UTBILDNING. Årets pedagogiska pris vid Sahlgrenska akademin går till en grupp lärare som länge arbetat med drama som ett sätt att rusta blivande sjuksköterskor och specialistsjuksköterskor inför yrkeslivet. Dramaövningarna är väl förankrade i både forskning och mot lärandemålen i utbildningsplanerna, och ger studenterna möjlighet att öva, pröva och reflektera.
Linda Berg, Stina Larsson, Margret Lepp och Helena Wigert. Så heter de fyra lärare som får årets pedagogiska pris vid Sahlgrenska akademin. De får priset för att de utvecklat och implementerat dramapedagogik som undervisningsform inom utbildningarna till sjuksköterska och specialistsjuksköterska.
– Priset betyder oerhört mycket för oss, konstaterar Margret Lepp, som får medhåll av sina tre kollegor:
– Vi har arbetat med att utveckla och införa dramapedagogiken inom utbildningen under tio års tid, och det har inte alltid varit medvind. Det känns verkligen som ett erkännande att vi får priset, säger Stina Larsson, som är universitetsadjunkt och utbildad dramapedagog.
– Jag tror priset kan fungera som en dörröppnare, och ge möjligheter för fler att arbeta med dramapedagogik i andra sammanhang och inom fler utbildningar, säger Linda Berg, som är docent vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa.
Andras livssituation
I mötet med patienter, närstående, kollegor och studenter ställs sjuksköterskor ofta inför problem, etiska dilemman och konflikter. Dramapedagogik är ett verktyg som tillåter studenterna att sätta sig in i andra människors livssituation, och undersöka sin förmåga att kunna korrigera och anpassa sitt eget förhållningssätt och sitt handlande när situationen kräver det.
– Dramapedagogik stimulerar vår fantasi och vår inlevelseförmåga, det är en lärandeform som ger möjlighet till samarbete, gemensam reflektion, personlig och professionell utveckling. Att tillsammans reflektera kring och lösa problem konkret fördjupar lärandet. Och det vi upplever kommer vi ihåg efteråt, säger Margret Lepp.
Av de olika formerna av dramapedagogik är forumspel en metod som ofta används inom utbildningen på Sahlgrenska akademin. Efter uppvärmningsövningar får deltagarna i mindre grupper spela upp etiska dilemman för varandra och konflikter som de själva upplevt, och därefter får övriga deltagare pröva olika sätt att hantera situationen. Övningarna leds alltid av en auktoriserad dramapedagog.
– Forumspel är en jättebra pedagogisk metod för att utveckla inlevelseförmåga. Efteråt kan barnsjuksköterskestudenterna säga: ”Jag hade ingen aning om att det kunde kännas så här att vara förälder till ett barn som vårdas på sjukhus. Jag kommer aldrig att utsätta de föräldrar jag möter för något liknande”, säger Helena Wigert, som också är docent vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa.
Engagemang och motivation
Vid Sahlgrenska akademin används dramapedagogik på termin 3 och 6 inom grundutbildningen för sjuksköterskestudenter, med övningar som är kopplade till kursens utbildningsmål. Då har studenterna redan hunnit med en längre period verksamhetsförlagd utbildning, vilket är viktigt eftersom det är studenternas egna, verkliga erfarenheter och upplevelser som är grunden för de scener som används i undervisningen.
– Studenterna uppskattar verkligen dramapedagogik. När vi är klara är studenterna alltid mycket positiva, och många säger att de gärna skulle ha mer dramapedagogik under sin utbildning, säger Linda Berg.
– Som pedagog måste jag hela tiden leda dramat och se till att alla deltagare är med och deltar aktivt, så det är verkligen studentaktiverande, säger Stina Larsson.
Även inom den kompletterande utbildningen för sjuksköterskor som har examen från länder utanför EU/ESS och inom utbildningarna till specialistsjuksköterska används dramapedagogik.
På specialistsjuksköterskeprogrammen används drama för att undersöka olika konflikter och för att stärka sjuksköterskorna i deras roll som handledare. På avancerad nivå finns också möjlighet att ta en längre kurs på 30 poäng, som ger handlare de verktyg de behöver för att själva kunna hålla i vissa dramapedagogiska övningar.
På vetenskaplig grund
Dramapedagogik förekommer även inom vårdutbildning vid andra lärosäten, men på få platser är pedagogiken så forskningsförankrad som vid Sahlgrenska akademin. Här försvarade förra året Susanna Höglund Arveklev sin avhandling om dramapedagogik sjuksköterskeutbildningen på grund- och avancerad nivå, som visade att drama är ett effektivt pedagogiskt verktyg som fördjupar studenternas lärande. Professor Margret Lepp, som 1998 var den första i Sverige att disputera på pedagogiskt drama i sjuksköterskeprogrammet, är en pionjär inom drama som pedagogiskt verktyg och medverkar också i internationella forskningssamarbeten som resulterat i flera vetenskapliga artiklar och rapporter. Vid Sahlgrenska akademin kommer inom kort ytterligare en ny rapport om dramapedagogik och konflikthantering.
I motiveringen till priset konstateras att det arbete som gruppen gjort kan inspirera och överföras till andra utbildningsprogram vid Sahlgrenska akademin, vilket lärargruppen verkligen håller med om. Redan nu har de börjat fundera kring hur de skulle kunna utveckla en fristående kurs, kanske på 7,5 poäng, som vänder sig till vårdpersonal, handledare och lärare inom vårdområdet:
– Drama har stor potential för högskolepedagogiken, och vi kan se många områden där det kan fungera väldigt bra som pedagogiskt verktyg. Vår tanke är att vi kan visa på vilka möjligheter drama ger. Men än så länge är det bara en idé, och den är helt ny för oss, avslutar Linda Berg.
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN