UTBILDNING. För första gången har nu studenter som läser till tandhygienist och sjuksköterska på Sahlgrenska akademin mötts i gemensamma kurser. Under kursmomenten övar de blivande tandhygienisterna på att informera och instruera om munhälsa, och de blivande sjuksköterskorna lär sig genomföra en munundersökning och att vårda de patienter som behöver hjälp med sin munhygien.
Gemensamma kursmoment, där studenter som utbildas inom hälso- och sjukvårdens olika yrken möts över programgränserna, är ett viktigt utvecklingsområde för Sahlgrenska akademin. Den senaste satsningen inom interprofessionellt lärande fokuserar på oral hälsa och munvård, och för samman sjuksköterskestudenter med tandhygieniststudenter.
– Här får sjuksköterskestudenterna öva på att genomföra munhälsobedömning för att upptäcka oral ohälsa och att se vilket behov patienterna har av stöd och hjälp med munvård inom sjukvården. Med hjälp av ett formulär kan de avgöra om en patient behöver få träffa en tandhygienist eller en tandläkare, och de får också öva på kliniska moment som att exempelvis inspektera och utföra munvård på varandra, med gott stöd från tandhygieniststudenterna, säger Erika Palmgren, som är lärare från tandhygienistprogrammet och den som håller i dagens workshop.
Samarbetet mellan programmen har planerats under en tid, med stöd av fakultetens koordinator för interprofessionellt lärande. Nyligen beslöt Sahlgrenska akademins utbildningsråd att ge medel till utvecklingen av kursmomentet, och en rad lärare vid de båda programmen deltar i arbetet.
Engagerade studenter
Denna dag pågår en workshop i fyra olika stationer, där studenter som kommit nästan halvvägs i sin utbildning till sjuksköterska får lära sig mer om munhälsa och munvård av tandhygieniststudenter som tar examen inom några månader. Engagemanget under workshopen är slående när jag kliver in i ett av de rum på Hälsovetarbacken som avsatts för den gemensamma undervisningen. De nästan klara tandhygienisterna tar uppgiften på stort allvar, och lär de blivande sjuksköterskorna hur de ska bedöma patienters munhälsa och även borsta tänderna på dem som behöver hjälp med det.
Tiam Sarlak berättar att han gillar att arbeta med människor och ser fram emot att jobba nära både patienter och deras anhöriga när han är färdig sjuksköterska om lite mindre än två år. Han tycker det är bra att de får lära av de blivande tandhygienisterna:
– När det gäller munvård hade jag bara baskunskaper innan, som att man ska borsta tänderna två gånger om dagen. Workshopen är ett bra utbyte av kunskap, konstaterar han.
– Har du blivit förvånad över något som du lärt dig? undrar jag.
– Ja, att fluorsköljning inte ska göras direkt efter tandborstningen. Det visste jag inte. Tydligen ska fluorsköljning göras som ett komplement, mellan tandborstningarna.
Ovant att få tänder borstade
Sjuksköterskestudenten Yasmina Saibi gillar konceptet där hon och hennes klasskamrater får lära av tandhygieniststudenterna. Hon har just fått tänderna borstade av sin klasskamrat Rebecca Fridsäll:
– Det var ovant att få tänderna borstade av någon annan, men jag kände att jag var i trygga händer! säger Yasmina med ett skratt, men blir mer allvarlig när hon tillägger:
– Detta är ju något vi kommer att utsätta våra patienter för, och det är bra att vi då vet hur det känns när någon annan borstar ens tänder.
När Kristi Evegren är klar tandhygienist till sommaren siktar hon på att jobba i sin hemstad Borås. Hon tycker det är viktigt att personal som ska arbeta i vården får bättre kunskaper om munhälsa:
– Jag har tidigare arbetat som personlig assistent på ett boende, och då hade jag också behövt bli utbildad i hur jag ska hjälpa någon annan med deras munhygien. Det blir väldigt intimt när någon annan ska ta hand om ens mun, det är faktiskt nästan mer intimt än att byta en blöja, säger hon.
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN