PEDAGOGISK UTVECKLING. Fem projekt för pedagogisk utveckling kommer nu att genomföras med medel från Utbildningsrådet. Ett av projekten är ett möte mellan utbildningarna till sjuksköterska och till tandhygienist, där blivande sjuksköterskor får fördjupad utbildning inom oral hälsa och blivande tandhygienister får träna på att informera och instruera kring munvård.
För 2019 har Utbildningsrådet (UR) beslutat att dela ut totalt 450 000 kronor i medel för pedagogisk utveckling. Av totalt arton sökande får fem projekt medel. Störst bidrag, 156 000 kronor, går till ett projekt om interprofessionellt lärande om oral hälsa och munvård för studenter på sjuksköterskeprogrammet och tandhygienistprogrammet.
Inom projektet utvecklas ett nytt kursmoment där sjuksköterskestudenter på sin tredje termin får ökad förståelse för den orala hälsans betydelse och vilja, och även säkerhet att göra munbedömningar. Kursmomentet består av en föreläsning av en lärare från tandhygienistprogrammet för studenter på sjuksköterskeprogrammets tredje termin, följt av en workshop där tandhygieniststudenter på sin femte och sjätte termin visar tandersättningar, munhygieniska hjälpmedel, produkter för muntorrhet, instrument för munbedömning. Studenterna kommer också få träna på att utföra munvård på varandra.
Kunskap, samarbete, kommunikation
I sin ansökan till UR skriver Annica Almståhl och Zahra Ebrahimi att sjuksköterskan har en viktig roll för att upptäcka oral ohälsa och patienters behov av hjälp och stöd med munvård inom sjukvården, och att det är viktigt att hen har tillräckliga kunskaper för att kunna göra bedömningar och tillkalla tandvård om det behövs. Eftersom tandhygienister arbetar med uppsökande tandvård på exempelvis sjukhus och äldreboenden är det också viktigt att de kan samarbeta med vårdpersonal på ett bra sätt, och att de kan ge råd och rekommendationer för en förbättrad oral hälsa hos patienter.
Tanken är att projektet ska leda till ett nytt permanent kursmoment i både tandhygienistprogrammet och sjuksköterskeprogrammet.
Kartlägger kunskap om läkemedelsbehandling
Inom ett annat projekt som nu får medel för pedagogisk utveckling ska läkarstudenternas kunskaper inom läkemedelsbehandling kartläggas, inför deras roll som läkare då de efter examen ska förskriva läkemedel och ansvara för patienters läkemedelsbehandling. Kartläggningen ska ske genom ett skriftligt test för studenter på termin 11 på läkarprogrammet. Resultaten från kartläggningen kan bli ett underlag för utveckling av undervisning i läkemedelsbehandling på läkarprogrammet, inte minst i den kommande nya 6-åriga läkarutbildningen där studenterna får förskrivningsrätt direkt efter examen. Projektledare är Anna Eriksson, universitetslektor och överläkare inom klinisk farmakologi.
Prov för nästan klara biomedicinska analytiker
Camilla Hesse, programansvarig för biomedicinska analytikerprogrammet, ska i ett projekt utarbeta ett nationellt slutprov för biomedicinska analytikerstudenter som ska säkerställa att samtliga studenter når de nationella examensmålen. Resultaten från proven kan användas av de olika utbildningarna som ett underlag i kvalitetssäkringsarbetet. Projektet genomförs i samarbete med Karolinska Institutet, och samtliga lärosäten som utbildar biomedicinska analytiker kommer att bjudas in att vara med i en pilotomgång av ett gemensamt slutprov. Pilotomgången ska förhoppningsvis kunna genomföras om ett år, våren 2020.
Ett spår för akademiskt skrivande
Lena Björck är huvudsökande för ett projekt som tar fasta på studier som visat att studenter har problem att skriva akademiska texter. Tillsammans med Sofie Jakobsson och Åsa Axelsson har hon utarbetat ett strukturerat spår för akademiskt skrivande, som tidigt ska ge studenter på avancerad nivå förutsättningar för att skriva texter och hantera källor. Spåret ska inledningsvis införas i begränsad omfattning, och sedan utvärderas och utvecklas innan akademiskt skrivande implementeras inom samtliga utbildningar på avancerad nivå.
Dramapedagogik inom specialistsjuksköterskeprogrammet
Margret Lepp och hennes kollegor Linda Berg, Stina Larsson, Helena Wigert och Susanna Arveklev-Höglund får också pedagogiska utvecklingsmedel till sitt projekt. De ska utveckla examinationsformer och undervisningsmaterial med fokus på mellanmänskliga relationer i möten med patienter, närstående och vårdteam med dramapedagogik vid specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdom. Margret Lepp, Linda Berg, Stina Larsson och Helena Wigert har tidigare tilldelats Sahlgrenska akademins pedagogiska pris för att de utvecklat och implementerat dramapedagogik som undervisningsform inom sjuksköterske- och specialistsjuksköterskeprogrammen.
Hela listan – de fick pedagogiska projektmedel 2019:
Anna Eriksson, institutionen för medicin
Kunskaper om läkemedelsbehandling hos sistaterminsstudenter vid läkarprogrammet – ett delprojekt i ett europeiskt samarbete som syftar till att examinerade läkare ska vara väl förberedda inför förskrivningsrätten som ingår i yrkesrollen.
75 000 kronor
Annica Almståhl, institutionen för odontologi, och Zahra Ebrahimi, institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Interprofessionellt lärande om oral hälsa och munvård för sjuksköterskestudenter involverande tandhygieniststudenter
156 000 kronor
Camilla Hesse, institutionen för biomedicin
Nationell slutexaminiation för biomedicinska analytikerstudenter
81 500 kronor
Lena Björck, Sofie Jakobsson och Åsa Axelsson, institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Akademiskt skrivande på avancerad nivå
117 500 kronor
Margret Lepp, institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Mellanmänskliga färdigheter av betydelse för god vård. Lärande med drama för specialistsjuksköterskestudenter.
20 000 kronor
TEXT: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN