UTBILDNING. Efter många års diskussioner och flera utredningar omfattar tandhygienistprogrammet från och med i höst officiellt tre års universitetsstudier. ”Äntligen!” säger både Annica Almståhl och Kajsa H Abrahamsson vid institutionen för odontologi, Sahlgrenska akademin, även om utbildningen i Göteborg i realiteten redan varit treårig under de senaste tjugo åren.
Sedan 1990-talet har tandhygienisternas yrkesroll blivit alltmer komplex, och deras ansvar inom tandvården har ökat. Utvecklingen inom yrket ledde tidigt till en nationell diskussion om hur omfattande utbildningen borde vara och vilka kunskapskrav som borde ställas på blivande tandhygienister. När regeringen 1999 erbjöd en möjlighet för lärosäten att bli pilot för en förlängd tandhygienistutbildning, tre år istället för två, nappade Göteborgs universitet:
– Då skaffade vi in en flaska champagne som vi bestämde att vi skulle spara och öppna när den treåriga utbildningen blev verklighet. Men det tog lång tid. När regeringen för ett par år sedan äntligen tog definitivt beslut om en 3-årig utbildning tyckte vi att vi väntat länge nog och drack upp den, berättar Kajsa H Abrahamsson, som ler vid minnet.
En komplett utbildning
Flera av de andra lärosäten som också bestämde sig för att ge en treårig utbildning på försök fortsatte att erbjuda en tvåårig grundutbildning för tandhygienistexamen, men med ett påbyggnadsår för att även få kandidatexamen. Göteborg satsade istället på en integrerad, treårig utbildning, med möjlighet för studenter att skräddarsy en kortare utbildning om de ville ta ut en tandhygienistexamen efter två års studier. I Göteborg har de flesta studenter valt att gå hela det treåriga program som erbjudits, men i varje studentkull har några enstaka studenter avslutat studierna redan efter två år.
Eftersom examensmålen skärpts på flera punkter har samtliga lärosäten som vill utbilda tandhygienister fått ansöka om nytt examenstillstånd. Fem av sex lärosäten, däribland Göteborgs universitet, har fått tillstånd och kan ta in nya studenter till hösten som planerat.
Från kännedom till kunskap
– Vi hade en intensiv arbetsperiod förra året, för vi hade inte många månader på oss att bli klara med ansökan för nytt examenstillstånd, säger Annica Almståhl, som är programansvarig för tandhygienistprogrammet vid Göteborgs universitet.
Hon konstaterar att examensmålen nu fördjupats och skärpts. I flera fall har målen förändrats från ”kännedom om” till ”kunskap om” eller från ”insikt om” till ”förmåga till”, vilket också ställer nya krav på examinationerna.
– Ett tidigare examensmål var att tandhygienisten skulle kunna diagnostisera karies och parodontit, men nu ska hen självständigt kunna utföra orala undersökningar. Det innefattar också att se tecken på andra problem och sjukdomar i munhålan, att känna till sina egna begränsningar och att veta när det är dags att konsultera en tandläkare, en läkare eller annan kompetens.
Den treåriga utbildningen omfattar också nya områden som den tidigare utbildningen inte berört. Bland annat ska studenterna nu lära sig känna igen tecken på våld i nära relationer och hur de då ska agera i sin roll som tandhygienister.
– Detta är ett område som regeringen överlag har satt ökat fokus på, och det finns en hel del bra material och webbaserade utbildningar som Socialstyrelsen tillhandahåller som vi lärare redan tagit del av för att bli mer insatta, säger Annica Almståhl.
Specialisering och forskning
Hittills har det varit snårigt för tandhygienister att specialisera sig och disputera. Att grundutbildningen nu formellt blir treårig ger bättre förutsättningar för kurser på avancerad nivå och även möjlighet till forskarutbildning:
– Det finns en stor brist på tandhygienister idag och att kunna erbjuda fortbildning och specialisering är ett bra sätt för arbetsgivarna att bli mer attraktiva. I framtiden hoppas jag att vi inom universitetet kommer att kunna erbjuda mer fortbildning och kurser på avancerad nivå , säger Kajsa H Abrahamsson, som också tror att den nya tandhygienistutbildningen i förlängningen kommer att leda till att fler disputerar.
I lärarlaget i Göteborg finns flera disputerade tandhygienister, varav två är docenter. De fortsätter nu tillsammans förbereda inför utbildningsstarten i höst:
– Nästa vecka samlas vi för ett lärarkollegium, då vi ska diskutera i gruppen hur vi bäst ska implementera den nya utbildningsplanen inför hösten. Alla måste vara delaktiga i processen, säger Annica Almståhl och Kajsa H Abrahamsson.
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN