska Academy Career Talks finns för att stärka karriärvägledning vid fakulteten för unga forskare. Inom vårt nätverk utvecklar och genomför vi aktiviteter som inspirerar och stöttar unga forskare inför deras nästa steg i yrkeslivet, säger Muhammad Wasi Alam, som till vardags är doktorand inom onkologi vid avdelningen för medicinsk kemi och cellbiologi och som ingår i ledingsgruppen för Sahlgrenska Carreer Talks.
Breddar sig
För att möta ett bredare behov bland yngre forskare kommer nätverkat börja breddas, till att också bli en plattform för unga forskare som vill utveckla sina nätverk och stärka grunden för sin fortsatta karriär.Sahlgrenska Academy Carreer Talks byter då också namn till Sahlgrenska Academy Career and Network Development Platform.
Handfast tips
Nätverket arbetar med stöd från både Rådet för utbildning på forskarnivå (FUR) och Future Faculty. Förutom Muhammad Wasi Alam består styrgruppen av Tafheem Masudi, postdoktor inom cancerforskning vid avdelningen för medicinsk kemi och cellbiologi, Patricia Mendoza, som nyligen dipsuterat inom cancerforskning vid avdelningen för medicinsk kemi och cellbiologi, Peter Micallef, doktorand inom cellulär metabolism i fettvävnad vid sektionen för fysiologi, Cristiano Santos, doktorand inom diabetes typ 2 på sektionen för fysiologi, och Jenna Anderson, som är vetenskaplig redaktör vid Gothia Forum och ordförande för Sahlgrenska Academy Career Talks.
Sahlgrenska Academy Career Talks startade för nästan två år sedan av Jenna Anderson tillsammans med den tidigare postdoktorn Johanna Sundin och den tidigare doktoranden Sean Bennet. Sedan dess har nätverket bland annat ordnat inspirerande föreläsningar med personer som fått sin forskarutbildning vid Sahlgrenska akademin som diskuterat sin väg vidare i karriären. Flera seminarier har också gett handfasta tips om hur man söker externa anslag och hur man kan förbättra sitt CV, eller, som nu senast, hur man kan använda LinkedIn för att bygga sitt professionella varumärke på LinkedIn och vara mer proaktiv i sitt jobbsökande.
Få algoritmerna att jobba för dig
LinkedIn är lite som Facebook, fast med fokus på karriär och jobb. Det är den ledande plattformen för arbetssökande och rekryterare. Precis som Facebook baseras LinkedIn på algoritmer som styr sökresultat och vad användarna ser i sina flöden. Det handlar inte bara om att hitta jobben, utan också om att låta jobben hitta dig.
Även gratisversionen av LinkedIn innehåller en stor mängd funktioner som många användare inte utnyttjar. Börja använda dem innan du funderar på att skaffa betal-versionen, var Ida Sjöholms råd. Under sin presentation gav hon flera bra tips på vad man kan göra för att synas och öka sin möjlighet att dyka upp i rekryterares sökningar.
Här är några av de tips som Ida Sjöholm gav under sin presentation:
- Ha en bra profilbild. Den som har en profilbild har 21 gånger så många besök på sin profilsida och får 9 gånger fler kontaktförfrågningar. Håll bilden professionell – inga bilder med från skidsemestern eller tagen på en privat fest. Det finns också möjlighet att lägga till en toppbild på profilen. Detta är inte nödvändigt, men kan användas för att sticka ut. Även denna bild ska spegla dig i din profession.
- Din rubrik bör vara din professionella titel och arbetsplats, men var gärna mer specifik: lägg till nyckelord som beskriver din expertis. Det finns plats för upp till 120 tecken.
- Din Om-sektion är viktig för det första intryck din profilsida ger. I fältet för fri text: förklara dig själv på ett logiskt sätt. Var relevant och tydlig, och håll en röd tråd genom beskrivningen av dig själv. Fokusera mer på vad du gör just nu och hur du skulle vilja att din yrkesbana utvecklar sig, snarare än vad du har gjort tidigare.
- Din tidigare erfarenhet – här ska du vara mer specifik än bara titlar. Använd fälten där du kan beskriva dina arbetsuppgifter.
- Kompetenser och intyganden. Ange dina viktigaste kompetenser här, eftersom rekryterare ser dessa i sina sökningar. Du kan ange upp till 50 kompetenser.
- Kontaktinformation. Glöm inte att åtminstone ange en e-postadress där du kan nås.
- Var högljudd och smart. Posta egna inlägg på din tidslinje och kommentera på andras. Många rekryterare lägger märke till om du är aktiv på LinkedIn. Om valet står mellan två kandidater där den ena är aktiv och den andra inaktiv, väljer de den som är aktiv. Posta inlägg som är relevanta för ditt yrke.
- Ange ditt karriärmål var tredje månad. Klicka på Jobb högst upp, klicka på pennan vid Karriärmål och ange ditt mål. Detta ger dig en boost under 90 dagar och gör dig mer synlig för rekryterare. Gör om det igen efter 90 dagar för att få en ny boost.
Här kan du se ett smakprov av den presentation Ida Sjöholm höll under seminariet: https://gubox.box.com/s/yx61e9lt9pzvo56mr3p2fezomh9pmtby
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM