INTERNATIONALISERING. Ewa-Lena Bratt, Louise Freytag och Camilla Eide, som ansvar för kursen Nursing Care in Complex Care situations på sjuksköterskeprogrammet vid Sahlgrenska akademin, har utsetts till årets mottagare av Sveriges medicinska fakulteters Pris för internationalisering 2019. Kursen är nu helt på engelska, och ges fortsättningsvis varje termin.
Kursen Nursing Care in Complex Care situations (7,5 hp) ges på sjuksköterskeprogrammets femte termin. I motiveringen till priset konstateras att kursen gör det möjligt att integrera inkommande utbytesstudenter med de svenska studenterna inom sjuksköterskeprogrammet. Därmed skapas ett globalt klassrum som ytterligare utvecklar internationalisering på hemmaplan inom sjuksköterskeprogrammet.
Kursen gavs för första gången för ett drygt år sedan:
– Vi började lite trevande med att införa ett internationellt spår i kursen, som då fokuserade på att integrera de inresande studenterna i de obligatoriska workshopar och seminarier som ingick i kursen, och då tillsammans med de svenska studenterna. Första året var endast enstaka föreläsningar på engelska, och i utvärderingarna kunde vi då se att många av de inresande studenterna efterfrågade att få interagera mer med de svenska studenterna. Därför ger vi nu kursen i en enda grupp, och helt på engelska, berättar Ewa-Lena Bratt, docent och examinator för kursen.
Informerade på engelska
Vare sig studenter eller lärare har motsatt sig att kursen nu ges helt på engelska. Louise Freytag, som är kursansvarig, har själv varit utbytesstudent inom Erasmusprogrammet under sin grundutbildning till sjuksköterska, och har därefter utbildats både vid Kings College London och vid Flinders University, Australien. För tydlighetens skull talade Louise engelska redan när hon informerade sjuksköterskestudenterna på termin fyra att de till våren skulle ta en kurs helt på engelska:
– Det var ingen som opponerade sig mot det. Och bland våra lärare var det bara några få som valde att tacka nej till att ge undervisningen på engelska. Det kräver ju en viss insats att förbereda undervisning på ett annat språk, för att ge de rätta nyanserna i den kunskap man förmedlar, säger Louise som tagit över som kursansvarig efter Anna Kängström:
– För mig var det oerhört positivt att komma till sjuksköterskeutbildningen som redan är i gång med internationalisering, eftersom det är en fråga som engagerat mig ända sedan jag själv var utbytesstudent för många år sedan, fortsätter Louise.
Etik och mänskliga rättigheter
När kursen i vår gavs för andra gången gavs den alltså helt på engelska så att de inkommande och svenska studenterna kunde samarbeta i ett globalt klassrum. Ett tiotal utbytesstudenter från länder som Indonesien, Palestina, Vietnam, Kina och Estland deltog i kursen, och ungefär lika många av de svenska studenterna skulle efter kursens slut ut på eget utbyte. Kursen i termin 5 ges för strax över hundra studenter, och ger möjlighet till ett internationellt perspektiv i utbildningen, även om de flesta tillhör den stora grupp som inte har något eget utbyte inplanerat. För dem sker alltså internationaliseringen på hemmaplan.
– De inkommande studenterna ger oss alla, både lärare och studenter ett annat perspektiv på sjukvården och tillvaron för de inresande, speciellt studenterna som kommer från länder utanför EU, säger Camilla Eide som är lärare i kursen.
Hon fortsätter:
– Under seminarier och workshops framkommer studenternas jämförelser mellan Sverige och svensk sjukvård med förutsättningarna i andra länder, vilket ger oss alla en ökad inblick och förståelse för hur den internationella sjukvården kan se ut.
Kursen är hållbarhetsmärkt och främjar en hållbar utveckling, eftersom den ökar det etiska medvetandet kring kultur, normer och sociala villkor, samt ger perspektiv på mänskliga rättigheter och rättvisefrågor, bland annat FN:s barnkonvention. Under kursen ställs studenterna inför komplexa patientfall där omvårdnaden står i fokus, och får tillsammans reflektera över bemötanden och kommunikation, och patientens rätt att veta och förstå.
– De svenska studenterna har en annan kontext, och deras perspektiv skiljer sig ofta från de internationella studenternas. I Indonesien är till exempel inte personcentrerad vård inte ett centralt begrepp. En annan skillnad är att familjens överhuvud ibland är den som fattar beslut kring vård och behandling av familjemedlemmar och vilken information som ska delges den som är sjuk, berättar Louise.
De konstaterar också att det finns internationella likheter i vården som också kan vara tankeväckande för studenterna:
– På akuten i Sverige ser man dagligen patienter som egentligen borde ha sökt sig till primärvården eller vårdcentralen, och det verkar vara en allmängiltig situation. Det väckte stark igenkänning hos inresande studenter från flera länder, säger Ewa-Lena, och ler av att det faktiskt ser likadant ut i till exempel Palestina.
Många kan känna stolthet
Ewa-Lena, Louise och Camilla är alla noga med att påpeka att det är en lång rad personer som bidragit till utvecklingen av kursen, och att det därför är många som nu kan känna stolthet över både kursen och över priset. De vill särskilt tacka Rebecca Törnqvist på Sahlgrenska Academy International Office (SAIO) som peppat och stöttat under hela utvecklingsarbetet, och dessutom var den som nominerade dem till priset. De lyfter också fram Irene Carlensberg, utbildningsadministratör på institutionen med bakgrund som översättare och som gjort ett stort arbete med att hjälpa till med översättning av dokument och undervisningsmaterial till engelska. Även Biomedicinska biblioteket får en stor eloge:
– Carina Torildsson var verkligen ett stort stöd när vi behövde hitta passande litteratur på engelska för kursen. Hon hade många tips på bra böcker och letade fram flera olika förslag som jag fick med mig att undersöka närmare. Det var verkligen till stor hjälp och jag vill rekommendera andra lärare att ta hjälp av Biomedicinska biblioteket när de söker engelsk kurslitteratur som motsvarar den svenska, säger Ewa-Lena.
Fler kan följa
Många program vid Sahlgrenska akademin önskar stöd i processen att skapa kurser på engelska, vilket framkommit genom det internationella nätverk för lärare som finns via SAIO. Den 13 maj kommer Ewa-Lena, Louise och Camilla därför berätta mer om sin process på ett möte för internationaliseringsansvariga lärare på fakulteten.
Det är tredje året i rad som Pris för internationalisering av högre utbildning på grundnivå och avancerad nivå delas ut. Priset, 90 000 kronor, instiftades som en gemensam satsning av landets medicinska fakulteter för att uppmuntra lärare och lärarlag att arbeta för ökad internationalisering i undervisningen. Det går till den mest effektiva insatsen för ökad internationalisering av högre utbildning vid svenska medicinska fakulteter under året. Pristagaren utses gemensamt av landets medicinska dekaner, på förslag av en nationell priskommitté.
– Det är många som glatts med oss över priset. Det sporrar oss och prissumman kommer användas för att arbeta vidare med kursen, och utveckla fler idéer som kan förbättra internationaliseringen ytterligare, säger Ewa-Lena.
– Hittills har vi haft flest inresande studenter på vårterminen, men när vi kan erbjuda kursen på engelska både höst och vår tror vi att antalet inresande kommer att öka även på höstterminen. Till hösten väntar vi oss bland annat deltagare från Costa Rica, säger Louise.
Årets pris togs nyligen emot på pristagarnas vägnar av Sahlgrenska akademins dekan Agneta Holmäng vid det nationella dekanmötet i Lund.
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN