Akademiliv

Sahlgrenska akademins nyheter

In English
Göteborgs universitets logotyp
  • Nyheter
  • Notiser
  • Bidrag
  • Om Akademiliv

Drama för sjuksköterskor – ett prisat pedagogiskt verktyg 

12 juni, 2018

UTBILDNING. Årets pedagogiska pris vid Sahlgrenska akademin går till en grupp lärare som länge arbetat med drama som ett sätt att rusta blivande sjuksköterskor och specialistsjuksköterskor inför yrkeslivet. Dramaövningarna är väl förankrade i både forskning och mot lärandemålen i utbildningsplanerna, och ger studenterna möjlighet att öva, pröva och reflektera.

Linda Berg, Stina Larsson, Margret Lepp och Helena Wigert. Så heter de fyra lärare som får årets pedagogiska pris vid Sahlgrenska akademin. De får priset för att de utvecklat och implementerat dramapedagogik som undervisningsform inom utbildningarna till sjuksköterska och specialistsjuksköterska.

– Priset betyder oerhört mycket för oss, konstaterar Margret Lepp, som får medhåll av sina tre kollegor:

Stina Larsson

– Vi har arbetat med att utveckla och införa dramapedagogiken inom utbildningen under tio års tid, och det har inte alltid varit medvind. Det känns verkligen som ett erkännande att vi får priset, säger Stina Larsson, som är universitetsadjunkt och utbildad dramapedagog.

– Jag tror priset kan fungera som en dörröppnare, och ge möjligheter för fler att arbeta med dramapedagogik i andra sammanhang och inom fler utbildningar, säger Linda Berg, som är docent vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa.

Andras livssituation

I mötet med patienter, närstående, kollegor och studenter ställs sjuksköterskor ofta inför problem, etiska dilemman och konflikter. Dramapedagogik är ett verktyg som tillåter studenterna att sätta sig in i andra människors livssituation, och undersöka sin förmåga att kunna korrigera och anpassa sitt eget förhållningssätt och sitt handlande när situationen kräver det.

Margret Lepp

– Dramapedagogik stimulerar vår fantasi och vår inlevelseförmåga, det är en lärandeform som ger möjlighet till samarbete, gemensam reflektion, personlig och professionell utveckling. Att tillsammans reflektera kring och lösa problem konkret fördjupar lärandet. Och det vi upplever kommer vi ihåg efteråt, säger Margret Lepp.

Av de olika formerna av dramapedagogik är forumspel en metod som ofta används inom utbildningen på Sahlgrenska akademin. Efter uppvärmningsövningar får deltagarna i mindre grupper  spela upp etiska dilemman för varandra och konflikter som de själva upplevt, och därefter får övriga deltagare pröva olika sätt att hantera situationen. Övningarna leds alltid av en auktoriserad dramapedagog.

Helena Wigert

– Forumspel är en jättebra pedagogisk metod för att utveckla inlevelseförmåga. Efteråt kan barnsjuksköterskestudenterna säga: ”Jag hade ingen aning om att det kunde kännas så här att vara förälder till ett barn som vårdas på sjukhus. Jag kommer aldrig att utsätta de föräldrar jag möter för något liknande”, säger Helena Wigert, som också är docent vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa.

Engagemang och motivation

Vid Sahlgrenska akademin används dramapedagogik på termin 3 och 6 inom grundutbildningen för sjuksköterskestudenter, med övningar som är kopplade till kursens utbildningsmål. Då har studenterna redan hunnit med en längre period verksamhetsförlagd utbildning, vilket är viktigt eftersom det är studenternas egna, verkliga erfarenheter och upplevelser som är grunden för de scener som används i undervisningen.

– Studenterna uppskattar verkligen dramapedagogik. När vi är klara är studenterna alltid mycket positiva, och många säger att de gärna skulle ha mer dramapedagogik under sin utbildning, säger Linda Berg.

– Som pedagog måste jag hela tiden leda dramat och se till att alla deltagare är med och deltar aktivt, så det är verkligen studentaktiverande, säger Stina Larsson.

Även inom den kompletterande utbildningen för sjuksköterskor som har examen från länder utanför EU/ESS och inom utbildningarna till specialistsjuksköterska används dramapedagogik.

På  specialistsjuksköterskeprogrammen används drama för att undersöka olika konflikter och för att stärka sjuksköterskorna i deras roll som handledare. På avancerad nivå finns också möjlighet att ta en längre kurs på 30 poäng, som ger handlare de verktyg de behöver för att själva kunna hålla i vissa dramapedagogiska övningar.

Prisutdelningen skedde den 24 maj under fakultetens högtidsdag (klicka för större bild). Foto: Johan Wingborg

På vetenskaplig grund

Dramapedagogik förekommer även inom vårdutbildning vid andra lärosäten, men på få platser är pedagogiken så forskningsförankrad som vid Sahlgrenska akademin. Här försvarade förra året Susanna Höglund Arveklev sin avhandling om dramapedagogik sjuksköterskeutbildningen på grund- och avancerad nivå, som visade att drama är ett effektivt pedagogiskt verktyg som fördjupar studenternas lärande. Professor Margret Lepp, som 1998 var den första i Sverige att disputera på pedagogiskt drama i sjuksköterskeprogrammet, är en pionjär inom drama som pedagogiskt verktyg och medverkar också i internationella forskningssamarbeten som resulterat i flera vetenskapliga artiklar och rapporter. Vid Sahlgrenska akademin kommer inom kort ytterligare en ny rapport om dramapedagogik och konflikthantering.

Linda Berg

I motiveringen till priset konstateras att det arbete som gruppen gjort kan inspirera och överföras till andra utbildningsprogram vid Sahlgrenska akademin, vilket lärargruppen verkligen håller med om. Redan nu har de börjat fundera kring hur de skulle kunna utveckla en fristående kurs, kanske på 7,5 poäng, som vänder sig till vårdpersonal, handledare och lärare inom vårdområdet:

– Drama har stor potential för högskolepedagogiken, och vi kan se många områden där det kan fungera väldigt bra som pedagogiskt verktyg. Vår tanke är att vi kan visa på vilka möjligheter drama ger. Men än så länge är det bara en idé, och den är helt ny för oss, avslutar Linda Berg.

TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN

Av: Elin Lindström
Taggat med: barnsjuksköterska, drama, dramapedagogik, Handledning, institutionen för vårdvetenskap och hälsa, kompletterande utbildningen för läkare sjuksköterskor tandläkare, pedagogiskt pris, pedagogoisk utveckling, sjuksköterskeprogrammet, specialistsjuksköterskeprogrammet

GLAD SOMMAR!

Akademilivs nyhetsbrev är tillbaka onsdag 21 augusti.

Kontakta din institution för att lägga in din händelse i Medarbetarportalens kalendarium

  • Biomedicin: Kristian Kvint: kalender@biomedicine.gu.se
  • Core Facilities: Amelie Karlsson: amelie.karlsson.2@gu.se
  • Kliniska vetenskaper: Katarina Olinder Eriksson: klinvet@gu.se
  • Medicin: Nina Raun; kommunikation@medicine.gu.se
  • Neurovetenskap och fysiologi: Josefin Bergenholtz; kommunikation@neuro.gu.se
  • Odontologi: Johan Thompson; info@odontologi.gu.se
  • Sahlgrenska akademins kansli: och fakultetsgemensamma kalenderhändelser Åsa Ekvall; info@sahlgrenska.gu.se
  • Vårdvetenskap och hälsa: Karin Mossberg; vardvetenskap@fhs.gu.se

Information from Sahlgrenska Academy Research Support Office

[UPDATED JUNE 2024]
The Sahlgrenska Academy Research Support Office provides an overview of upcoming and current calls, nominations and events in an information letter. This letter is updated on a monthly basis.
Current and previous newsletters are also available in the Staff Portal.

’20 minuter för forskare’ är tillbaka – här kan du se hela vårens program

Under 20 minuter över Zoom tipsar Biomedicinska biblioteket om verktyg och tjänster som kan underlätta din forskarvardag.

Här finns aktuell information om ALF i Västra Götaland

Fler nyheter

Nyheter på sajten har inte uppdaterats sedan maj månad – utlysningar fortsätter samlas på akademiliv.se

13 juni, 2024

NYHETER. Efter den omfattande kraschen av Akademilivs sajt i maj månad har sajtens nyhetsdel inte uppdaterats. Sajten är nu uppe igen, och det f … [Read More...]

En personlig död – chans att vinna Björn Fagerbergs nya bok

27 maj, 2024

NY BOK. Under sitt liv som invärtesmedicinare har Björn Fagerberg varit med om många dödsfall som han alltid hanterat professionellt i sin yrk … [Read More...]

Alba Corell ger rapport från ett hjärntumörmöte på hög nivå 

20 maj, 2024

KRÖNIKA. Nyligen avslutades den Skandinaviska Neuro-onkologiska gruppens (SNOG) sammankomst i Göteborg. Professor Asgeir Jakola stod som värd och … [Read More...]

Gudmundur Johannsson prisad med europeisk medalj

20 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Professor Gudmundur Johannsson fick nyligen ta emot 2024 års European Hormone Medal under mötet European Congress of Endocrinolgy i St … [Read More...]

Från Sydafrika till Sverige: forskningssamverkan för att förbättra gravida kvinnors hälsa

17 maj, 2024

GLOBAL HÄLSA. På det dynamiska universitetssjukhuset Tygerberg Hospital i Kapstaden arbetar ett hängivet forskarteam under ledning av Lina Be … [Read More...]

Sara Bjursten och Anna Wenger får Assar Gabrielssons pris 2024

17 maj, 2024

UTMÄRKELSE. Stiftelsen Assar Gabrielssons Fond har utsett Anna Wenger till pristagare i kategorin basvetenskaplig forskning och Sara Bjursten … [Read More...]

Hon gör residency i USA med läkarexamen från Göteborg

17 maj, 2024

STUDENT. Att få göra sin ”residency” inom ortopedi i USA är en ouppnåelig dröm för många nyutbildade amerikanska läkare. Nu har Janina Kaarre, med … [Read More...]

En heldag för doktorander med fokus på mental hälsa

16 maj, 2024

DOKTORAND. För sjätte gången har Sahlgrenska akademins doktorander bjudits in till PhD Day, organiserad av Doktorandrådet. Dagen gav bland annat k … [Read More...]

Kaj Blennow rankas högst i Sverige  inom neurovetenskap

16 maj, 2024

UTMÄRKELSE. I årets upplaga av forskarrankningen från Research.com inom ämnet neurovetenskap placeras Kaj Blennow på plats 17 på den inter … [Read More...]

Linda Wass gör postdok vid Stanford med ALF-medel

14 maj, 2024

ALF-MEDEL. Den biomedicinska analytikern Linda Wass har just installerat sig i Stanford i Kalifornien där hon ska göra en två år lång period som p … [Read More...]

Fler nyheter…

Sahlgrenska akademin

© Göteborgs universitet
Box 100, 405 30 Göteborg
Telefon: 031 786 0000

Om webbplatsen

Elin Lindström är redaktör för Akademiliv.
Har du idéer eller synpunkter mejla till akademiliv@gu.se

Anmäl dig till Akademilivs nyhetsbrev:

Tipsa Akademiliv

Har du förslag på en nyhet eller känner till något intressant bidrag/seminarium/utbildning?
Skicka ett mejl till Elin Lindström Claessen

www.watchfreesocceronline.com replik klockor