KVALITETSARBETE. Flera av Sahlgrenska akademins program har nu kommit en bit på väg med det nya kvalitetsarbetet, som innebär att universitetet själv tar ett större ansvar för kvalitetssäkringen av sina utbildningar. Som ett stöd för arbetet har en särskild kvalitetsutvecklare anställts, placerad på kansliets utbildningsavdelning.
Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har i huvudsak överlåtit det löpande arbetet för att säkerställa utbildningars kvalitet åt lärosätena själva, för att istället fokusera på att granska lärosätenas kvalitetssäkringsarbete.
På Göteborgs universitet styrs kvalitetsarbetet av den kvalitetspolicy som beslutats av rektor. I policyn beskrivs att utbildningarna årligen ska genomföra ett kontinuerligt, internt, kvalitetsarbete. Vart sjätte år ska utbildningarna också genomgå externa utvärdering. Även på universitetsgemensam nivå ska kvalitetsarbetet enligt policyn följas upp och utvecklas, genom årliga verksamhetsdialoger och erfarenhetsutbyte i form av universitetsgemensamma workshops och seminarier.
En del av piloten
Hösten 2016 ingick fysioterapeutprogrammet som en del av pilotprojektet för det externa granskningsförfarandet. Annelie Gutke och Susanne Rosberg, som då ansvarade för programmet på grund- och avancerad nivå, gjorde en stor insats för att ta fram ett underlag till bedömargruppen i form av kurs- och utbildningsplaner och andra relevanta styrdokument, analyser, rapporter och kartläggningar. Underlaget och ett platsbesök resulterade sedan i ett kvalitetsutlåtande från bedömargruppen.
– Annelie och Susanne gjorde verkligen ett superjobb. Det blev ett intensivt arbete, eftersom vi var en del av piloten, och det känns verkligen bra att vi nu har resultatet från den externa utvärderingen som en grund för vårt fortsatta kvalitetsarbete, säger Eva Holmgren, som tagit över som programansvarig för grundutbildningen av fysioterapeuter vid Sahlgrenska akademin.
Hon tillägger att kvalitetsarbetet tidvis varit tidskrävande, och att det är bra att planera inför den period då granskningarna äger rum och även för det efterföljande arbetet, eftersom det är då arbetet från programmets sida är mest intensivt.
Överlag gott betyg
Den externa utvärderingen gav överlag gott betyg till fysioterapeutprogrammet. Bedömargruppen konstaterade bland annat att det kontinuerliga kvalitetsarbetet på institutionen i stort är strukturerat efter bedömningskriterierna, och att resultat av tidigare granskningar omsatts i ett konkret utvecklingsarbete. Även studenternas programutvärdering och programmets analyser av kursvärderingarna lyfts fram som goda verktyg för förbättringar. Bedömargruppen framför också förslag på åtgärder, bland annat att utbildningsplanen och vissa kursplaner borde förtydligas.
Kvalitetsarbete med positiva effekter
Eva Holmgren konstaterar att kvalitetssäkring är ett bra sätt att styra sin egen verksamhet. Under kvalitetsarbetet har fysioterapeutprogrammet bland annat identifierat brister i resursfördelningen i det dagliga arbetet; brister som tidigare lett till att åtgärder inte kunnat genomföras som planerat.
– Som ett direkt resultat av vårt kvalitetsarbete kan vi nu förtydliga våra rutiner och göra en översyn av våra resurser och över vem som gör vad. Jag har stora förhoppningar att det ska bidra positivt till vårt arbete och till vår utbildning, fysioterapeutprogrammet, säger Eva.
Åtgärdsplan ska beslutas av Utbildningsrådet
Baserat på utlåtandet från den externa bedömargruppen tar nu programmet fram en åtgärdsplan, som ska godkännas och beslutas av Utbildningsrådet (UR).
I planen listar programmet insatser som gjorts efter den externa utvärderingen, åtgärder som håller på att genomföras eller som ska göras. Det finns också tidsangivelser för de enskilda åtgärderna.
Här har fysioterapeutprogrammet fått stöd av Jonas Gren, som nyligen anställts som kvalitetsutvecklare vid utbildningsavdelningen på Sahlgrenska akademins kansli. Han är expert inom kvalitetsarbete och har rekryterats för att stötta utbildningsprogrammen i frågor som rör kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling.
Stöd från ny kvalitetsutvecklare
– Jag ska ge löpande input på åtgärdsplaner som sedan fastställs i Utbildningsrådet. Det är också min uppgift att följa upp arbetet med åtgärdsplanerna när de implementeras av programmen, säger Jonas som även arbetar med granskning av kursplaner:
– Jag kan vara ett stöd för utbildningar som ser över sina kurs- och utbildningsplaner utifrån lärandemål och examinationsformer. Nu i dagarna har jag bland annat lett en kursplaneworkshop med logopedprogrammet.
Grundstrukturen för kvalitetsarbetet vid Sahlgrenska akademin lades av en grupp bestående av Frode Slinde, Kristin Falk och den tidigare utbildningschefen Eva Ronström. Gruppen utarbetade bland annat mallar som nu testats i skarpt läge av flera program och som kommer att vidareutvecklas efter hand.
TEXT OCH FOTO: ELIN LINDSTRÖM CLAESSEN